AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.510

BMW M3, dålig gång efter etanol

Sida 2 av 2
pg_ice
var det inte E85 som kunde ge självdetonation vid ett visst tryck?

många motorer har väl rasat på senare år där man inte vet orsaken eller har jag hört fel?
självantänder E85/Etanol så förstår man ju vad som händer
lufthål i kolvarna och lite sämre komp ;)

oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Alla bränslen detonerar under ett visst tryck. E85 klarar högre komp än vpower..
pg_ice
det är mycket skit man har hört om Etanol så man blir ju mörkrädd.

en annan sak jag har hört är att ska man bänka sin bil på rullande ladsväg och kör på etanol så blir man avrådd att göra det.
gör man det ändå så lämnar dom inga garantier att motorn kommer att hålla.

större risk att motorn skär ihopp? och då är frågan varför skulle den göra det?
tål inte Etanolen högre värme eller tryck?
vad annars händer när man kör ett dyno mer än att motorn möjligen blir lite varmare än normalt.

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag tycker man blir mörkrädd av alla rykten och okunskap kring etanol...
Vet man vad man sysslar med så är det inget farligt med att använda etanol.
Har man ingen koll borde man låta bli.

Här finns en hel del matnyttig info för den som vill veta mera;

www.etanol.nu

-Upplev körglädjen i M3 E30!
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Jag kör min M3:a med 100% E85, den är byggd för racebensin och inte alls optimerad för etanol men den går ändå väldigt bra på E85. Lite tjurig att få igång när det är kallt är väl dock en nackdel.

__
//Niklas
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Hur är det med Audis v8 motorer. Törs man blanda 10% etanol, har hör att rs4:orna ska gå bra med lite etanol i tanken.
Hör förvisso inte till denna tråd, men kanske någon klok person på detta forum vet.

//Stefan
Jeg sliter med og få min `97 M3 gjennom besiktningen, pga. for höga avgasvärden (HC-halt)
Jeg tenkte og:
- ha i "engine flush" og byta olja/filter
- kjöra ca. 5 liter 99oktan & 5 liter e85 i tanken
- og kjøra den ordentlig varm innan besiktning..

Borde jeg inte ha i e85 i M3`an?? (bare för besiktningen??)
Om man sen tankar full tank med 99 oktan?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om man skall klydda med etanolexperiment bör man nog veta vad man sysslar med - annars kan det bli dyrköpta försök!

Att blanda in etanol i bensinen ger samma effekt som att motorn går magert då etanolen för med sig kemiskt lättbundna syreatomer in i förbränningen. Det är därför man ofta måste använda större spridare och andra tryckregulatorer vid etanolkonvertering, förutom omprogramering av styrenheten.

De som har lite kunskap om motorer vet att om man kör en mager bränsleblandning kan man snabbt få en kritiskt hög förbränningstemperatur - i värsta fall kan t om stift och kolvar smälta, med allvarliga motorskador som följd!

Nu har iofs etanolen en viss kylande effekt i förbränningen samtidigt, men det är mycket svårt att som lekman avgöra om temperaturen stundtals blir kritiskt hög...

Att etanolen löser upp smuts är både positivt och negativt - positivt att få rena bränsleledningar, men negativt att man kan få igensatta filter och spridare av lossad skit...

Personligen har jag svårt att se att man kan tjäna några större summor pengar på etanolinblandning eftersom förbrukningen samtidigt stiger.
Riskerna å andra sidan är stora, och ju mer sofistikerad motor man har, desto känsligare brukar de vara (och dyrarare att reparera!)...

Låginblandning av etanol (upp till 10%), säger de flesta biltillverkare vara möjlig utan problem eller modifieringar av motorerna.

Men jag är lite försiktig då en del bilar redan idag ligger väldigt nära gränsen för vad oljan klarar med dagens långa oljebytesintervall - med etanolinblanding har man ett kraftigt ökat slitage på oljans livslängd då etanolen bryter ner oljan på ett helt annat sätt än bensin!
Rena etanolbilar brukar ha halva oljebytesintervallet mot motsvarande bensinmotor!

