|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej på er alla BMW-lovers! Har funderat ett tag på ifall man överhuvudtaget kan få en vettig mellanskillnad för min M5:a. Har haft den till salu ett bra tag nu men jag får bara en massa pukkade ideer om bytes affärer. Om min M5:a kostar 170 tusen och en kille kommer med ett förslag på inbyte med sin Volvo V70 som han har på blocket för 100 tusen så får jag ett bud på mellanskillnad a' 20 tusen..... vad är mattematiken där undrar jag! Har fått en massa liknande förslag och börjar på allvar undra ifall folk är dåliga på matte eller ifall de bara är lycksökare. Om de är så dålig på matte kan man ju undra vart Sverige är på väg.... Ibland så jämför de med den billigaste M5:an på blocket och tycker att ens bil inte är värd med än typ 100 tusen. Man kanske skulle sätta ut en annons på sin M5:a på 10 tusen och sedan börja ringa upp alla med M5:or och säga att " din bil inte är värda så mycket....kolla på blocket så får du se!" Tror folk att bara för att man vill byta sin bil så är man så desperat att man gör vad som helst för att bli av med den? Hade jag varit desperat så hade jag skrotat den och fått 1500 för den eller varför inte låte den "glida in i en bergvägg" tillräckligt. Jag begär inte att jag skall få en mellanskillnad som är onormal, utan bara en vettig byteshandel med en realistikt mellanskillnad. Snart ställer jag av bilen inför vintern, vilket jag hellre gör än att ge bort bilen nästan gratis. Har ni varit med om liknande affärer och försag som får en att vilja slänga telefonen i väggen? Eller har ni kanske själva varit med om att ge skambud och lyckats ;) ? "It's furious to be fast!" | |
| Det är blockets baksida. Att annonsera "statusprylar" är skitjobbigt. Har sålt bil och mycket andra saker på blocket men när jag sålde min iPhone så drog den till sig de mest jobbiga människor och sjuka bytesförslag fast jag inte ens var intresserad av byten. Ett tag ångrar man att man överhuvudtaget annonserade. Kan tänka mig att M-bilar lockar till sig drömmare och idioter. Men till slut kommer rätt köpare, håll ut och lycka till. | |
|
Blev själv erbjuden runt 100' för min M5-02 (annonserad för 169´) Sa att jag skulle fundera lite på det... Har själv prutat en hel del och ibland lyckas det faktiskt över förväntan, men rena skambud som att bjuda neråt halva priset tror jag ytterst sällan går hem. Annars får du se budet som ett första förslag som man sedan diskuterar vidare ifrån. Säga att hans bil är relativt lågt prissatt från början och att du kanske kan få upp budet till 40'. Då har du fått 140´ för din bil. Vet inte så mycket om din bil men kanske är 140´ mer realistiskt än 170´? Om du nu verkligen vill ha en Volvo V70 som ersättare? |
|
|
Begagnade statusbilar drar till sig en hel del människor som man inte ens vill göra affärer med, tyvärr. Många tror jag resonerar "går det så går det" och försöker göra en bra affär. De letar helt enkelt efter någon desperat säljare som måste bli av med sin bil. MEN, bara för att du annonserat för 170.000 så innebär ju inte det att andra värderar den till det. Skulle det vara så att jag som köpare exempelvis är beredd att betala 150' för din bil så kommer jag att föreslå ett sådant mellanpris. Sedan så tycker jag ibland att säljare tar åt sig så fruktansvärt mkt när någon kommer med ett bud. Har ni dålig självkänsla? ;-) Bara för att någon tycker att din bil är värd mindre än du själv så behöver ju du inte gå i taket för det. Hur jobbigt är det att trycka "delete" i mailboxen? Jag tror också att hur du utformar annonsen speglar vilken typ av svar du får. Har du en välskriven annons som ser seriös ut tror jag att du får mindre "puckon" på halsen. Nu vet jag ju förstås inte hur din annons ser ut. Kan bara nämna kanske att för min egen del så har jag fått 1 "dåligt" bud under en månad och det låg 15% under vad jag tyckte var vettigt. Så ser min annons ut och den verkar i alla fall inte dra till sig de värsta puckona: Länk //Lövet |
|
|
