AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
711

Färddator display, lätt defekt

T_J
Hejsan!
Jag undrar vad felet kan vara när några fragment i displayen för färddatorn och yttertemp mätaren har fursvunnit?
Är det nått jag kan fixa själv?
Eller är det nån som har en aning om vad det kan kosta att lämna in på BMW att få det fixat?

Bilen det gäller är en 540 E39
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Menar du "fyrkanter" i LCD-displayen eller är det bara en lampa som lyser upp displayen som kanske gått sönder? De flesta mackar säljer dessa lampor för ca 20:- styck.
T_J
Ja precis, det är små fyrkanter som slocknat, är ganska många som slocknat nu faktiskt, är oerhört irriterande, måste fixas snarast möjligast.
Men som sagt, vart och vad kan det kosta på ett ungefär?
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Till en E38 (bör väl vara liknande på E39) kostar den max 5000:-. Själva instrumenthuset där hastighetsmätaren t.ex sitter kostar 3800:-. Båda panelernas displayer är behäftade med denna barnsjukdom. Dvs. att delar av displayen slutar att fungera. Gör en sökning i formumet så får du se !
he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Har samma problem på min 525tds (E39)... varierar vilka "små fyrkanter" som slocknar - i min felar det bara på trippmätaren. Ser en tendens att det funkar bättre i mildare väder.

Verkar vara glapp nånstans så rent teoretiskt skulle det väl gå att löda om - om man visste var och hur ;-)

Zo
59
Zopilote
320iAT -05
Om det fungerar som i "vanliga" miniräknare, digitalklockor, videodisplayer m.m., så är det en liten gummilist med ledande sektioner som sitter klämd mellan själva displayen (glaset) och kretskortet under. Det kan med lite pill gå att plocka isär det hela och tvätta med elektronikrengöring eller t-sprit. Det borde hjälpa om inte LCD´n är trasig.
T_J
Okej, 5000:- var inte så farligt, jag är inte den som börjar löda o.s.v utan det får nån annan sköta mot betalning :-)

Tackar så mkt för svaren!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.