|
|
|
|---|---|
|
Hejsan,jag undrar om någon har testat eller har erfarenhet av sk: motorskölj heter visst enginen flusch.en del säger att det är kanon, ock vissa säger helt onödigt,men som sagt har någon här testat detta ? Ps: har bytt olja,men den blir mörk snabbt. Mvh Tony. | |
|
oljan ska bli svart det betyder att den gör det den ska göra |
|
| Jag har gjort det på flera bilar och alltid det har alltid kommit ut massor med skit, så jag är övertygad om att det är bra. | |
|
Jag har ju varit 100% förespråkare för detta!...MEN,när jag konfronterade en firma som utför detta så framkom det lite tveksamheter i vad de egentligen skulle kunna lova.. T.ex>>>Jag frågade specifikt vad de trodde om dessa små oljesprayhål som finns på en M30 motor bland annat...t.ex oljeröret som smörjer kamloberna....dvs KUNDE det tänkas bli så att dessa småhål blev "igensatta" med lossnad skit under en dylik operation?... Tja,sa han..han (vederbörande tekniker) kunde ju inte garantera att det inte blev ett dylikt resultat i värsta fall... Illa,de verkade då för mig som om det faktiskt kunde bli värre efter en sådan sköljning! Eller så pratade jag med en "PRAO" eller nå´t.. Jag skippade det helt iaf... Men jag TROR nog att det ändå inte förekommer så ofta att det blir sämre...Men jag VET inte.. Jag kom fram till den slutsatsen att det är bättre att byta oljan ofta än att göra en Bilstein Engine flush.. Men visst,denna behandling finns ju kvar så jag misstänker att detta scenario som jag befarade kunde hända inte är så sannolikt trots allt..Ha,låter nästan som Tage Danielsson ;) Jaja...finns alltså en "mikrochans" att det inte blir bättre utan snarare sämre efter en sköljning(men då måste man nog ha en jä*ligt skitig motor).. Men flertalet som har beskrivit att de har gjort behandlingen är nöjda så jag kanske är misstänksam i "onödan" :/ Ville bara skriva vad jag fått fram själv nu på slutet... Mvh Janne. |
|
|
Okej visste inte att det är okej att oljan blir mörk direkt efter oljebyte. Det är väl kanon att skiten kommer ut,bör väl betyda att motorskölj är okey. ingen mer som testat eller synpunkter. Mvh Tony. |
|
|
Jag byter olja var 1000 mil på alla mina bilar. (kör ca 4000 mi/år med 2 av dem,SAAB 9-5 och BMW 316) Vart 4e olje bytehäller jag i en sotlösare köpt på ex mekonomen el likn, då kör jag bilen varm efter jag hällt i tillsatsen,sedan får den stå till nästa dag då jag kör den till jobbet ca 3 mil där allt tappas. Då står bilen i flera timmar innan jag sätter i pluggen och återfyller med ny olja och nytt filter. Mina motorer går väldigt tyst, och är blank runt ventiler när man lyfter ventilkåpan för inspektion. Det är väl min rekomendering i det hela. SAAB 9-5 är ju känd för oilsludge och kamkedjeras f.ö. Min saab har nu rullat 21 000 mil och har tänkt köra den till 40 000 utan kedjebyte då allt är kalas. Mvh:Jonas B. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.