AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
603

Fram ok som nyper med vibbrationer

pi
189
pierre.stefan
540 IA Touring -99
Det här är ett skumt fel tycker jag, ibland när jag kommer upp i ca 80 km/t så börjar det vibrera ganska kraftigt i framvagnen, ibland räcker det med att bara trampa lite på bromsen så släpper det, ibland måste man stanna en liten stund sen är det borta. Jag har konstaterat att det är höger ok fram som nyper (det blir varmt höger fram). Okena är renoverade för ca 200 mil sedan och nya pads sitter på plats, jag besiktiga för en vecka sedan och det var inga problem med bromsarna. Det här händer inte om jag kör i stan utan bara på motorväg, och det kan komma efter kort eller lång körning eller inte alls, det är alltså ett intermitent fel. Jag har haft bilen på verkstad och dom trodde på bromsarna bak, så dom bytts, men aldrig att det dyker upp när man skall be någon mek att kolla. Jag har själv börjat funder på om det kan vara vatten i bromsvätskan som expanderar vid värme, men det borde ju komma ungefär vid lika lång kör sträcka då. Det kan ju ta flera veckor innan felet kommer igen.
Vad föreslår panelen.

Pierre
Bromsoket kärvar av någon anledning.
pi
189
pierre.stefan
540 IA Touring -99
Tack henke.
Flera förslag.

Pierre

Om man måste skruva skall man kunna göra det i vit skjorta.
Beläggen kan ha för litet spel i oket. Belägget utvidgar sig mer än oket och det kan nypa fast om toleranserna är för små.
pi
189
pierre.stefan
540 IA Touring -99
Tack AKN.

Jag har slipat lite på beläggen, så dom har bra med spel.

Pierre

Antar att det är flytande enkolvsok. Är glidpinnarna raka och smorda, oken löper lätt?
Bromslangar kan implodera invändigt och fungera mer eller mindre som backventiler. Kolvarna löper lätt och åker in lite när bromsen släpps?
pi
189
pierre.stefan
540 IA Touring -99
Det här med slangarna låter intresant, skall nog ta och byta slang höger fram i helgen, allt annat löper fint tycker jag.

Tack
Pierre

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.