Hittade din annons nu: Länk Jag tycker den ser välskriven och seriös ut, inga konstigheter. Men är verkligen 165.000 för en -00 med 19.000 mil på mätaren realistiskt? BjörnB fick väl runt ~165 för sin -02 med mindre mil? I och med att du skriver prutat och klart tror jag att många struntar i att ringa. Man vill helt enkelt kunna pruta några tusenlappar för att "det ska kännas rätt" när man köper begagnad bil idag. Detta ingår i spelets regler. Visst har svensksålt ett högre pris men frågan är hur mkt det skiljer. //Lövet |
|
|
Fin annons Andreas. Nästan lite exemplarisk..En sådan bil som du har hade varit perfekt som byte till en rätt mellanskillnad. Vad säger du skall vi byta och du får 10 tusen av mig och jag tar din bil ;) så har jag gjort min dummaste affär i år. Jag förstår att priset man sätter nästan alltid bör vara disskuterbart men inom rimliga gränser. Har haft flera bra byten på g också men det har aldrig blivit något av det hela. En annan sak är att det finns många som är i behov av att bli av med bilen snabbt och bara för att de sätter ut sin bil till vrakpris så tror folk att de kan få liknande bil till samma pris. Intressant och veta vad ni andra har haft för "puckade" erbjudanden, någon kanske? Så att man kan få sig ett skratt idag. :(O) "It's furious to be fast!" |
|
|
"BjörnB fick väl runt ~165 för sin -02 med mindre mil?" Stämmer ganska bra, 12.300 mil, import, ej navi, men mkt fin och väldokumenterad. Jag gav 169' när jag köpte den och då var det vår och ingen drömde om någon finanskris. Bilen ser fin ut och annonsen ser väl bra ut men jag tror tyvärr att priset är för högt för en -00:a med dom milen. |
|
|
Skulle kunna vara min bil. Jag vet att värderingar på M5:or varit uppe i forumet tidigare. Har för mig att Björns M5 var utan gps eller? Tycker även att det priset på 165' för hans bil var lågt synd att han inte fick mer än så. Kollade precis bilpriser.se och en M5 02 med 15000mil och gps är ett privatpris 203 000-216 000 och 229 200 vid köp hos bilhandlare. När jag har sålt mina bilar innan har jag fått mellan privatpris och bilhandladepris ibland t.o.m högre än bilhandladepris. Kanske får man inte lika mycket som man borde för e39 M5. Whatever...is i magen har alltid hjälpt mig iaf. "It's furious to be fast!" |
|
|
Kan tillägga att jag inte hade behov att sälja bilen, tyckte bara att det räckte med 6 månaders M5-ägande och jag skulle ändå ställt av den annars.Och känner inte att jag slumpade bort den till vrakpris. Skulle kalla det för rätt pris som både jag och köparen var nöjd med. Började annonsera på 185´ och sänkte den ett par gånger med några veckors mellanrum. Först när jag kom ner till 169' började jag få intressenter och nästan alla ville pruta rejält eller byta med någon suspekt vagn. Hur som helst önskar jag dig lycka till med försäljningen! |
|
|
Bilpriser är långt ifrån något facit. Säljs inte bilen är priset för högt, så enkelt är det. Bilpriser baseras på KVDs försäljningar och de säljer inte direkt särskilt många M5or per år, hur blir precisionen då? Kollar man däremot på deras värderingar av Volvo V70 2,4 (140) så ligger dessa i stort sett spot on. Köpte själv min bil till ett pris som låg väsentligt under Bilprisers handlarvärdering när jag köpte min för ett tag sedan. //Lövet |
|
Lasse Karlsson |
Tja Magnat! Känner igen mig i det du skriver! Tyvärr är det nog så att sådana här typer av bilar ska man inte sälja alls, och i synnerhet inte i dessa dagar! Hade för ett tag sen min fars och min 750 iAL-99 ute till försäljning, och trots att man klart och tydligt i annonsen talar om att man inte backar i pris utan hellre behåller grejorna! kommer diverse tomtar med fantastiska skambud och bytesförslag som man bara garvar åt! Verkar finnas få verkliga intressenter(entusiaster) som är villiga att betala för en bil de verkligen vill ha! Vad gör 5000 hit eller dit om man verkligen vill ha en viss kärra???? En snubbe tex, drog sig ur affären, då han lyckats förhandla till sig ett bra pris, som vi tog! men sen ville pruta ytterligare 5000 pga lång väg att åka för att hämta bilen!!! På honom hade