|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Känner igen mig me när d gäller blocket. Har min 740 ute nu och fick nyligen ett väldigt intressant bytesförslag. "hej byt med dvd-sd-hdvideo kamera köpt hus cyber for 9000 knäpt använtalla ladnings bil hem komplet kvitto kan digit bild 65000 bild märkepanasonic, och yamaha skooter 250cc 97 års ny sk ny besiktad sivermetalik gott 2000mil köpt for 42000kr från borjan du for 5,000kr mvhilyas allt på kostat 55000kr" Vad säger ni ska jag slå till? Mvh Jojje |
|
|
hahaha klart du ska slå till :P Aaa folk är påhittiga! De kan gå o köpa en cykel istället om de inte har pengar! Min bil: Länk |
|
|
Zed82 skrev: "Lämpligt pris tror jag skulle vara 120-130 i dagens tider med finanskris och stundande vinterhalvår." Isåfall kanske bytesförslaget mot V70:n plus 20K var ganska bra?! |
|
|
Nyckeln som säljare är att ta på sig kundglasögonen och ha en vettig prissättning. Att det hör av sig en del som beter sig annorlunda än man förväntar sig kan vara frustrerande, mitt tips är att försöka att inte bry sig alternativt skämta tillbaka, brukar funka....:) |
|
Lasse Karlsson |
andreas_lofgren! Alla tycker ju olika! och tur är väl det! men hur mycket tid och möda skulle du vilja lägga ner på ett som det ska visa sig döfött projekt innan du blir irriterad??? Sen läser du ju väldigt mycket mellan raderna när du påstår att jag hänger ut M-testaren som idiot! Jag hävdar bara att han var oshysst i sitt agerande!! att nån drar sig ur en bilaffär kan man ju inte idiotförklara personen för!! Men du kan ju vara en sån som tycker att skitsamma, och synd att han inte blev nöjd och sedan väntar glatt på nästa stolpskott som vill stjäla din tid!! kul för dig i så fall! men sån är inte jag!!! Varför tror du så många skriver i sina annonser att däcksparkare, brevvänner och annat löst folk undanbedes??????? Jag tippar på att de vill slippa sådana här typ av folk!! Men visst!! vad som är respektlöst, oartigt, you name it! mot andra verkar vi ha olika uppfattningar om! och då är det väl så!! HA DET!! |
|
Lasse, om du ser alla spekulanter/kunder som inte slår till och gör affär som någon som stjäl din tid kanske du inte ska syssla med försäljning öht. Kanske bättre att byta in bilen på bilfirma. Detta kommer troligtvis vara dyrare i längden men bilfirman tar då hand om alla "stolpskott". Givetvis tycker jag inte att ska kunna bete sig hur som helst som köpare och visst finns det en del att anmärka på hos dina spekulanters beteende. Men jag tycker absolut man ska kunna utföra ett M-test utan att för den skull behöva köpa bilen. När testet upptäcker att din bil varit krockad måste det vara upp till köparen att avgöra om han kan acceptera det eller inte oavsett om du inte tycker att det spelar någon roll. Ok, han tar upp din tid men han har också lagt ut en bra slant på ett M-test. Om man ofta råkar ut för att köparna kommer och kollar men inte gillar vad de ser så finns det kanske anledning att fundera på hur man beskriver sin bil i annons/mail/telefon. Om du själv visste att din bil varit krockad kunde du tex ha upplyst honom om det innan han kom och kollade? "Varför tror du så många skriver i sina annonser att däcksparkare, brevvänner och annat löst folk undanbedes???????" Denna skrivning har många gånger fått mig att tappa lusten för att ta kontakt och ev. åka och kolla på en bil, känner mig inte ett dugg välkommen om jag inte har pengarna i näven och slår till direkt. Själv köper jag kanske uppskattningsvis var 4-5 bil jag kollar på, är jag då vanligtvis en däcksparkare? I mina annonser brukar jag avsluta med "Välkommen att komma och titta och provköra" (även i annonsen på M5e39:an) och jag har inte några större problem med knepiga köpare och folk som bara vill provköra. |
|
|
Man kan väl lugnt säga att det finns både irriterande säljare och köpare. Har råkat ut för bägge.. Eller vad sägs om att man kommer överens med en säljare, åker 30 mil och när man kommer fram så svarar säljaren efter 25 samtal med svaret "att han visst råkade sälja prylen".. Den lirarn höll man ju på att sänka ett par dec ner i marken.. En annan lirare lovade att skicka ett par fälgar med sin son 2 veckor senare, trots att jag sa att jag kunde komma och hämta dem samma dag, när man ringer efter två veckor har idioten sålt dem iaf.. Eller de säljare som säger att deras bil är finast i världen, man åker 50 mil för att upptäcka att det är en extremt överprisad rishög.. Irriterar mig inte så mycket på folk som kommer med skambud, de tar en chansning, har flera polare och lyckats köpa grejer billigt flera gånger på det sättet. Däremot får man ju ge sig om säljaren tackar nej, de som fortsätter tjata behöver träna upp sitt eq. Som köpare kan jag ibland ta en vara direkt utan prut om jag anser priset är rätt från början, annars vill jag ha ner det såklart. Vill man sälja nåt så sätter man antingen ett pris som gör att någon hugger bilen på studs, eller så får man dras med en massa folk i veckor som försöker pruta till rätt pris. Är ju upp tilll säljaren hur han vill ha det, vill han ha 80kkr efter 2 dagars annonsering, eller nöja sig med 65 som bilen är värd efter 3 månader... |
