|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Skambud ligger i betraktarens ögon. Köparen kan tycka att budet är högst seriöst men säljaren tycker att det är åt skogen. Vem har rätt? Naturligtvis så är det inte ok att bjuda 50% av utgångspris men när man ser vad folk skriver så tycker jag inte att det är den typen av bud som klassas som "skambud" Om en bil är ute för 160' och ett bud läggs på 130' så är det inte alls säkert att det är ett skambud. Det hela beror ju på hur konkurrenskraftigt utgångspriset är! //Lövet |
|
| Min spontana tanke är: Vad är det för icke-M Z3:a från 00 som är värd 175? Måste vara en extrem lågmilare. Typ nyskick. | |
|
Magnat, med ditt resonemang borde det rimligen vara förbjudet med överpris också? Eller? |
|
|
Vill man inte sälja för det pris som en köpare bjuder så är det ju bara att behålla bilen.. Jag har under en längre tid kollat efter m3 e46 års mod mellan 03-04 och kan konstatera att det är väldigt få annonser som har försvunnit. Det kanske kan vara så att många av säljarna sätter priset för högt? M bilar med 5-8 år på nacken attraherar kanske inte dom förmögnaste människorna heller, dom vill kanske ha lite nyare bilar...? |
|
|
Jag har min bil på blocket just nu. Håller med dig Heirich att många M3 E46:or ligger kvar. Då är det väl inte svårare än så att ägarna hellre behåller sin bil än ger bort den. Om jag hade varit tvungen att sälja hade jag sänkt priset så att någon av de få köparna som finns attraheras. Och som tur är så är jag inte i behov av att sälja vilket gör att mitt utgångspris står fast. Då blir det ju helt plötsligt tvärtom....... De potentiella köparna har helt enkelt inte råd......de får titta på andra bilar.....jag behåller. För jag tycker att min bil ligger bra i pris.......därmed inte sagt att rätt köpare inte skulle kunna diskutera priset om jag säger så.... Bara några tankar...... M.V.H Dennis |
|
| En lågmilad svensksåld 05a ligger nog ganska bra till i den prisklassen oxå.. | |
|
DennisH, det kan även vara så att de har råd att köpa din bil, men väljer en annan eftersom det är en bättre affär för dem. |
|
|
simon_en: Visa mig en bil med liknande mil (under 4500) av årsmodell 05 med Comp. Package till ett bättre pris än jag satt..... det blir svårt. Om köparen då inte har råd med ens den biligaste på blocket så får han som du säger köpa en annan. Förmodligen med fler mil, äldre årsmodell, utan Comp. Package. Jo, min är billigast på blocket. Men inte för att jag måste sälja utan för att jag satt ett rimligt pris... Nu vet jag att min bil är aningen snålt utrustad. Men det var inte prio när jag köpte......om någon köpare tänker som jag så har jag en mycket fin bil till ett bra pris. Det jag menade med mitt tidigare inlägg var att de som måste sälja sänker sitt pris. Och det som inte måste har kvar priset. Och givetvis blir det förmodligen så att man får behålla sin bil. Det är jag medveten om. Det är ju aningen lättare att hålla kvar ett pris om bilen är liiite speciell. Jag vill inte måla upp min bil som något unikt exemplar men så värst många svensksålda med Comp. Package finns det inte. Och speciellt inte till salu. Skulle man däremot sitta med en 03:a med 6-8000 mil så finns det ju en hel del bilar att välja mellan och är då mer utsatt om några liknande bilar ligger lägre i pris. Jag väntar helt enkelt på en köpare som vill ha den bil jag säljer. Är man inte intresserad av de spec min bil har så finns det ju som du säger ett gäng andra bilar... Förstår du hur jag resonerar?:-) M.V.H Dennis |
|
|
DennisH, denna tycker jag har ett bättre (inte lägre) pris än din. Länk Att en bil inte blir såld har ska man nog inte skylla på att folk inte har råd iallafall inte i den prisklassen. Hur många bilar för över 300' säljs det inte var dag i sverige? Jag skulle tex kunna tänka mig att köpa den här om priset bara snyggas till en gång till: Länk Men inte en en "vanlig" M3e46 för över 300´. |
|
|
Dennis: Man köper inte bil på det sätt som du beskriver. En spekulant söker inte efter exakt en bil som "gått mindre än 4500 mil, är -05 och svensksåld". Man söker i ett intervall och letar efter den bil som ger mest för pengarna. Om denna kanske gått 6000 mil men kostar 50.000 kr mindre så lovar jag att ALLA köper den istället för din. Man är aldrig så snäv i sina sökningar som du beskriver. (Eller kanske lite mer diplomatiskt uttryck: Väldigt få letar begagnad bil med exakta urvalskriterier) //Lövet |
|
| Sen är det ju så att en bil sjunker i värde med tiden. Väntar man ytterligare ett halvår är det i allmänhet (ännu) svårare att få ut priset man vill... Bör vara en avvägning. Sen är det marknaden som sätter priset, acceptera eller behåll! I övrigt håller jag med Dennis, inget fel att prova och ibland får man vänta på rätt köpare (som uppskattar just den konfigurationen). | |
|