jag lagt ner säkert ett antal timmar med mejlande av fler bilder, info om bilen osv, osv, man blir bara j...... trött!!!! En annan M-testade bilen, och vi la ner en hel dag för detta!! Dom hittade som vanligt en hel del småfel, men inget gravallvarligt! vi var beredda att backa en hel del i pris för detta, men M-testaren(ev köpare) ville inte ta en seriös diskussion runt detta utan skambjöd! och tog sedan testprotokollet och drog! Det slutade med att vi har bilen kvar! och är förvisso nöjda med det! Men man blir riktigt irriterad, då man lägger ner tid på kreti och pleti som inte agerar seriöst! Behåll bilen!! M5:an är ju en underbar bil!! Skänk inte bort den! Det är mitt råd! HA DET!! |
|
En köpare har inte alls samma emotionella band till bilen som säljaren har vilket Lasse illustrerar tydligt. Det märks verkligen hur irriterad han blir eftersom köparna inte beter sig som han anser sig lämpligt. Problemet är bara att som säljare har man inte lyxen att kunna välja bland köpare, tvärtom så finns det (framförallt på M5or) väldigt mkt fler säljare än köpare. "Vad gör 5000 hit eller dit om man verkligen vill ha en viss kärra?" Sannolikt så var har inte mer intresserad än att han kanske köpte en annan bil där han var mer nöjd med pris/skick/miltal? Som säljare dikterar man inte villkoren, tvärtom dessvärre. Att killen tog med sig protokollet var väl inte så konstigt, det var väl han som betalade? Skulle jag som köpare M-testa en bil och bekosta det är det knappast något jag skulle bjuda säljaren på efteråt. Nu har jag inte priset för ett M-test i huvudet men det är ju en hel del pengar. Att folk försöker pruta även där det står "klart och tydligt i annonsen talar om att man inte backar i pris utan hellre behåller grejorna!" beror på att ett pris i stort sett aldrig är fast. På säkert 70-80% av de annonser där det står "fast pris" sker det prisförhandlingar ändå. (Nu var den siffran en uppskattning men ni förstår poängen) Det ingår helt enkelt i spelets regler att köpare och säljare ska vara överens för att ett bilköp ska bli till. Som säljare ligger man alltid i underläge. //Lövet |
|
|
Sätter man ett högt pris och kan tänka sig behålla bilen ska man väl inte gnälla om att bilen står kvar? Visst kan vissa köpare vara väldigt jobbiga, men det finns gott om säljare som är det också. Men det är väl det som hör till.. |
|
| Har annonserat ut min bil ett tag, fick väl ca 20 meil var av ett var ett intressant bytes förslag, resten skambud eller ointressanta byten. Kollade på varandras bilar men blev inget av till slut pga oense i mellanskillnad. Glad är jag för de nu när den står i vinter förvaring och man vet hur ivrig man blir att ta fram den när våren kommer, skulle gissa på att den hålls i min ägo en sommar till. :) | |
|
Tråkigt, och jag känner igen symptomet med "roliga" byten och dåligt betalt, men sånt är livet som bilsäljare. Det är inte alla som kommer med utsatt slant i näven, ber om ursäkt för att han stör, betalar, ber om ursäkt igen, för att därefter skamset åka därifrån med "din" bil :D Att sälja en M-bil eller 7-serie, bilar som tyvärr som beggad biltyp är kallare än kallast kommer aldrig att vara kul. Jag har också halva benet ner i avgrunden med en bensinslukande V8. Men man kanske skulle försöka byta sig till en M5 E60, kan tänka mig att lägga 50 000 emellan på en 04/05 ;) |
|
|
Jag försöker också sälja min bil och tycker inte att jag begär för mkt. Jag tycker att jag är nästan billigast när det gäller utrustning och miltal. Fått många skambud tyvärr... folk frågar mer om förbrukning än hur den är skött m.m Jag har verkligen lagt ner tid o pengar på att hålla min bil så fräsch som möjliugt, men ändå är det lite segt att bli av med bilen. Visserligen är det höst nu o kanske itne så många tittar på att köpa en m5:a. Men men hoppas jag blir av med bilen innan jag ställer av den nästa helg. Och självklart önskar man att någon som är intresserad av m5:a för att ta hand om den inte köra skiten ur den. Min bil: Länk |
|
Lasse Karlsson |
