AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.681

Saabs varumärkesvård

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Tänkte bara höra om det är något jag fått för mig, eller om andra också sett samma sak.
Jag tycker väldigt många Saabar med några år på nacken har helt utslitna Saab-märken på huv och/eller baklucka. Det som återstår är en matt metallplatta, där inget av logtypen kan urskiljas längre.
Ett märkligt sätt at stärka varumärket kan tyckas.
Någon mer som tänkt på samma sak?
Jag har sett det på gamla 9-5 och 9-3 tillv innan 03, inte ursnyggt, nej.
Bara noterat på huven, ej baklucka.
Jag har ju inte tittat så speciellt noga, men har inte sett det på "nya" 9-3 eller nyare 9-5or. Kanske skett en bättring, eller så har helt enkelt inte åldern kommit än..
Ja dom är skit ,färgen flagnar på ett pår år.Dom är inte bättre på 9-3 03-
Färgen flagnar inte bara på märket, lacken verkar släppa överallt!
Att lacken flagnar från övriga delar har jag alldrig sett.
Utom de svarta på backspeglarna.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Har aldrig tänkt på det, en Saab känns igen utan att titta på märket. Saab är ingen bil man överhuvudtaget tittar på, den bara finns där.
Såg exempelvis ett par Saab 9000 med solidlack i helgen, motorhuven var ingen rolig syn med lacksläpp på flera ställen.
Nämen? Lacksläpp på en bil som slutade tillverkas 1998? Fantastiskt...för det finns ju inga BMW, Audi eller MB från pre -98 med lacksläpp ;)

Håller däremot med om att emblemen är för ruttna.
mvh
Jeppe
No
5.161
Nockenwelle
Det ger ett lite löjligt snålt intryck att montera emblem med så dålig kvalitet att de flagnar bort. En biltillverkare borde väl försöka framställa sin logotype i så god dager som möjligt. Därför tycker jag det är förvånande att Saab snålat på just den detaljen.
Det kanske beror på att, som någon skrev ovan, att i Sverige är en Saab så lättigenkänd. Utomlands är det dock inte så. Där är Saab en udda bil.
När min före detta BMW320 -87 var ca 4 år gammal hade den vita färgen på huvemblemet flagnat bort, blått och vitt blev till krom och vitt. Det är förvisso länge sedan men även BMWs emblem har flagnat.
No
5.161
Nockenwelle
På den E30 jag hade en gång i tiden stals emblemet på huven.
Men på nyare BMW har jag inte sett dylika flagande emblem. Det finns på Saabar som är mindre än tio år gamla.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Hade emblem som flagnat på min 325 -01. Men på min SAAB från -95 ser det ut som nytt.

Jag har både en två SAAB och en BMW. Min gamla 900 från 1991 där emblemen visserligen är lite krackelerade, men inte flagnade. På 328:an är emblemen fina. På 9-5:an från -01 var emblemen slut redan 2005. Inte gratis att köpa heller trots den dåliga kvaliten. 300 spänn styck eller så.

Dock ingen flagad lack på någon bil ännu :)..

mvh
Jeppe
Ja 9000 är från hedenhös så de kan nog flagnat,men annars är de inget fel på Saabs lack.Tycker nog att huv emblem av den typen som både Saab och BMW använder sej av är dåliga överlag , De kan räcka med ett stenskott för
att de ska krackelera. Jag Har bytt emblemet på både min saab och bmw,
på saaben hadde de flagnat och på bmwn såg det ut som ett stenskott hadde släppt in vatten under lacken ,inget fint alls.
Kom just ihåg att jag mindes fel. Det var den vita färgen som släppte, från blå och vit till blå och krom. Inte för att det har någon större betydelse men rätt skall vara rätt :)
Jag har bytt huvemblem på alla mina (3 st) BMW (samt 1 bagageemblem) pga att färgen hade flagnat och spruckit. Jag tror att inte att märket på bilen avgör om emblemet har dålig kvalitet...

/// Erik
No
5.161
Nockenwelle
Mitt intryck är inte baserat på en jämförelse mellan BMW och Saab, utan Saab jämfört med alla andra märken. Jag ser inte tillnärmelsevis lika många (hyfsat nya) Volvo, Ford, VW, osv som har helt bortflagnade emblem. Det är möjligt att Saab har ett emblem med obetydlig relief, som gör att det märks mer om färgen flagnat.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har för mig att jag läst att BMW-emblemen tillverkas på Gotland av alla ställen. En svensk produkt alltså..
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Danielsson Sverige AB tillverkar emblem. De tillverkar även till Ford/Volvo.
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Även Permobil har samma klass på emblemen..
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.