Jo, andreas.... Jag håller med dig till viss del. Det är många som tänker så som du vill göra gällande. Men att leta en lågmilad, svensksåld med Comp. package är väl lååångt ifrån "exakta urvalskriterier"?? Vill man ha det så finns min bil ( jag vill poängtera att jag tror verkligen inte att min bil attraherar alla M3 köpare, det vet jag. Men den som letar bil med de önskemål som min bil i stort stämmer in på har en bil i fint skick att komma o titta på). Och den ligger bra i pris. Skulle vilja påstå att för varje köpare som finns så finns det lika många sätt att leta bil. Vissa skriver in ett tak på blocket. Typ: 100` och köper bil efter det. Vissa letar BMW M3 och köper bil efter det, vissa skriver Volvo V70/max 5000 mil/svensksåld/svart/stora stereon/metallic osv. osv. Å andra sidan kommer det ner en person och ska titta på bilen i kväll för att han är ute efter en bil med de spec. min har........ så han resonerar förmodligen inte som du "vet" att alla gör....:-) BjörnB: Förstår vad du menar. Det är ett ganska bra pris med tanke på att den står hos en handlare. Men eftersom du avslutar med "Inte en "vanlig" M3 E46 för över 300`", så förstår jag inte riktigt hur du menar. Då borde det ju vara betydligt närmre för dig att köpa min än den du länkar till.. För det är exakt samma utrustning i den som i min. Visst, min har gått längre men inte långt. Så jag tror att en eventuell köpare på den du länkar till hellre skulle köpa min för kanske 40.000:- mindre. Och visst. Kanske att autowåx ger 12 månaders garanti. Men där har jag möjlighet att erbjuda 6 månaders garanti via blocket samt en annan förmånlig deal som en eventuell köpare får ta del av. Därav att den potentiella köparen som ska kika på bilen idag är intresserad. Aja, vi får väl se vad som händer... M.V.H Dennis |
|
|
Naturligtvis kan man inte "veta" hur alla köpare blocket beter sig. Men det jag menade var att jag sett en del mönster och även pratat med en hel del köpare. En årsmodell hit eller dit, några tusen mil hit eller dit, verkar inte spela någon roll för de flesta köpare (som jag kommit i kontakt med). Priset är prio 1. Nu har jag inte sålt någon M modell, dessa köpare kanske är mer kräsna. //Lövet |
|
| Jag förstår vad du menar andreas:-).... | |
|
DennisH, "Men eftersom du avslutar med "Inte en "vanlig" M3 E46 för över 300`", så förstår jag inte riktigt hur du menar. Då borde det ju vara betydligt närmre för dig att köpa min än den du länkar till" Att jag länkade till autovåx CP var för att du ville ha exempel på en med bättre pris än din. Men inte heller denna har tillräckligt bra pris för att attrahera mig. Jag skulle inte köpa varken din eller den på autovåx. Men vi kan ju hoppas att någon annan vill. Däremot skulle jag kunna tänka mig att köpa en CSL för strax över 400´. Alltså handlar det inte om att ha råd eller inte. |
|
|
Ok... jag fattar vad du menar... hehe, nej, för DIG kanske det inte handlar om att ha råd. Men alla lyckosökare som sitter hemma och trånar efter bilar på blocket och skickar skambud har det inte..... Det enda jag ville tillföra debatten var hur man kan se på sin försäljning. Inte huruvida dom jag diskuterar med har råd eller inte.... Hoppas du hittare en fin bil till slut. Den är underbar!!! M.V.H Dennis |
|
|
Också en missuppfattning, finns gott om folk som sitter och ger låga bud för att sälja vidare. De har pengar.. Det finns alltid folk som ibland mer eller mindre är tvingade att sälja till underpris.. |
|
|
Shit!! Allt man skriver blir ju så oerhört sönderanalyserat..... Det är väl självklart att folk som ger skambud kan sitta på pengar. Men jag släpper inte bilen för ett skambud. Då får dom leta någon annanstans. Är man intresserad av den bilen jag säljer till det pris som är utsatt så kommer man väl för det första att ringa och fråga lite allmänt om bilen, för det andra titta på bilen innan man börjar diskutera pris. Har man då bara lust att lägga 250` (oasett om personen i fråga har miljarder på bankkontot) så är det klart att vissa resonerar så att "man kan ju alltid försöka". Men då tackar jag nej. En seriös köpare är först och främst intresserad av bilen. Sedan kan man givetvis diskutera pris. Det har jag absolut ingenting emot. M.V.H Dennis |
|
| Hittar ingen länk till magnats bil?? Såld?? | |
|
Nej min bil finns kvar i min ägo. Har funderingar av att byta upp mig till en dyrare bil och på så sätt få mer för min bil i inbyte. Jag kan tänka mig att byta in den mot en bil ca 75-100 tusen dyrare och få en kanske ännu bättre bil. Har redan varit i kontakt med ett seriöst företag så vi får väl se hur det blir med den saken. Kanske blir en nyare X5 eller en 545 kombi har även ett bytesförslag på en 6:serie i tanke men det är ju det här med 2 dörrars....det saknas 2 dörrar för mitt behov. Kanske blir jag som blir den jobbiga kunden med skambud....men jag skall försöka låta bli trots att jag blivit lite peppad till att göra som jag själv inte vill bli behandlad - FY på mig .... "It's furious to be fast!" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.