|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Altid Shell, og V-Power 99 oktan ;) Bare det beste er godt nok til en M3`a.. |
|
|
Oftast 98 oktan men ibland V-power. |
|
| haha. jag är den enda då. NITTIOFEM! kör man e36 eller e34 eller äldre m power så tror jag inte de är nåt annat än föreställning att bilen går bättre, med den gamla elektroniken går de nog aldrig få varken en snabbare elller snålare bil med högre oktan. kul att vissa tror det dock. | |
|
M_86: Jag har 13 mil till närmaste V-Power och den ligger i Norge (Stjördal) så literpriset blir väl ca 16 SEK... Men V-Power luktar riktigt gammaldags bensin, en njutning att tanka... ;-) För övrigt tankar jag bara 98 oktan. "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
Jag tankar JET 95-oktan, och bilen går som en klocka. Jag tror inte för en sekund att det är nödvändigt att välja 98-oktan eller V-power. Bara slöseri med pengar :-) |
|
|
Nu, har ju inte jag någon M-bil, men jag kanske får vara med i alla fall. Lyckliga ni som kan tanka v-power. Vi har inte ens det här uppe i Boden. Sist jag kollade så var Sundsvall närmast, men det var ju ett tag sedan. Jag undrar om det överhuvudtaget finns här i Norrbotten. Det är verkligen U-status på Norrbotten i vissa fall. Jag tankar i alla fall det högsta som går att tanka här uppe och det är 98-oktan. Bergen |
|
| Goesta, jag tror inte du sparar några pengar heller på att köra på 95. | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
goesta! Prestandamotorer mår bättre av ju högre oktantal man använder,dessutom i vissa fall, även bättre prestanda och jämnare gång,och dessutom med lägre snittförbrukning. Mvh Patrik |
|
"mår bättre"? Hur då? "bättre prestanda"...kanske det, men knappast på nåt avgörande sätt. "jämnare gång"...det tror jag inte alls. "lägre snittförbrukning"...så pass att det skulle uppväga det något högre literpriset anser många, men det tror jag inte på. Nån som har några äkta bevis på detta? Några vetenskapliga studier att hänvisa till, eller är detta bara rent tyckande? |
|
Conan999 |
Det är ju inte så att V Power ger en tydlig effekt i accet som Shell vill påvisa. Teknikens Värld och Fifth Gear har dock testat bilar med lite större motorer och dom fick ju fram ca:10hk mer. Conan999 |
|
V-Power. M3 E30Länk |
|
|
hmmm...så det rör sig alltså bara en placebo-effekt? Ingen som har nåt konkret vetenskapligt underlag för _varför_ V-power och 98-oktan är sååå mycket bättre? Jag drar det iofs till sin spets; jag tankar också 98-oktan av och till, men det vore verkligen kul att få se nåt trovärdigt underlag, och inte bara tvingas förlita sig till tyckande. För placebo-effekten ÄR jävligt lurig...och att genom nån form av introspektion kunna bedöma om det verkligen vibrerar mer eller mindre, om motorn drar _märkbart_ bättre, eller om den känsliga S62an "mår bättre" av högre oktan-tal...det är verkligen inte enkelt... Så om det finns nåt bra underlag, så läser jag mer än gärna. Fan, det vore ju förbannat trist om det verkligen vore dåligt för motorn att ibland välja JETs 95-oktaniga bränsle... |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Goesta! Finns massor att googla efter, beträffande oktanhaltens betydelse för motorer.. Ett exempel har du här: Länk Placeboeffekt eller inte,kommer alltid att finnas höger och vänster! |
pg_ice |
Goesta: V power smörjer även ventilerna bättre vad jag har hört sen om det är skitsnack vet jag inte ett ex: på gamla 325an så var jag tvungen att köra V power för att inte riskera att motorn skulle spika sönder när jag körde med lustgas. ju högre oktan ju mindre risk är det att motorn börjar spika. det är väl en säkerhets grej även om man har trimmat bilen lite. man har mer marginaler med V power än med ex 95oktan. mer marginaler vill man ha även på en M motor då kan man koppla av. |
|
Jo, att högre oktan sänker tendensen att spika är ju klart. Eller snarare omvänt - ju lägre tendens bränslet har att spika, desto högre oktantal. Det är ju själva idén bakom oktan-klassificeringen... Men att 95 oktan skulle vara gränsande till dumdristigt för S62an, det inser jag inte alls. Man får väl ut lägre effekt med 95 oktan, men märker man verkligen det? Och ÄR det VERKLIGEN ekonomiskt försvarbart att tanka 98 oktan? Eller är det bara en myt, som alla verkar tro på? Nån som verkligen _vet_? Man undrar ju. |
|
|
Gokväll, en sak som inte alls tagits upp i denna tråd är ju huruvida lite äldre bilar typ före -87 skall/bör få blytillsats? Den blyfria bensinen blev ju standard istort sett samtidigt som katalysatorn blev det, iom det så tillverkades ventiler etc utefter den nya bensinens beskaffenhet. Dom härdades! Före det var dom ohärdade och "mådde" finfint av bly. Sen är det ju så att vissa tillverkare säger att deras äldre motorer måste få bly, andra säger att det funkar ändå. Faktum kvarstår dock, dom var gjorda för blyat bränsle!! Så vad tror ni allihop.................... Mvh /Andreas |
|
| Sällar mig till V-power skaran. | |
|
V-power får min också. ///BMW - Was sonst! |
|
| V-power som alla andra säger dååå... kollar du på tank locket så står det 98 | |
|
"Nån som har några äkta bevis på detta? Några vetenskapliga studier att hänvisa till, eller är detta bara rent tyckande? " Jag litar sällan på "vetenskapliga studier" som filtrerats av stolliga journalister... så jag gör dom själv :o) Genom fullgasaccelleration på 3'an från 30 och upp till sådär 140 med intermittenta klockningar (var 20'onde) så kunde jag täcka ett bra varvtalsintervall. Körde sträckan 4 gånger per oktantal och åt båda hållen. Sedan kunde jag statistiskt påvisa¹ en ökning av effekten med några % - sådär 2-3 har jag för mig. Det innebär principiellt att bilen drar 3% mindre vid samma effektuttag, eller att literprisskillnad på sådär dryga 30öre blir kostnadsneutralt. Nu låg inte förändringen konstant över varvtalsregistret har jag för mig, och dessutom var det fullgas så det är fler ingredienser i den gulaschen. Saken är den att dessa nyanser inte heller reflekteras över i tabloidernas effektsökeri (kul tvetydighet va ;o) Dessutom upplevde jag - jess, "upplevde" - att bilen gick jämnare och den "upplevelsen" är värd den eventuella prisskillnad som kvarstår efter att defacto den bombkalorimetriska skillnaden kompenserats för. Svaret på frågan ?... 98oktan ! ...och det är subjektivt med ingenjörsmässig nördknorr²... Men jag har INGET religiöst emot varesig 95 eller V-power Nörden ¹ Ja, jag kan såväl statistik, fysik som matematik och jag är dessutom kapabel OCH "accrediterad" att kombinera dem... ² ...och inte dogmatiskt dravvel om "det där råttpisset dom har på..." skrönor som "min svåger sa att hade en kompis som hade läst att journalisten S. Opprot hade sagt att". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.