AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.360

Tändstift E46, andra än NGK ?

Ja, som topic lyder. Vilka andra än "original" ngk kan man använda? Har försökt söka men hittar bara dom standard stiften.

mvh,,
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
NGK Laser platina är original nått annat kan man inte använda.
BKR6EQUP.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
"Kan man inte" använda nåt annat än just NGK? alltid lär man sig nåt nytt :)
Annars brukar man ju säga att allt annat än NGK är onödigt att ens prova eftersom NGK är helt klart bäst! iaf vad det gäller bmw...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW säljer bara NGK och motsvarande BOSCH-stift, men jag har aldrig hört att någon bil haft annat än NGK monterat från fabriken....

Givetvis har i princip alla tändstifttillverkare stift med rätt dimensioner, mått och rätt värmetal för att "ersätta" t ex NGK BKR6EQUP, men i praktiken brukar motorerna oftast vara lite tjuriga med andra stift än de från NGK...

Vad föranleder frågan? Är du inte nöjd med funktionen på NGK-stiften?

Personligen brukar jag använda NGK till alla motorapplikationer jag har med ett enda undantag - en Stihl Motorsåg från Tyskland som går bäst med Bosh-stift (troligen utvecklades motorn med dessa stift och de är originalmonterade från Stihl-fabriken)...

NGK fungerar annars i princip helt problemfritt, och ger sällan eller aldrig några probem - ett idiotsäkert alternativ!

Stihl-sågen går bra med NGK-stift med, men det känns som man får mest effekt med Bosch-stift och vanlig standardbensin som man blandar i tvåtaktsolja själv i! (ryker iofs lite mer men mer fräs blir det...)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Thomas.b
Om du skall köpa nya tändstift har jag en uppsättning sprillans nya från BMW (BKR6EQUP) till salu. Hör av dig om du är intresserad.

/Leif

Anledning är att jag inte ser anledningen till att ha asdyra stift när "vanliga" är minst lika bra, förutsatt att dom har samma värmetal då.
Stift är inte som för 20 år sen nuförtiden.

Jag har slängt i stift för 30:- st i min förra skyline med 500hk på hjulen och ett ladd på över 1.2bar. Därav min fråga med liknande modeller, eller andra märke på stiften.

Bilen går skitbra bara det att jag inte vet när dom varit bytta och ska: polera/bodymassa och hålrumsvaxa bilen nu i helgen och tänkte slänga i nya stift så jag har det gjort nu med.

Leif: Vad vill du ha för alla 6 ?

mvh,,
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
NGK fyrelektrod platina stiften byts var 10.000 mil dvs i princip 3 vanliga omgångar av tvåelktrodstift. Vilket blir billigast ??
Är inte för inte BMW valt NGK som originalstift, de är helt enkelt bäst.
Har du en polare i USA så kostar dom 7-8 dollar där dvs ca 85 kr styck inklusive frakt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
To
16
Toni.r
Bmw 320 coupe 93
jag har en 320 e36 93a la nkg tändstift för 82.50kr st bilen blev skit kass ! tomgången flippade och bilen slåcknade ibland för bmw rekomenderar jag boch eller champion
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Toni.r, vilka NGK-stift köpte du som inte fungerade?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Thomas.b
Om du tycker halva priset är ok skicka powerpost med kontaktuppgifter.

/Leif

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Toni.r
Det där är ett typiskt syndrom om du har stift som är av fel typ till din modell,tex fel elektård-avstånd.
Om jag inte minns fel så ska du ha BKR6EK till din,eller motsvarande V-line...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.