|
|
|
|---|---|
|
Börjar snart bli dags för avställning av M3:an. Minusgraderna gör sig påminda på morgonkvisten och snart börjar väl snöfallet. Ja, jag bor långt upp åt f*n :) Så, vad ska man tänka på vid avställning? Känns som att det inte är några större saker att tänka på men hur gör ni innan ni ställer bort kärran? | |
|
oljebyte. Pumpar upp däcken litet. Batteriladdaren på (trickle charger). Och naturligtvis har jag tvättat o dammsugit den. Sen går jag ner till garaget då och då och hejar på den så den inte glömmer mig. |
|
| Service, lackförseglad, full tank så det inte blir kondens | |
|
Det är ingen annan som delar uppfattningen om att man ska hissa upp bilen för att minska tryck på dämpare etc? Detta kanske är överkurs eller vad säger ni? Åk före du så väntar jag på dig där. |
|
|
Jag brukar ha min bil på bockar. Om det skulle skona dämpare låter jag vara osakt. däremot kan däcken ta skada om dom står belastade i samma läge under en lång tid. Har man utrymme kan man flytta bilen en halvmeter då och då. Tänk dock på att försäkring inte gäller ev. avdrag om bilen står på bockar och det börjar brinna. Bilen måste kunna flyttas snabbt vid brand har jag hört Andra tips inför vinterförvaring är att köra bilen riktigt varm så det inte är kondens i motor och avgassystem. Se även till att bromsa ordentilgt innan avställning så att skivorna är torra och rena. |
|
|
Jag har genom åren provat lite olika varianter. Har bl a haft ett antal Jaguarer som sommarbilar. Din fråga är föremål för mycket tyckande och jag tycker som följer: - Oljebyte. Tror det är bra men har också provat att byta olja när nya säsongen börjar - Bockar. Använde bockar i många år men har slutat med det - Däcktryck. Öka det istället för att ha bockar. Funkar helt ok, har gjort det även för min tidigare M3 E46. Brukar lägga i ett kilo extra samt rulla bilen en bit några gånger - Bromsa ordentligt och kör bilen riktigt varm (som Rka säger) - Full tank. För att minska risken för kondens. - Batteriladdare. Nödvändigt, ställd på underhållsladdning. - Tvättad och rengjord - Starta bilen eller ej. Har provat båda varianterna. Har inte märkt någon skillnad men sen ett antal år tillbaka brukar jag starta bilen några gånger under avställningen. Tror det är bra..... Och som någon annan sa, titta till den då och då. Lite kärlek är aldrig fel. /Leif |
|
|
*Lackförsegling. (Både vid avställnig samt en bit in på säsongen. Juli typ) *Grundlig rengöring av inredningen ink. smörja in stolar osv.(samma som ovan) *Ordentlig varmkörning innan jag ställer in. *Full tank. *Flytta bilen en aning lite då och då. *Och givetvis lite kärlek med jämna mellanrum... * Byte av vätskor gör jag i samband med påställning. Någon som har synpunkter gällande batteriladdare? Kankse funderar på att köra med en sådan. Har dock inte bilen i ett garage så värst nära där jag bor... M.V.H Dennis |
|
| Underhållsladda batteriet ett dygn ett par gånger i vinter ska räcka vad jag förstått det som. Kommer själv att ge kärran en ordentlig tvätt ev polering. Lädret tar jag i vår kommer ändån stå "ljusfritt" i vinter. Jag kör även på ett par torrbollar i bilen för fuktens skull. Även rutorna nere minimalt så det inte unknar till i kärran, eller kanske inte behövs med torrbollar!? | |
|
Tack för tipsen.. Har ett täcke över bilen från biltema. Vet inte hur pass det "andas"?? Å andra sidan har bilen i stort sett aldrig varit blöt och står i ett varmgarage. Då behöver jag väl inte oroa mig för fukt, eller?? M.V.H Dennis |
|
| Är själv på jakt efter "täcke". Vart på bmw idag och fick en smärre chock, inomhustäcke 2795 och utomhus 1800 typ jag fråga om han verkligen läst och ja det hade han.. Så får bli jula eller biltema det ska ändån bara ligga där som dammskydd, men något att tänka på är att inte ha för sladdrigt täcke i en blåsig miljö då det kan repa om det kommer in grus osv. En polering innan är nog en bra grej eller lackskydd för den som ha kosing :D | |
|
Twinsturbo: De flesta täckerna som säljs har en snöre så du kan dra åt täcket så det inte blåser eller skaver på lacken. |
|
|
detta täcke från biltema dere tenker på: Länk slipper det gjennom luft (puster det?) |
|
|
När jag ställer bort bilen och ställer av den för vintern täcker då försäkringen eventuella inbrott eller skador? Har rätt dålig koll på detta. Åk före du så väntar jag på dig där. |
|
Filip_J |
Finns en speciell garagerförsäkring att köpa, kostar en tusenlapp eller något i den stilen. |
|
1941:- får jag betala för vinterhalvåret i garaget.......... Täcker brand, stöld osv. Man kan säga att det täcker allt så länge bilen står parkerad. Däremot om du kör ut ur garaget är den värd NOLL!!!!!! M.V.H Dennis |
|
| När man ställer av bilen så läggs försäkringen per auto över i en sk avställningförsäkring. Vid BMW originalförsäkringar så kostar den 512:-(för 6mån). Ev. innestående stålar av de vanliga försäkringen regleras/återbetalas. | |
|
Jag kan ju tillägga att till dessa 1941:- så har 2 veckors helförsäkring tillkommit då jag inte ställde av bilen exakt när brytpunkten för min försäkring gick ut. Så det handlar nog snarare om ca 600:- som Rka skriver ovan... M.V.H Dennis |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.