|
|
Upps, menade såklart att han hade kunnat få 65k dag 2 istället för tre månader senare. För 80kkr-köparen dyker förmodligen aldrig upp ändå. |
|
|
Lasse: Du tror inte att köparen är lika irriterad som lägger ut ett par tusen på ett M-test och upptäcker att bilen är smälld och du inte sagt något om det? Han kanske sitter i en annan tråd och skriver hur irriterad han är på oseriösa säljare som försöker att sälja en krockad, repig M5a utan att berätta om det, eller hur? "Varför tror du så många skriver i sina annonser att däcksparkare, brevvänner och annat löst folk undanbedes???????" Tror du verkligen att det finns personer som verkligen bryr sig om detta och hade tänkt att bara åka för att "sparka på däcken" och nu låter bli? Det enda som händer är att man tappar seriösa köpare för att du låter otrevlig i annonsen. Jag själv skulle aldrig åka och titta på en sådan bil eftersom en sådan säljare då antagligen har inställningen att han gör mig en tjänst eftersom han kan tänka sig att sälja bilen till mig. Den inställningen köper jag inte. Jag hoppas inte den inställning som du visar till köpare här i tråden avspeglas i hur du beter dig i verkligheten. I sånt fall är det ju inte konstigt att bilen inte blivit såld. ;-) //Lövet |
|
Lasse Karlsson |
andreas_lofgren! Okej! du fick sista ordet!!!! Vi kommer ju iallafall ingen vart i detta! Som jag skrev förut, vi har olika syn på det hela, så är det bara! Synd att du inte kan reflektera något över mina funderingar, hur du skulle reagera själv!! utan bara kör på med attityden att jag är den felande länken, som blir irriterad osv! Håller med om att jag kanske inte va den perfekta säljaren! Men tomtarna jag omnämnt i tråden, var definitivt inte heller några bra ev köpare!! Blir nog inte nån försäljning nu på ett tag, men när det händer, hoppas jag iallafall slippa ev köpare med din attityd! Har gjort rätt många bilaffärer i mina dar! och har aldrig varit i närheten av samma tjafs och dravel som nu!! Men det är väl så att denna typ av bil, drar till sig fel sorts köpare, som borde hålla sig till Volvo eller annat traktormärke! Man har inte råd att äga bilen, men ska ändå ha den! Detta skapar tydligen i en del fall sjuklig misstänksamhet mot bilens status!! Tror man att man ska få en 10 år gammal bil som är i nyskick, tror man fel!! Sålde min förra M5:a förra året, och han som köpte den, kom ner från dalarna. med stålar i handen, efter provkörning och titt var han nöjd, och slantade upp 223 lax, tog bilen och åkte hem! Inget strul!! han visste att se bilens skick och tyckte tydligen priset var bra, då detta var utgångspris! Samma sak när jag själv köpte M5:an jag har nu! Kanonkille som sålde, och jag såg ju ganska snart att detta var en bil i min smak, till ett bra pris! sagt och gjort! det blev affär!! inte en massa krångel!! Men detta är min värld! tydligen inte din!! HA DET!!! |
|
Haloj! Har återigen fått några olika erbjudanden om byte mot min M5:a. 1) Byte mot en Z3 00:a. Värde 175 tusen. Det vore ju nice om man var ensam och inte hade 2 ungar... 2) Saab 9-3 03:a runt 8000 mil. Värd ca 110 tusen. "Bytes mot Saab 9-3 2003 (nya karossen) maxutrustad förrutom navi. automat 2.0T silver 7900 byte rakt av pga dina höga mil" Vore ju trevligt om man kunde få en slant emellan men .....icke! 3) Passat kombi 03:a 12000 mil värde 115 tusen. Även här vore ju trevligt men en slant eller några aktier i Telia eller varför inte ett hubba bubba... 4) En bilhandlare som ville byta mot en XC70 03:a. Han hävdar att den är värd 185 tusen. Så jag kollar på lite priser vad en sådan bil ligger i för prisläge, visar sig ligga runt 125 tusen. Det vore ju en ganska så bra affär,om det nu är så att hans bil är värd så mycket, men jag har inte fått något regnr, bilder eller någon mer info av han. Har väntat på info i ca 3 veckor nu. Hittar inte någon information om hans företag och han svarar bara "hallå" i mobilen när han svarar. Vad tycker ni kanske man skulle ta Z3:an iallafall..... Folk verkar inte förstå vad deras bilar är värda eller nåt. De kanske har köpt sina bilar helt nya och inte tror att deras bilar har sjukit så mycket i värde... Man kanske skall göra likadant tillbaka mot dessa bytes affärer. Jag skall nog ring upp personer, glöm det med ringa upp det är det väl ingen som vågar jag mailar ifrån någon ny hotmailadress istället såklart, som vill sälja sina bilar för runt 200-250 tusen och säga att de får 10 tusen emellan eftersom deras bil sjuker så snabbt i värde. Man kanske skulle skriva en bok eller be Galenskaparna After Shave göra en show av det hela. Jaja, nu blir det attställa bilen i varmgarage under november till mars. Och fy va gött det kommer att bli att plocka fram den till våren! Glöm alla tussilago och kvittrande blåmesar vid vårkanten. Att ta fram monstret till våren är i särklass den bästa vårkänslan som finns! "It's furious to be fast!" |
