AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.400

Lätta E30

Po
64
Porsche Daniel
318is långloppa
324td CSL
520i
Z3 Coupé
Tjenare!

Har precis rivit ur golvmatta, innertak, stolar, baksäte, bakre armstöd, reservhjul samt monterat in en Sparco rallystol. Bilen (323 -86) väger nu 990kg exlusive förare. Men som vanligt vill man ju ha mer(mindre)!!!

Är det någon som har något tips på vad man kan ta bort mer utan att bilen blir olaglig/obrukbar. Det är bara en lek och busbil så bruksegenskaperna kan vara lika med noll!

Funderar på att sätta in plexiglasrutor i baksidorutorna samt bakrutan. Är det nån som har gjort detta? Problem?
Motorhuv och baklucka i glasfiber är väl nästa steg då kanske samt Lexanrutor.
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
underredsmassa väger några kilo!

Ska det vara på det viset?!
Po
64
Porsche Daniel
318is långloppa
324td CSL
520i
Z3 Coupé
Underresmassa är ju halvjobbigt att skrapa...
Glasfiberhuv, var kan man hitta det? Vem säljer och vad kostar det?

Kofångarna måste man väl ha va?
no
245
nos
540iA Touring -99
Det är föga mening att skrapa underedsmassa. Har gjort det och man får inte bort många kilon.

Peter
om du inte redan gjort det så värm och skrapa bort all asfaltsmatta i bilen på golv i dörrar, skärmar och baksäte... det väger definitivt en hel del.. reservhjul och bagagerunsklädsel går ju fetbort oxå.. sen kan man ju köra utan oljekylare tex.. men nja..

mvh Peter
LoveDoktor
fram skärmar,motor huv å instumentbrädan går ju att göra om i kolfiber där skulle du spara många kilon... m.v.h. Frank
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Tycker du fått en hel del bra råd redan, ville bara tillägga lite.

Fösterhissmekanik kan man slänga. Kapa gärna ut hela insidan av dörren + borra lätthål i gaveln, ser "racigt" ut :-)

Värmepaket är onödigt, en fläkt kan dock vara bra att ha om det regnar och bildas imma på insidan.

Passagerarstol går bort om det inte är en lättvikts.

Det finns säkert mer "löst" att plocka bort, men det var de jag kom på i en hast.

Kom ihåg:

-lätta bilar klarar större sidokrafter.
-Plocka bort saker kostar inget.
-Det som är borttaget kan inte gå sönder.

Lycka till

/Anders C
RP Glasfiber (?) i "var det nu var" (Boden, Luleå eller liknande) i Norrland tillverkar nog sådant. De tillverkar iaf till E28 numera. Plasthuvar pratar jag om alltså... Priset för huv + baklucka till en E28 är 2500:-.

Några kilo till kanske du kan få bort genom att ta bort innerskärmar och sånt.
Po
64
Porsche Daniel
318is långloppa
324td CSL
520i
Z3 Coupé
Om jag tar bort innerskärmarna så får jag väl fullt med skit i motorrummet om det regnar...

Passargerarstolen är ur.

Fönster hissen vill jag nog ha kvar fast jag behöver ju ingen på passagerardörren.

Hur är det med reservhjulsbaljan? Får man plocka bort den och sätta dit en plåt bara?
Kan man inte byta ut de bakre rutorna mot plastrutor(polykarbonat/lexan el. dyl.)?

BMWCS # 2358
BMWCS Syd
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Släng de kromade kofångarna och sätt dit skalet från 88 och framåt i plast. Kapa ur förstärkningarna i huv och baklucka så lättar du en hel del (gratis!).

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.