Andreas_lofgren! Du har ju naturligtvis rätt i det du skriver! Men! Vad menar du med att ett pris aldrig är fast?? Ska jag sälja en bil och bestämmer att jag inte säljer under en viss summa, känns ju priset i min värld rätt så fast!! Har man kristallklart lagt fram detta, så är det väl så! oavsett om det är köparens eller säljarens marknad!! Det tycker jag är rätt enkelt!! Sen att han tog protokollet! javisst, det är ju hans! men det jag menade var(skrev inte detta pga risk för alldeles för lång tråd) att det är oshysst att uppta en säljares tid med M-test, om man i princip vet att alla smågrejer man kommer att hitta på testet, ska användas till argument för tokprutning! Vem hittar en 10 år gammal bil, där allt är i nybilsskick?? På testet hittade man 3 saker som var "akuta" för åtgärd, och dessa var vi helt villiga att ta ställning till! Men sen var det en hel rad med grejer som påpekades, men inte bedömdes som akuta till åtgärd! Den eventuelle köparen använde dessa + några egna petitessanmärkningar för att tokpruta, vilket vi inte köpte! Den ev köparen hade tydligen ambitionen att åtgärda alla små brister vadän det kunde ha varit för kanske 30 papp, direkt efter köp, varesej det behövdes eller inte!! Jag menar att så gör man inte affär med en 10 år gammal bil!!!!! Att han var så nitisk kunde han meddelat från början! då hade vi kunnat ta ställning till om ett test varit värt mödan överhuvudtaget!! Då man vet att en del grejer hittar man, så är det bara! För att tydliggöra lite kan jag ta ett exempel: Bilen har varit med om en lätt kollision, där man bytte framskärmen, i testet som var det stora med karossmätning, var alla värden kanon, men enligt den ev köparen var detta = i stort, KATASTROF! sen tyckte han även personligen att bilen var otroligt repig, och det är den inte! hur färgad jag än må vara! Summa Sumarum: Känslan är att han bara var ute för att köpa så billigt som möjligt, och inte för att göra en shysst affär! Idiotpruta gör man över telefon, så vet man var man har varann! Jag hade typ 10 drönare som SMS-ade in bättre bud än den här liraren!! och varför SMS:ar man? JO! för att man vet att det blir nobben!! som det också naturligtvis blev!! Sen åter till han som backar ur när han inser att han inte har råd att hämta bilen!! Det är ju PATETISKT!! Kunde han inte kommit på det tidigare!! Sen när jag ändå skriver av mig, måste jag nämna en tomte som ringde och krävde efter en timmes dösnack, att bilen skulle ha sommarplattorna på nästa dag då han skulle komma och titta på bilen! Snäll och godtrogen som man är kliver man upp i ottan, byter sulor(vinterdäcken hade blivit kvar på!) Tror ni liraren dyker upp????? NATURLIGTVIS INTE!!!!! Allt detta tycker jag är respektlöst beteende!! Men vad man kan göra och inte, råder det väl skiljda meningar om!! Men man upptar inte andras tid med massa skitsnack och dravel, om man i varje fall vet att det inte kommer att leda nån vart!! Tycker i varje fall jag!!! HA DET!! |
|
Jag har själv varit med om min beskärda del med oseriösa köpare när jag hade min M Roadster ute till försäljning. Flera kom och provkörde och fick till och med pruta en rimlig summa men när det kom till kritan så backade alla ur eller ville pruta ännu mer. Detta trots att bilen var i väldigt bra skick, fullservad, nybes och nyskattad. Är man dessutom ung och ska försöka sälja en BMW M så är det nog ännu svårare. Även om bilen är i toppskick och all dokumentation i ordning så stämplas man ändå som oseriös ungdom, som dessutom troligen har kört sönder bilen och har något att dölja. Angående trådstartarens bil, en 00:a med 19000 mil på mätaren för 165' är alldeles för mycket pengar. Köpare av M-bilar ryggar tillbaka så fort bilen har passerat 10000 mil i stort sett. Det är min erfarenhet. Lämpligt pris tror jag skulle vara 120-130 i dagens tider med finanskris och stundande vinterhalvår. |
|
|
