|
|
|
|---|---|
|
Har med hjälp av forumet kommit fram till att jag har problem i min bil. När den är avstängd så kan fläkten gå med lågt pulsande varvtal. Pulsningen verkar vara slumpvis och varvtalet är ej högt. Av vad jag kan förstå så är det fel på effektslutsteget eller fläktmotstånd. Jag vill därför ha lite klarhet i vad som är vad. Vad jag har läst mej till så är det fläktmotstånd i bilar med fläktvred och ej digitalt justerbar fläkt. Och när det då blir fel på motståndet så går ej fläkten eller bara vissa lägen osv. Med digitalstyrenhet så sitter det då effektsteg och då kan felen bli skumma med att fläkten går fast bilen är avstängd och låst. Har jag rätt eller fel? | |
|
Rätt och fel. Reglagets utförande styr inte direkt vilken typ av hastighetssstyrning det sitter i anslutning till fläktmotorn. Om bilen har automatisk klimatanläggning som kan variera fläkthastigheten så är det alltid elektroniskt effektsteg till motorn. Gäller även relativt sett äldre bilmodeller från 80-talet osv. Om du däremot har en bil med några fasta steg, ratt eller skjutreglage eller annat spelar mindre roll, så sitter det ett motstånd som reglerar hastigheten. På högsta hastighetsläget är motståndet alltid urkopplat, vilket kan hjälpa till vid felsökning osv. Tyvärr har inte reservdelssäljare och många andra hängt med sen 80-talet och man säger ofta "fläktmotstånd" i alla lägen. Ungefär som att kalla allt som lyser för glödlampa, oavsett t.ex lysrör, urladdningslampa (HID), lysdiod, halogenlampa osv. På alla E39 sitter effektsteg, och vid fel i detta så kan fläkten leva eget liv och snurra även vid avslagen bil osv, precis som du beskriver. FP |
|
|
Då får det bli att ta fram verktygslådan för min del. Någon som vet var effektsteget sitter och vad det kostar att köpa ett nytt på bmw? Kanske någon som har lagat detta effektsteg och vet vad som brukar vara trasigt? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Besök gärna GDS avdelningen. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.