|
|
|
|---|---|
|
hej. jag har suttit o surfat runt här o kollat efter någon med samma/liknande problem. Men har hittills bara hittat liknande problem på nån bil från -00. Hastighetsmätaren och bränsleförbrukningen funkar inte. har bytt givare till bakaxeln, ingen skillnad. kollat alla säkringar, ingen trasig. Mätt med multimeter i kontakten till bakaxeln och får utslag på 5.84 - 6 volt. är detta rätt? har ej kollat bakom instrumentpanelen då jag vill helst utesluta alla andra möjligheter innan jag börjar riva en massa där bakom. tacksam för så snabba svar som möjligt då jag helst måste få detta fixat innan den 24 då det blir körförbud den 27/10 :-D alla svar som kan ta mig ett steg närmare en lösning mottages och testas direkt :D ha det bra mvh //Danne | |
|
Standardfel på instrumenthuset. Det är SI-kondensatorerna eller vad dom nu kallas. Finns bild på problemet under GDS Länk Har själv bytt dom utan större problem. Två skruvar som håller fast huset upptill och sen är det bara kablarna som håller fast den. Har du airbag måste du lossa ratten. Har du lödkolv och kondensatorer hemma så är det 1 timmes arbete från att du börjar skruva tills bilen är ihop igen :) |
|
|
tack tack :D ska hem idag efter jobbet o börja riva instrumentpanel då. har en polare som ska få löda åt mig...han jobbade på ericsson tidigare o lödde minimala kretskort till telefoner och liknande så han borde inte ha några problem med detta :D hoppas att det funkar bara. Mvh //Danne |
|
|
Funkar torkarna som dom ska? Jag menar, dom är ju hastighetsberonde. Om du kör torkarna på läge 1 eller 2 och bromsar in för ett rödljus skall ju torkarna automatiskt gå ner i intervalläge. Funkar detta då vet du ju att givaren i slutväxeln är ok. Kan hålla med föregående att kondingarna är ganska simpla att byta. Köpte fyra nya kondingar när mitt instrument krånglade men behöve bara byta en, den hade exploderat. Sedan fungerade mitt instrumentet igen. Mackan |
|
|
Har inte testat det med torkarna, men ja har ett annat problem med dessa, den ena funkar bara :P men som tur e så funkar den på min sida av bilen. har försökt få ett svar på vilken typ av kondingar, vilken styrka osv ska det vara? för jag tänkte ja skulle ta reda på det innan jag river panelen. tänkte så jag har dom klara redan när dom ska i så jag slipper åka iväg o köpa efteråt :D Tack för alla svar så länge. Mvh //Danne |
|
|
Här finns en utförlig guide till utbyte av kondensatorer :) Länk |
|
DA 245 318d Touring -10
X3 3.0i-04 523iT-00 850ia-91 850ia-90 320icab-91 2002turbo-74 M2-75 2002tii-73 2000touring-72 2002-75 2st 2002-69 |
Om du lyfter på baksätet så finns det lite sladdar där. Se på kablarna som kommer bakifrån genom en gummigenomföring. På den ena sitter ett kontaktstycke som kan vara dåligt, jag råkade ut för det på en 530i-89 |
|
nice :D d ska ja också kolla. kanske är lite lättare än att riva panelen och grejer. Tack för alla svar hittills :D nu har jag lite olika saker jag kan prova för att få det att funka =). //Danne |
|
|
OK, nu har jag provat alla dessa tips som jag fått. ingen av dom funkade. Mätaren som visas på bilden och i länken ovan är till en bmw 535i -89 inte till en 525i, jag tyckte att det inte borde spela nån roll eftersom det är samma årsmodell, så min panel ser helt annorlunda ut baktill. har plockat ner hela instrumentpanelen och även plocka ut moderkortet för att se om det fanns några kondingar där som kunde ha gått sönder, men icke. totalt på mitt kort fanns det 4 st kondingar och ingen av dem var synbart trasiga, och satt heller ej på samma plats som bilderna visar. någon som har någon koll på ungefärligt pris på ett nytt mätarhus eller om det kan vara ytterligare nåt fel på alltihopa? tacksam för flera inlägg. mvh //Danne |
|
|
Kolla noga på kabeln till givaren på bakaxeln, det händer att det blir avbrott en liten bit från själva kontakten, under isoleringen. Själva givaren kan också ha gett upp. Ej fungerande torkare bör du kanske kolla på också inför besiktningen. FP |
|
|
Tack för förslaget Folke, men jag har redan kollat alla möjliga saker... Däribland mätt att jag får ström till givaren i bakaxeln. Och eftersom jag har ström hela vägen bak dit så har jag tagit för givet att det är runt mätaren det är knas. Givaren i axeln är helt ny, köpte från BMW för ett par hundra. Så nu står ja tillbaka på ruta ett igen o har ingen aning om hurr jag ska fortsätta. Jag har även provat att skicka ström direkt på kontakten till hastighetsmätaren, och då funkar det. Då går den upp till 80 km/h vid 12 volt. Någon som har nån aning om hur mycket en "ny" mätare kan kosta på skroten? //Danne |
|
|
Ström bak till givare visar ingenting, det är pulser från givaren upp till instrumentet som måste finnas, och med olika frekvens beroende på hastigheten osv. Har du provat att snurra bakaxeln och kollat med oscilloskop om det kommer pulser i kabeln till instrumentet? Pulserna konditioneras sedan på instrumentets kretskort och används till flera olika saker i bilen, hastighetsmätaren är endast en av dom alla. Hastighetsberoende volym i stereon, styrning av intervalltorkning, pling i högtalaren om man rullar iväg med öppen dörr eller dragen handbroms, förbrukningsmätare, hastighetsmätare, färddator, farthållare osv är några olika saker som är beroende av pulserna från givaren. Har du kollat om någon av dessa funkar? FP |
|
|
Har inte kollat hur allt det där funkar, visste inte att allt hängde på bakaxeln, men förbrukningsmätaren vet jag inte funkar, har ingen farthållare, ej original stereo. men jag ska försöka få tag på ett oscilloskop, dom borde ha ett i bussgaraget där jag har meckat hittills. annars så får jag kontakta tidigare ägare så får han tillbaka bilen, för han sa att jag bara behövde byta givare bak och smörja ett bromsok o sen va den klar för besiktning... Så lätt var inte problemet, så snart kanske jag är ute efter en ny 525 eller 535, och då kommer jag att leta på detta forum istället :D Mvh //Danne |
|
|
Länk. Hm, blev lite fel. Länkens kulle till denna tråd. Har du kollat ovanstående länk. Där står tom. Elfa art. nr. på kondingarna. mvh mackan |
|
|
Tack Mackan. bilderna som du länkade är väldigt informativa...men problemet är att min instrumentpanel inte alls ser ut som den på bilden... så jkag börjar fundera på vad jag har för konstig version av panel... ja ska försöka lägga upp lite bilder när ja får kräm i kameran,, Mvh //Danne |
|
|
Vad har du för färg på bakstycket (kåpan) på instrumentet? Det finns grå, som en 89:a borde ha, ljusblå och ytterligare en färg som jag inte kommer ihåg just nu. Min 89:a hade i alla fall grå kåpa. Mackan |
|
|
mitt bakstycke är vitt/ljusgrått. vet inte om det är någon special special eller vad problemet är...men innehållet är iallafall inte likadant som bilderna :( //Danne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.