Jag menar att väldigt många skriver "prutat och klart", "fast pris" osv i sina annonser och sedan när man pratar med dem, upptäcker lite fel osv så brukar det inte vara särskilt svårt att få ner priset ändå. Jag får tyvärr fortfarande intrycket Lasse att du känner att du gör köparen en tjänst när du låter honom köpa din fina bil. Så ser inte köparna på saken, tvärtom. Deras syn är att du ska vara tacksam för att den överhuvudtaget funderar på att lägga pengar på din bil. Det är två helt olika synsätt och min poäng är att båda är rätt! Mannen med M-testet kom ni inte överens med, fine. Men jag köper inte att du utmålar honom som en idiot (för det är så man läser din text). Naturligtvis vill han få fram ett pris där han tycker att pris kontra skick stämmer överens. Hans uppfattning om vart den punkten är skiljer sig från din onekligen. Jag anser att man måste försöka förstå att köpare har en annan agenda än säljaren. Onekligen ansåg en av dina köpare att bilen var repig. Du håller inte med men det spelar ingen roll tyvärr. Det är köparen som sitter på pengarna. Man måste försöka förstå spelets regler och en begagnataffär innebär extremt sällan att man som säljare tycker att "vilken trevlig affär det blev". Nästan alltid får man släppa bilen för mindre än man själv värderar den till men detta ingår i spelet. Om inte köparen tycker att priset är tillräckligt bra så blir det ingen affär även om du som säljare tycker att du har världens bästa bil. Ingen av dina köpare tycker jag förtjänar hälften av den kritik som du ger dem Lasse. Snubben som helt plötsligt kom på att han hade råd är en konstig prick men det är väl inget att bli förbannad på? "Men man upptar inte andras tid med massa skitsnack och dravel" Problemet är att de knappast såg det så utan snarare att det var förutsättningar för att de skulle ens kunna tänka sig att göra en affär. Snubben som tvingade upp dig i ottan för att byta däck var däremot kanske inte världens trevligaste. Så kul är det inte att skifta sulor :-( //Lövet |
|
|
Själv är man ägare till sin andra M5a. Men samma M5a :-) Sålde den i maj 2008 för x antal pengar. Köpte sedan en 525 M Touring 03:a för att vi skulle ha barn (har en Audi Avant åxå). Men maken till tråkgiare bil har jag aldrig varit med om. Både jag å tanten tyckte det var en av de tråkigast bilarna jag ägt. Nån månad senare ( i juli ) så såg jag min gamla M5a på blocket igen då den nya ägaren tyckte det blev lite väl dyrt att köra till jobbet med en V8:a så han sökte nnån mer normal bil. Jag slog honom en signal och kollade om han ville ha min 525:a om jag köte hans M5a (läs min gamla). Sagt å gjort. Nån dag senare var min M5a "hemma" igen och ordningen var återigen iordningsställd i mitt dubbelgarage. Minns inte riktigt varöfr jag ville sälja den, men en sak e ju säker. Jag kommer att fundera mer än 1 ggr innan nästa gång den dyker upp på blocket. Min racer: Länk |
|
|
En rolig grej i sammanhanget är vad jag upptäckt på senare tid när man byter bil hos en "Bilhandlare" Förr kunde man faktiskt pruta där med på inbytespriset men det går inte längre. Bilhandlarna skickar i stället med vad man kallar för "vinterpaketet" eller en gratis cykel eller något annat skit som man egentligen inte behöver. Blir faktiskt lite tråkigt att man inte kan förhandla när man byter bil, det gäller både hos bilhandlare och privatperson. Det där med "fast pris" är nästan aldrig fast. Tänk dig att du vill sälja din bil till fast pris. Det kommer en köpare som är intresserad, han säger att han ger typ 5000-7000 under ditt fasta pris. Inte fan säger man hårdnackat nej då. Man förhandlar och det slutar kanske på ett pris på 4000 under ditt "fasta pris" klart man säljer då om det blir affär av. Det gör i alla fall jag (detta exempel baserat på ett pris på ca 130k-150k kronor. Det är ju oftast så att säljaren räknar med prutning och lägger lite på priset för detta. Att man sen inte accepterar skambud är ju självklart, har man ett rimligt marknadspris på bilen finns det ingen anledning att ta orimligt låga bud. De som erbjuder dessa skambud är nog inte helt intresserade av att köpa men tänker "ok får jag den för mitt löjliga bud så är det bara att köpa" s.k. g.s.g |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.