|
|
Vad tycker ni kanske man skulle ta Z3:an iallafall..... "Folk verkar inte förstå vad deras bilar är värda eller nåt." De kanske har köpt sina bilar helt nya och inte tror att deras bilar har sjukit så mycket i värde... "Huvet på spiken" och din är fortfarande kvar:-) |
|
|
"Folk verkar inte förstå vad deras bilar är värda eller nåt. De kanske har köpt sina bilar helt nya och inte tror att deras bilar har sjukit så mycket i värde..." Den här meningen gäller ju lika mycket för din del som deras? Jag kan förstå din frustration för att bilen inte blir såld till det pris du vill ha, men sanningen är att du helt enkelt får acceptera de bud du får eller behålla bilen. Så enkelt är det ju? //Lövet |
|
|
Visst gäller det även min bil. Men jag köpte inte bilen ny för 900 tusen och jag begär heller inte något över pris. Någon desperat frustration finns ej heller av att bli av med bilen. Om allt var så enkelt att man skall acceptera allt utan att ifrågasätta något så står ju hela männskligheten still och vi hade inte behövt forum som dessa! Syftet med denna tråd var att se ifall man är ensam om att få konstiga förslag om byten vilket har visat sig att man inte är. Därför delade jag med mig av mina erfarenheter. Kanske får man sig ett gott skratt, lär sig ett och annat om hur folk tänker och man lär sig förhoppningsvis något av det iallafall. "It's furious to be fast!" |
|
|
Det är nog så att begagnade prestigebilar i lägre prisklasser helt enkelt drar till sig en massa folk som man helst inte skulle vilja göra affärer med. Men det ingår liksom i spelet på något sätt. Det gäller bara att försöka se det från deras synvinkel och inte ta det personligt att de inte vill betala ditt önskade pris. Tyvärr finns det hos vissa en syn att spekulanter som inte vill betala utsatt pris är oseriösa idioter (jag menar inte dig nu dock) //Lövet |
|
|
Känns även som en del spekulanter inte har någon skam i kroppen. Att ge skambud på vad det än gäller borde vara förbjudet! Skambud lämnas om det är så att varan inte är vad den beskrivs att vara. Men inte heller då handlar det om skambud utan ett bud som är efter varans värde med det skicket. Vill man ha något till ett mycket lägre pris än vad varan är värd så kan man prova kvd.se , bidster.se , budson.se eller liknande. Där man man faktiskt rent teoretiskt få en bmw för en tusenlapp vilket jag tror att det inte finns så många privatpersoner, som är mån om sin ekonomi, skulle godta. "It's furious to be fast!" |
|
|
"Att ge skambud på vad det än gäller borde vara förbjudet!" :) :) :) |
|
|
Du kan inte ha den inställningen om du ska sälja privat. Då får du byta in bilen istället. Med tanke på att extremt många säljare begär för höga priser så är det fullkomligt naturligt att köparna ger bud som ligger under utgångspriset. Detta är totalt naturligt, accepterar man inte detta bör man inte försöka sälja sin bil privat. Jag tror inte ens 1 bil av 1000 på blocket går till utgångspris. //Lövet |
|
|
Vad är ett skambud då? Polare bjöd 17kkr för en hoj som var ute för 29kkr. Killen tog det som en förolämpning, två o en halv månad senare hade killen sålt hojen för 18500kr... Är det ett skambud att bjuda 130kkr för något som är ute för 175kkr? Som sagt, jag låter köpare ta kontakt via mail först för att se hur seriösa de är. Vill jag sälja något fort och slippa tjafs, så sätter jag ett så lågt pris att det sällan ens behöver bli en diskussion. Vill man ha ett högt pris är det oftast säljaren som får argumentera för sitt höga pris än tvärtom. Folk får inse att både köpare och säljare har olika taktik... |
|
|
"Inställningen" ? Att ge ett bud under utgångspriset har jag inga problem med. Men när det blir skamligt lågt så undrar jag hur dessa köpare tänker? Utan att ha sett bilen eller vet något mer så ger de ett bud som de flesta skulle skämmas för att nämna. Skall man godta skambud får man godta det överallt, tex när man köper potatis på ICA "Hörrö den potatisen ger jag inte mer är 2kr per kilo 7 kr är alldeles för mycket, förresten kan jag få 100 kg potatis mot en gamal mobil som jag har med mig?". Vad är skambud och vad är vettigt? Skam + bud = skambud , skambud lika med ett bud som man borde skämmas för. Men detta kan ju vara en derfinitionssak. "It's furious to be fast!" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.