|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Min tempmätare står precis i mitten när jag kör lungt. Gasar jag på så går den ner åt vänster. Alltså den blir kallare när jag gasar. Jävligt störande. Kanske inte är bra heller att den inte har optimal temp. Oftast ligger den lite under mitten. Har funderat på om det kan vara lmm:en som spökar. Har nämnligen haft insatsfilter i och det är efter det som den blev sånhär. Kanske skulle rengöra den och se sen eller har ni några tipps. Kanske kan vara termostaten som är lite konstig också. Vad vet jag. Tacksam för svar. Mvh | |
|
Hmmm.... att tempen sjunker när du gasar på, kan inte det bero på att det kyler bättre mot kylaren så att säga? :) Min Audi Quattro betedde sej ungefär så här, då var det iaf termostaten som var kaputt och aldrig stängde. Funkade bra så länge man körde stadskörning, men gick man ut på 110-väg t.ex så sjönk tempen ner till 50-60 grader. Och det är ju inte riktigt bra för maskineriet... |
|
| Jag hade provat att byta termostat, samma sak hände på min gamla S60, en ny termostat gjorde susen! BMW motorn borde väll funka på samma sätt?? Inga stora pengar iaf!!.... | |
| inga problem, snarare normalt och postivt. m motorerna har medvetet lite starkare flöde på kylningen för att den även ska kunna hålla temp när du kör hårdkörning varma sommardag. inte så konstigt om man tänker efter kanske? men det beror ju på om den går ner lite grann bara mellan blått o "12-strecket." men den ska ju inte gå ner på blått! | |
| Min M5 gör likadant den med...Tempen "dippar" lite (typ halvägs till det första vita strecket tillvänster om "kl 12") när det är "kallt ute" (har inte kört bilen i kallare väder än ca 5 grader). Annars håller sig tempen "kl 12" oavsett vad, enda gången tempen klättrat något på min bil var när jag hamnade i en "stau" på autobahn i 38 graders värme, då steg tempen till ca halvvägs mot första vita strecket till höger om "kl 12", oljetempen stod på strax över 100grader, detta efter ca 20min tomgång i denna tryckande hetta, skall även tillägga att en hel del nyare (iaf nyare än min M5) började koka i kön. Min bil hade vid detta tillfälle helt ny kylare/termostat/vattenpump... | |
|
I samtliga av mina M-bilar har inte tempen rört sig när den nått arbetstemp, nålen har alltid stått stilla där den ska vara. /Micke Länk |
|
|
"Micke169" Ja att den ska bete sig såhär är inte normalt,det vet jag också. Så har den inte varit hela tiden utan det har kommit smygands. Ska ställa av den nästa vecka så då får det nog bli att man byter termostat. Kanske lika bra att byta vatten pump när man ändå håller på. Ingen med några fler vettiga tipps?? Mvh: Fredrik |
|
|
Fritte525: Det var inte ett svar till dig utan till Aquilla som skrev att det var positivt och normalt vilket jag inte tror. jag tror också på ett termostatbyte. /Micke Länk |
|
| Jordfel? Eller nåt annat som gör att spänningen ändrar sig? | |
| alltså normalt de beror ju helt på hur problemet beter sig, jag har inte sett eller åkt med så vet inte hur mycke nålen dippar. men tänk dig själv att de blir rätt kallt ute nu.. o när du kör fortare kommer mer kallluft in. som när jag körde 280 med min m5a gick både olja o vatten ner markant men för att sen stiga när jag körde långsamt. så du kan ju testa om den går upp igen om du står still länge efter kört landsväg rätt fort. min nål o på alla vänners m bilar har nålen vid normal körning stått strax under 12 läget..för att sen gå upp en aning vid hård körning. var istället glad att nålen inte dippar åt andra hållet. o hur tror du att vattnet ska kunna bli varmare om du byter mot en ny vattenpump? den skulle om den nuvarande var lite sliten bara bli ändå kallare med en ny vattenpump (då de blir ändå bättre cirkulation) byta termostat skadar ju aldrig, men om den är dålig brukar det mest visa sig att det tar lång tid innan nålen går upp efter en kallstart. | |
| lmm har i vilket fall inte någon slags betydelse för vattentemp. den styr bara bränsle o lufttillförsel av motor. | |
|
"Aquilla" Hej! Ska bara byta vatenpump i förebyggande syffte när jag ändå byter termostat. Dyrt med glykol ;). När termostaten börjar krångla brukar temp nålen bli orolig och villja gå upp i temp. Men den kan ju även gå åt andra håller. Beror ju på om den är stängd eller öppen, enligt mina erfarenheter iallafall. Menar du alltså att din och även dina vänners m bilar svalnar både i oljan och vattnet när ni kör hårt?? Låter för mig helt obegripligt. Mvh |
|
