|
|
|
|---|---|
|
har ett block från en 528 -98 med gängpaj för topplocket och undrar om nån vet om jag kan flytta vev,stakar o kolvar till ett 323 -96 block.. det blocket har tagit in vatten via toppen o krökt två stakar.. finns det några motorgurun här?? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är ju inte samma cylindervolym på dessa så kolvarna lär inte passa. Dessutom är det knappast lämpligt att plocka beggade kolvar i ett cylinderlopp där det gått andra kolvar utan förarbetning av cylinderloppen. En komplett motor från skroten är väl det smidigaste ? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
är borrningen olika?? kan jag inte på nått sätt få ihop mina delar till en motor som funkar?? tack för svaret!! |
|
|
är det nån som gängat om ett block?? utbytesgängor?? borrat om o gängat nytt o satt i en kraftigare bult?? kanske en dum fråga men så avancerade är motorerna ju inte!! |
|
|
Frånsett att motorerna har olika slagvolym (2,5 resp 2,8 liter) och Hassos synpunkter ovan så får man nog definiera "avancerade" lite. Det är ju inte vanliga M10 eller M12 bultar från järnaffären som används här, det brukar finnas en midja eller ett segment på topplocksbultar som skall sträcka sig en aning vid åtdragning med rätt moment. Av samma anledning byts alltid bultarna ut vid en renovering, de är sas "förbrukade" efter första användningen. FP |
|
|
Grövre gängor är nog inte att rekommendera men utbytesgängor bör fungera. En insatsgänga ger starkare gängor än originalgängan. **BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.