|
|
|
|---|---|
|
hallå! jag har kollat lite och funderar på att eventuellt köpa en litauenregistrerad bil som redan finns i sverige.. Länk vad skall man tänka på..? ägarbevisen måste ju va lika eftersom de numera är ett eu land.. vad kostar det att registrera in den? behöver man tulla nåt som redan finns i sverige..? hur funkar det med moms mm? är väldigt tacksam för alla tips och erfarenheter! | |
|
Tror att det är svårt att få in den i Sverige eftersom endast bilar från 2005-05-01 då Litauen gick med i EU går att registrera in enkelt i Sverige. Kan iofs gå, men innebär sannolikt mycket kuckel skulle jag tro. |
|
|
Kolla med vägverket för att få säker info __________ |
|
|
Den är troligtvis importerad från Tyskland från början, men som övriga säger kolla upp det noggrant innan köp. Stephan |
|
|
Unders slutet av 90-talet och början av 2000-talet så fick ett stort antal balter de ekonomiska förutsättningarna att kunna köpa en bil och det välde in bilar från främst Tyskland och många var sådana som varken Tyskar, eller vi svenskar för den delen, ville ta i med tång. Mätarskruvade och/eller illa krocklagade var ofta mer regel än undantag då det primära är priset. Har själv ingen erfarenhet av just Litauen men har varit mycket i Lettland då jag har släkt där och min svåger har flera kompisar som lever på att importera bilar så man har ju fått en hel del info om hur det går till. Kontrollerna på att bilarna inte är stulna är stenhårda så myten om att det rullar massa fd svenska bilar i Riga, Villnius, etc stämmer knappast men kontroll av mätarställning och intresse av att kolla denna verkar vara obefintlig. Det man också förundras över i dessa länder är att dom kan lägga en för dom ansenlig summa på en bil och sedan inte det minsta bry sig om att sköta den. När bilar går sönder så är det billigaste reperationen som gäller, etc...Nu pratar jag om medelbalten. Finns ju även en grupp människor där som kör bilar i en helt annan division...;) Nu behöver ju inte denna BMW vara någon dålig bil men man bör vara medveten om risken... ___ //Ulf |
|
|
tack för alla tips och råd! ringde vägverket idag, ska se om säljaren kan göra en ursprungskontroll..så får vi se hur det går! tack för hjälpen! |
|
| Om säljaren gör en ursprungskontroll är det ENBART han som sedan kan registreringsbesiktiga bilen. Tänk på det ! | |
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Varför vill man köpa en BMW 525 Tds -95:a från Litauen när det finns gott om bilar inregistrerade och klara i Sverige för samma pengar? Den ser ju inte speciell ut fin ut på bilderna i alla fall!! Det tillkommer regbesiktning i Sverige, skyltavgift och intyg samt besök hos bilprovningen, räkna med 3000 spänn till. Jag har en BMW 530ia Touring -94 som rullat 21000 mil och som står inregad och körklar och bara väntar på en ny ägare. Har försökt sälja den bilen i över 1 år och det är inte ens någon som kommer och tittar på den. Den är hur fin som helst AC och dubbel taklucka, saknar skinn. Jag kör den till jobbet en gång i månaden och tvättar den för att den inte ska risa till sig FDJ 084 heter den... |
|
njae...så fruktansvärt många manuella tds tourings med elhissar taklucka och drag med årsmodell 94-96 med nya soppapumpen och den något snyggare nosen finns det inte till rätt pris med rätt miltal..om man nu kan lita på miltalen vill säga...92-94 finns det ju gott om... men den soppapumpen har jag redan bråkat med så de räcker... efter mycket om och men lyckades jag byta kolven och fördelarhuvudet med alla möjliga tillhörande rullar fjädrar och brickor...va lite bökigt å göra utan att plocka loss pumpen..men skam den som ger sig..en rejäl domkraft och en massa brädor i bak så blev det rätt lut på pumpen så rullarna stannade på plats..såg iofs rätt kul ut med bakändan över 1m upp i luften..men de funkade iaf..och sen var det ju det här med att lyckas knacka ställverket på plats...det är ju också en intresant procedur...men till slut blev det riktigt bra... men jag e inte riktigt sugen på å göra om det på en 93a till=) tyvärr e ju 530 lite av en snik 540..dessutom automat och bensin...ingen riktig höjdare om man kan få tag i billig diesel...tyvärr..annars hade det nog kunnat va intressant.. :) ingen som har en 530d till salu runt 25-30 000? ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.