Min åsikt: Vet man inte vad man håller på med - strunta med etanolexperiment i motorn!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Kan vi inte hålla oss till ämnet? svara på ursprungsfrågan?

/Mats J
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, börja med att byta stift och bränslefilter - blir det inte bättre får man felsöka vidare...

Uppkoppling mot DIS är inte fel!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
pg_ice
Johan: etanolen äter väl inte upp oljan det är väl mer att den inte dunstar bort i vevhusventilationen utan bygger på med mer och mer Etanol i oljan.
iofs så är det väl samma sak som att äta upp oljan ;)
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Hittade lite info om motorolja/etanol.

Särskilt kortkörningar med kall motor är antagligen vanskligt då mycket E85 blir kvar inuti motorn.

Etanolen tycks även blandas dåligt med motorolja med risker för separering.

"Miljöoljor för etanol.. - finns det?
...
För etanol och biogasmotorer finns idag inga särskilda normeringar - däremot rekommenderar de flesta biltillverkare en helsyntetisk, oxidationsstabil olja (den bryts inte ner lika snabbt av aggresivare bränslen med sämre blandbarhet i motorolja som etanol och biogas) i kombination med tätare oljebyten (var 1000:e mil eller en gång per år, vilket som kommer först)."

källa: Länk

Svekke
Bytt olja, filter och stift än?

Bensin är inte gratis, inte och laga en M3a heller antar jag.
Det finns ju Bio/Flexi/Gas etc. etc. vaför inte köpa en bil som är färdig för ändamålet? Altenativt köpa bil med mindre motor, drar mindre och det blir slantar över att tanka riktig soppa med...

Det sista jag språkade med min mekaniker om var hur snacket förändrats angående etanol, från början var det ohyggliga ombyggnader för att idag endast inbegripa uppsksruvning av bränsletryck, vi är rörande överens om att någon (förr eller senare) blir rejält lurad på vägen och att exprimentera genererar endast en kortsiktig vinst som du eller nästa ägare får plikta för.

Med handen på hjärtat, jag vet att era intentioner är att ge bilen kärlek men är det någon som byter olja mer än en gång om året? Bara för att man har ett körkort behöver det inte betyda att man kan köra bil, detsamma gäller väl själva ägandet (alltså köpa och äga är två olika världar).

I mitt eget expriment var det stora intresset själva "rengöringsprocessen" vilket verkar bli en kostsam historia då lilla bilen inte verkar må särskilt bra längre, dock har jag förmånen att ha en extra motor i garaget plus några entusiastiska mekaniker som följer mina turer (i detta fall med skepsis).

Så jag tycker ni ska vara oerhört rädda om er prestanda vagn och överlåta motorrasen till såna som jag som inte tänker efter före...

Jag måste erkänna att jag för tillfället åker Audi 90 2,3 och den går sjukt mycket bättre än BMWn om än tillfälligt=)) medans 7an är på rehab.

The way we see the problem is the problem.
Mr
46
Mr.O
M3 -94
byta soppa filter, se över tänd stiften, nolla datorboxen.
för den kan ju ha fått fel lambda värden när du kört med etanol
xe
57
xero888
525i limo -89
BMWCS #7278
Nu var det ju ganska länge sedan denna tråd skapades men idag finns det verkligen anledningen att tanka bilen med etanol när 95:an kostar 40 öre mer ;)

R.W
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Är inte det största problemet med bilar att just så många skola undvika att läsa instruktionsboken och sedan bara njuta utav den prima BMW de har?

Det finns en anledning att det är så enkelt att äga och sköta om en bil i samhället. Billigt lär det aldrig bli, däremot kan man ju sköta om bilen så den är så nära nyskick som möjligt för det blir alltid billigast kr/mil den dagen bilen säljs. Bra bilar säljer sigsjälvt(läs välskötta BMW) medans rullande provbänkar är väl de fabrikerna kallar förseriebilar?

Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.