|
|
|
|---|---|
Phille B |
Hej på e alla! Undrar om det är ngn som kör ngn av dessa i tjänst och kan ge synpunkter, fördelar nackdelar. Jag har vart och provkört, och spontant kändes passaten som ett bättre val, men v70F är betydligt billigare...är dock rädd att det kommer kännas väl klent. Tacksam för ev svar och hjälp med val. |
| Jag åker/kör ca 100 mil i veckan i en Volvo V70 2.0F och utan att ha kört Passaten, har bara åkt i en sån, så skulle jag tveklöst välja Passaten. Volvon är otroligt slö, drar massvis med bränsle när man kör på E85 och har dålig komfort tycker jag. | |
|
Hej! Motorn i V70 har inte fått särskilt många positiva utlåtanden - ska du ha en V70 så ska du nog titta på något annat motor alternativ. Om du måste köra miljöbil så finns 2.5T med 200 hk och den går riktigt bra, men drar ju också ganska mycket bränsle. Annars kan jag rekommendera 2.0L dieseln i V70:n pigg och snål på dropparna och längre service intervall än etanol motorerna. Komfort mässigt så är V70:n i en högre liga än passaten, svårt att hitta tystare bilar än nya V70:n och passaten har aldrig varit särskilt tyst. Behaglig fjädring och sköna stolar så där är det svårt att slå volvon. Detta har dock gått ut över körglädjen där passaten tar poäng istället - kvick, smidig och rolig att köra förhållandevis. Utrymmesmässigt är det ingen avgörande skillnad direkt mellan de båda - de räcker långt. Passaten har ju inte de nya commonrail dieslarna som vw alltmer övergår till vilket är lite synd - de nya motorerna är både tystare och snålare. I dags rabbateras V70:n 2.0F rejält - 235.000 inkl kinetic paket vilket är väldigt billigt. Passaten får snart ett "facelift", kanske ska vänta in den? Passat bluemotion är också ett alternativ. Miljöbils förmånerna tål också att övervägas, särskilt för 08:or eller de som berörs av tullavgift.... Lycka till! |
|
|
Passat: tveklöst, Volvon är slö och styrningen är katastrofalt dålig när bilen är fullastad, motorn är slö och törstig i förhållandet till VW Lycka till! |
|
|
Min granne har en V70 2.0F och den varvar löjligt mycket på motorväg, men den är rätt tyst ändå. Konstigt att det inte räcker med ca. 2500-2700 varv i 100-110, man köper den ändå knappast för omkörningsegenskaperna... Mvh |
|
Njuren |
Volvon! Den är kanonskön att köra även om passaten känns mer modern. För dem som ska köpa V70in privat kan man göra kanon klipp idag. Volvon kostar endast idag 229000kr hos billia! Då får du 10 lax av staten = 219000kr inkl du får "snabbhetspremien" som jag kollat upp som ligger på ytterligare 10 lax i affären! = 209000kr för en flexi med kinetic vilket är nästan pinsamt billigt med tanke vad du fick ge för en V50 för 2 år sedan. Samt att du får ett Volvokort laddat med 5000kr som du kan ha till service, då är vi nere på bissara 204000kr för Volvon.. Desperata? |
Phille B |
acer84 ----- Det är common rail dieslar nu. Är inte passaten relativt ny?är det facelift på g? Bluemotion är vad jag förstår mer spartansk än sportline. Njuren ----- Kan tyvärr inte ta del av rabbatter/erbjudanden då bilen jag väljer ändå kommer beställas centralt ifrån och enligt våra avtal. jag får tacka för era svar. Låter lite som att ni är lite inne på passaten, lutade så för min del oxå, då det är betydligt "roligare" utrustning i den. motorn verkade också betydligt piggare. |
| Har precis klivit ur bilen efter en tripp på 45 mil med en V70 2.0F nu och kan inte riktigt hålla med er som tycker att den är tyst och fin. Bilen varvar 3500 i 120 vilket ger ett störande surr både från motorn och avgasröret. Men en V70 med tillräckligt med motor är säkert helt ok när det gäller ljudnivån. | |
