AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.548

Växelspaken är sladdrig E30

Visa användare
12
Trashed6
325im E30 4dr -87
Som ni ser på rubriken så är min växelspak sladdrig. Den går alltså att röra en hel del på med växel i.

Vet att det bara är en slitage sak.

Frågan är iallafall: Hur gör jag för att byta dom där gummi/plast sakerna.
Och vart hittar man dom delarna?

Lite luddigt kanske men hoppas ni förstår.

Hejsan!
Kolla här
Länk

Nummer 7 på bilden köper du med fördel en BMW original.

Sedan tar du kontakt med Anders på
www.specialsvarv.se
och säger att du vill ha bussningar till växel länkaget så fixar han det i Delrin, och glappet försvinner garanterat. Jag har själv dessa bussningar och är mycket nöjd. Lätt att byta är det oxå.
32
40
328Rikard
Bmw e36 328i Coupe -97

Bmw e30 m10b18 turbo -88
Eller så tejpar du pinner som går in i hålet där det glappar. fulmeck jajjemen.
Visa användare
12
Trashed6
325im E30 4dr -87
sbuddz: så nr. 7 där är det i princip bara att kontakta mekonomen och be dom ta hemdelen?!

Det andra du nämde, om specialsvarv innebär väl att plocka ner hela "växelspaken" och allt som går till växellådan. Är det verkligen nödvändigt?

Förstår att det kan vara bra att göra eftersom det är en gammal bil men jag vill bara att spaken inte ska röra så mycket på sig. Den hoppar inte ur växeln nåt sånt, växlar fint.
Si
155
Simon 318iS
BMW 318is -90
BMW 328iM Touring -97
Klart du ska ha en stadig växelspak, även om bilen är gammal :)

För reservdelar till växelllådslänkaget bör du nog vända dig till BMW, dom där delarna kostar inte mycke.

/Simon
Tjena!

Det är 1 timmes jobb att byta samtliga bussningar i växellänkaget, alltså en baggis.

Och den nummer 7 på bilden kostar runt 60kr på BMW.
Kolla in www.specialsvarv.se och se på bilderna så förstår du att dom sakerna är stabilare än originalets gummitutor.
Skicka ett mail eller ring till Anders så ger han svar på dina frågor.
Du kan ju kolla där iaf, MÅSTE inte köpa för att man ringer och hör sig för lite.

Du får göra som du vill men.......... vill man ha den tajta fina nybils känslan finns bara ett alternativ. Byt alla bussningar.

/ J
Visa användare
12
Trashed6
325im E30 4dr -87
Okej...nej jag trodde att det skulle vara ett större "ingrep" att byta alla bussningar, därför jag undrade.

Kan man utföra arbetet från coupen eller måste man hissa ner växellådan?
Hello

Arbetet utförs delvis från kupén och delvis underifrån, men det finns ingen anledning att hissa ner lådan då alla bussningar går att komma åt i alla fall.

Har du tillgång till lyft ska du vara glad annars räcker det att köra upp framändan på ett par ramper, så gjorde jag.

Köper du bussningar av Anders följer det med anvisning oxå.
/J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.