|
|
|
|---|---|
|
Ja som rubriken lyder! Var och kollade avgasvärdet på 325:an på Saab. Hade 1.4 i lambda och 430 i hc på tomgång och 300 hc på 2000 varv. Åkte hem och bytte lambda! Åkte tillbaka och fick 1.00 lambda och 15 i hc. Mätaren litade jag på.. Iom. att den var servad av en tekniker för 2 dagar sedan. Åkte till SBP i borås. Och fick Lambda 1.04 och jag fick max ha 1.03 (Har jag för mig) Iaf. så klagade mannen på detta. Men konstigt nog så blev det ingen anmärkning på papperet. Han sa att han skulle kolla upp det. Fick 95 i hc.. Precis att det gick. Tänkte.. Detta var märkligt. Åkte hem och kollade avgasvärdena på 2 olika ställen. Resultat: Lambda 1.00 och HC 15. En tjej som var framför mig i avgastestet fick underkänt. Var en sån liten ny mercedes a-klass. Blev nästan lite arg där | |
|
Tja...vet ju inte hur pass ofta den kalibreras men antagligen "tillräckligt ofta" för det finns ju certifierade kontrollorgan som torde vara anlitade där... Men detta bör ju ske relativt ofta på SBP...typ någon gång i veckan kanske? Men visst,det kan ju naturligtvis vara så att det "falerar" trots detta med bara lite oflyt... Men är man misstänksam på detta så bör man kontakta chefen på stationen och påpeka att man helst skulle vilja prova i en annan avgasmätare innan det definitivt är "kört" s.a.s..eller fråga tekniker´n direkt så att det blir så smidigt som möjligt...borde gå. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.