|
GE: Min gamla Toyota Corolla GTi -88 (R.I.P.) varvade ca. 4000 i 120 knutar - DÄR snackar vi SURR (och lite trevlig resonans från avgasröret dessutom)! ;) V70 2,0F är helt klart rena viskningen i jämförelse, det lustiga med Corollan var att vid ca. 4400 varv och högre så försvann avgasresonansen och motorn blev faktiskt lite tystare, eller var det dånet från däcken som tog över? ;D Mvh |
|
| Jo men att jämföra med en 20 år gammal småbil säger väl ändå inget om hur tyst en V70 är med dagens standard... | |
|
Finns det inte möjlighet att välja bort den gamla Ford-rovan och slå till på miljöalternativet V70 2,5 FT istället? Den motorn klär bilen bättre? /L |
|
|
Passat tdi känns mycket mer lockande än undermotoriserad V70 __________ |
|
|
acer84: Passat Bluemotion har inga miljöbilsförmåner. Dels så ligger utsläppet på 140 g/km vilket är över gränsen = inga miljöbilsrabatt, dels så gäller inte förmånsvärdesnedsättning eller tullfrihet bilar som går på fossila bränslen, bara etanol/hybrid/gas. Dessa förmåner är för övrigt beslutade att försvinna ändå om några år. Passat är en "sämre" bil än V70 i mina ögon, den är äldre och har en betydligt sämre komfort (ljudisolering och fjädring). Däremot så är motorn ljusår bättre än 2,0F så skulle jag tvingas välja mellan dina två alternativ så skulle jag ta passaten ändå. Om du däremot kan få in en V70 2,0D så skulle jag helt klart åka Volvo om det var mitt val. //Lövet |
|
|
Andreas: Jag vet att bluemotion inte är miljöbilsklassad vilket inte ger några miljöbilsförmåner, skrev inte det heller. "Miljöbils förmånerna tål också att övervägas" var riktat till v70:n. Men bluemotion kan vara ett alternativ till 2.0d om man vill sänka förbrukningen ytterliggare. Phille B: okej, visste inte att man gått över till commonrail dieslarna - det är ju en klar förbättring mot de gamla dieslarna. Enligt "rykten" så planeras ett facelift på passaten till våren/sommaren. Passaten presenterades i början av 2005 så att en facelift version snart är på gång är nog inte helt taget ur luften. Se bmw som också presenterade dagens 3:serie (e90?) i början av 2005 men nu står "facelift" versionen i hallarna. Sen om det är värt att vänta på är en annan sak... Bluemotion varianten är lite sämre utrustad än sportline men vissa tillval är möjliga. Många testförare har varnat för sportchassit i sportline varianten, provkör noga. I mitt tycke så tillför highline versionen mycket lyxkänsla som annars fattas i passaten. |
|
|
Efter 1000 mil i en låne-2,0F måste jag säga att det är en maskin som jag tycker får onödigt mycket kritik. Den har en rätt ball karaktär med vridtopp vid 4500 varv och den har inget emot att nosa på varvstoppet heller. Ligger man och vässar på de lägre växlarna är den rätt kul, tyvärr väger ju bilen ett halvt ton för mycket för att den ska röra på sig ordentligt. Det hindrar den dock inte från att vara 20% snabbare än en V70 2,0D 136 hk mellan 70 och 130 km/h. Orkar man bara växla räcker 2,0F till i 98% av alla körsituationer och de andra 2 procenten väljer man oftast själv att försätta sig i:-) Snål är den oxå, jag snittade knappt 1,1 l etanol per mil. Den riktiga nackdelen är utväxlingen på femman som gör att motorn blir bullrig över 130 km/h. Då får man skruva upp stereon:-) Mvh Arese |
|
|
ALDRIG en Flexifuel, satsa i så fall på en V70 med diesel. MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Tunga argument Victor..... Mvh Arese |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.