| På min bil går oljetempen upp vid "hårdkörning" till ca 100 grader, annars ligger den kring 90 grader. Vattentempen håller sig på samma ställe däremot...Vid lugn landsvägskörning när det är "kallt ute" (typ 4-5 grader) så har jag märkt att tempen dippar något, oljetempen håller sig i dessa fall på ca 85 grader, o som sagt hela mitt kylsystem är nytt (pump,kylare,termostat), det läcker noll o jag har aldrig fyllt på kylarvatten, nivån har hållit sig på samma ställe. Så att det skulle vara något "fel" på mit kylsystem håller jag föga troligt. Viskon funkar naturligtvis som den skall, dvs "dönar" bra vid varmare väder upp till ca 2000rpm. På en annan M5 jag hade så var det precis som Aquilla beskriver, snittade tex dryga 230km/h enligt OBC mellan Enköping-Jakobsberg, o då SJÖNK oljetempen, vattentempen konstant... | |
|
fritte: neej..alltså. så behöver det inte vara vid hård körning hur du nu definerar hård körning, då brukar oljetempen gå upp till 100 grader o vattennivån ligga på 12..min har sällan gått ändå upp till 12. utan vid 11 brukar den ligga. om jag inte kör runt i stan o står massor vid köer. OCH jag menar INTE hård körning som = höga marchfarter o relativt höga varv på landsväg. mitt kylsystem ska också vara i fint skick. men jag kan gå i graven för att på M bilarna ska den sällan ligga exakt på 12 om man inte kör extremt och i varmt klimat med ständig acceleration som på bankörning tex. eller står i köer o tät trafik i stan då lite luft strömmar genom kylaren, utan ofta vid 11 om man ser det som en klocka. oljetempen verkar dock variera mycke på folks bilar man snackar med. kan kanske bero på olika fräscha givare eller viskositeten i oljan man kör med. men runt 80-90 grader anser jag normal oljetemp bör vara vid normal körning och runt 100 vid lite friskare körning. alltså..jag tycker bara de är något positivt när vattentempen ligger lite lågt på en bil. den får ju bara bättre kylning och kan inte skada motorn på det viset som en kall olja kan göra. det är där man får passa sig enligt mig. MEN om din vattentemp går ner väldigt nära blått så lär det ju va termostatfel! |
|
| sen kan ju de där med vattentempen ha att göra med vilket värmetal man har på termostaten. finns ju de som öppnar vid 85 grader, 88, 90 osv. men jag är helnöjd hur mitt kylsystem jobbar o funkar iaf. väldigt fort upp till 11 strecket, sen stannar den där. o oljan går sällan upp till 100 grader utan brukar oftast ligga på 90 grader. alpinan jag hade kunde oljan dock aldrig gå över 80 grader på, utan var nästan alltid 70 grader som mest. lustigt..vet inte om de har för att m50n är kallare, eller om de var fel på givaren bara. dock hade den ingen oljekylare. o inte mindre olja än m5an men samma olja som m5an. | |
| Aquilla: Om oljetempen inte orkar över 80 grader då är det nåt som är "fel". För låg oljetemp sliter mer på motorn, optimal oljetemp är mellan 90-100 grader. Gällande termostaten på M5 E34 så har jag för mig att den öppnar vid 79 grader, som parantes kan jag nämna att vissa "pirattillverkade" termostater (tex av märket Verne tror jag det var) öppnar tidgare (redan vid 75 grader). En sådan kan man naturligtvis inte montera utan det man skall satsa på är antingen en termostat från BMW (tillverkas av Wahler) för ca 900kr, eller att man köper en Wahler termostat (originaltillverkaren) med exakt rätt spec för ca 450kr, jag valde det senare alternativet till min bil. | |
|
Iom att jag har märkt skillnad det sista så kan jag svära på att den inte har varit sånhär hela tiden. Som sagt så har min alltid gått upp till 12 och sen har den legat där. Kvittar hur jag har kört, hårt eller lungt. Oljan däremot är som den alltid vart. Men jag tror som sagt det är termostaten. Men vi får se. Mvh |
|
|
Fritte525: Helt rätt, den ska stå vid 12 och en kallare motor är varken bra för slitage eller bränsleförbrukning, byt termostat. /Micke Länk |
|
|
märkte av symptomet tidig vår/sen höst innan på/avställning när jag hade fredriks m3:a termostatbyte lär avhjälpa hans fel... jag bytte aldrig då ja va säker på att motorn inte gick för varm, lixom hade marginal uppåt vid hård körning :) |
|
|
"pontus s" tja. blir termostat byte samt fixa till huven som har lite rost. ska även lacka om kofångarna i vinter också. Kommer bli såååå finer;) Mvh |
|
| låt mig gissa mitten på sidan av huven? minns att de nog va lite rost krypandes där, mkt konstigt ställe enl mitt tycke iaf, n är ju ett dumt press veck i kanten så det bidrar säkert till rot angrepp... bli kanon fin :) lyckatill Mvh | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.