|
|
|
|---|---|
|
Som frågan lyder. Er det • X-band 10.525 GHz ± 25 MHz • K-band 24.150 GHz ± 100 MHz • Ka-band 34.700 GHz ± 1300 MHz nogen som vet? | |
|
Polisens Laser använder ingen frekvenz utan våglängd på ljuset. Det du listar är olika frekvensområden för t ex polisens RADAR Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| ok, tack for snabt svar och infoen | |
|
Givetvis har laserljuset en våglängd precis som radar har en våglängd. Ljus har lika givet en frekvens precis som radar har en frekvens =) Om jag inte minns fel så har polisen laser en våglängd på 630nm och alltså en frekvens på runt 476THz. Svenska polisen använder mig veterligen inte längre radar för att mäta hastigheten, däremot sitter det radar i alla vägverkets kameraskåp och dom kör på K-bandet. |
|
|
Det blir inga långa antennspröt uppe i THz-bandet...) FP |
|
|
Jag blev denna vecka synnerligen glad då jag passerade en trafikplats i hufvudstaden. På en viadukt såsom går över motorvägen så stod en prima stor tysk folkvagn medelst tonade sidorutor. En stund senare passerar mig en trevlig bil med en stjärna i fronten. Föraren väljer att tolka svea rikes hastighetsnorm i en synnerligen odemokratisk anda. Bilen med stjärnan var icke försedd med Svenska nationalitetsbeteckningar. Gissa om den olämplige föraren utav denna automobil blev förvånad då ett stycke prima vit Volvo medelst god blå takbelysning närmade sig honom då han oförstående stod och fyllde bensintanken i sin tillvaro?:) Svea rikes skrala stadskassa lär ha fått en trefvlig påfyllning samt mannen såsom framförde bilen erhöll en prima Asken-kommentar. "Om Ni köper en Skoda Fabia behöver Ni i alla fall inte skämma ut alla förnämliga gentlemän såsom färdas med värdighet i tyska automobiler." Mvh Asken |
|
| 476THz - orange färg. | |
|
Polisen använder fortfarande radar för hastighetskontroller, men laser används oftare. Har själv sett en och annan radarkontroll de senaste åren. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Var? Trodde dessa var på museum numera. Sist jag såg en radarkontroll var runt 1995 har jag för mig (förutom skåpen) //Lövet |
|
|
Utanför Falun Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.