AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.476

Har jag besinvärmare i min 740?

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Finns en knapp BC vid panelen i mitten man kan ställa in tider zeit 1 oxh zeit 2 när klockan blir på inställd tid går cupefläkten igång, har endast testat med motorn varm Vad för funktion är detta?
la
48
lasse 37
740ia-94-95
har du bensinvärmare så står det även heitzung bredvid till vänster annars har du bara inställningsbar kupé fläkt,,dvs du kan ställa in en tid som du vet att du ska åka tex på sommaren när det är varmt, eller om det finns risk för imma på höst o vår.

åka första klass kostar lite mer...
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Aha okej ska kolla om det står så :) Tack tack
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Kan det inte vara även parkeringsvärmaren? Alltså att man kan ställa in så att värmefläkten är på medan man är inne en tur i butiken, och blåser in värme så länge motorns kylvatten är varmt nog?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Såkallad restvärme, på min E39 fanns en speciell knapp för detta bara att slå på så blåste den i ca 15 minuter. Men på E38an så måste man programera in tiden. Det är ju betydligt krångligare om det bara är så det fungerar. Tycker man till en sån funktion borde kunna få värme annars är den ju fullständigt onödig. Man har ju sällan så mycket kondens och fukt på rutorna i en bil som dagligen används och inte läcker in vatten att man måste ha luftblås och utan värme så funkar det ju inget vidare.

Någon skrev om att blåsa in luft om bilen stått i solen, låter isf mera logiskt fast någon kyla lär man ju inte få mer än den temp som är ute. Klart 25grader är ju bättre än 40 som de kan bli i en svart bil i solen ;)
la
48
lasse 37
740ia-94-95
finns ju en separat restvärme knapp på kliman,,så något annat än för att få luften att cirkulera i kupén kan ju knappast troligt att det skulle vara,,men det kan ju vara möjligt att motorn fortfarande är lite ljummen så man kan få lite värme ....o andra sida är det ju bara att prova..bra idé va?

åka första klass kostar lite mer...
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Vilken knapp är för restvärmen? Hade en som det stod rest på på min E39 finns ej på denna.

Har testat både med varm och kall motor nu, funktionen är den samma bara blås, tror inte det var nån värme att tala om.. ska testa i veckan nu när det fajktiskt är minus på morgpnen ibland..
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Läs i instruktionsboken om hur allting i bilen fungerar.

REST-knappen är bara att trycka in när man lämnar bilen så blåser överflödig värme in i kupén ett tag.
ZEIT1- och 2 knapparna är till för att ställa in tider när kupévärmaren ska gå igång. Man kan ju ha en tid på morgonen när man ska till jobbet och sen strax innan man lämnar jobbet. Så hade jag det ett tag och det fungerade perfekt. Se bara till så att det inte sitter ett gammalt batteri i bilen eller ett klent för den delen.
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
kupeventilationen används bara till ventilation och avsalning av bilens kupe.
Vid en förinställd tid går fläkten igång endast om det är över +16 grader, däremot fungerar den när som helst vid direkt inkoppling. Har du bensinvärmare ska det som lasse skrev stå heitzung där och det hörs väldigt bra när webaston startar.

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Någon rest knapp saknar min bil iaf, ska kolla om det finns någon heitzung, är det en knapp eller i displayen?
HJ
78
HJH
Opel Ascona 19Sr-73
Jeep Grand Cherokee -00
BMW M6 -06
Om du inte har rest-knapp kanske du har max-knapp. Som maverick sa, kolla Instruktionsbok! Allt kring dessa olika knappar finns förklarat där! Vissa knappar har man, andra inte. på en 7:a är det oftast så att man inte har dom. Och har man dom så fattas vapenfacket ;)!

JHbimmer
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Restvärmen manövreras från en annan knapp MAX knappen som ovan säger, på de nyare som inte har en separat restvärmeknapp. funderade ett tag inför samma problem då jag hade restknapp på 528 men inte på 540.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Jag saknar instruktionsboken men det spelar ingen roll eftersom jag inte kan flytande tyska ;)

vad är ett vapenfack?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Securityutrustning på säkerhetsbilar finns "originalmonterade" gevärshållare tex.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Hehe det låter fräckt, det saknar jag på min bil iaf. Kanske hade varit bra om man skulle åka runt med paintball geväret och leka gangsters i svarta Bmw haha
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Standheizung=bränslevärmare, Standluftung=restvärme. Det framgår av färddatorn vilken modell du har.

/Johan
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Det finns ju instruktionsöcker även på svenska ;-) tex hos BMW. Det tog mig flera månader innan jag upptäckte att jag har bensinvärmare (iof inte så aktuellt på sommaren) och dessutom med fjärrkontroll! Ringde förra ägaren som hade glömt lämna den i från sig, men hade den kvar. Så jag kan ligga kvar i bingen och starta upp värmen :-))

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.