|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att anlita powerchip för att öka effekten på min 330XD -03, orginal nu med den 5 växlade manuella lådan. Hur mycket vrid klarar denna låda av? Har läst 390Nm när jag kikat runt lite på forumet och att den 6 växlade lådan för 530Nm. Stämmer detta? Hur mycket vridmoment klarar kopplingen av? En länk till sidan med chipet: Länk | |
| Om det är samma låda som bensin så är den specad till 390Nm | |
|
nej, 5vxl bensin är specad till 320nm (S5D 320Z) för dieseln gäller 390 resp 530nm, enligt tillverkaren/realoem |
|
|
HFR, 530Nm är det den 6 växlade lådan? Det är flera som trimmat sina 330D med både manuella och automatlådor. Men automatlådorna brukar inte hålla lika bra. Men har inte hört om så många som haft problem med de manuella lådorna. Vad har du för tips att ge? |
|
|
330 E46: diesel 6vxl manuell (GS6-53DZ): 530nm diesel 5vxl manuell (GS5-39DZ): 390nm diesel 5vxl automat tom 06/2000 (A5S 360R): 360nm diesel 5vxl automat from 07/2000 (A5S 390R): 390nm bensin 5vxl manuell (S5D 320Z): 320nm bensin 6vxl manuell (GS6-37BZ): 370nm bensin 5vxl automat (A5S 325Z): 325nm Det är stor skillnad mellan vad lådorna är byggda för i kontinuerligt vrid och vad de håller för med lite tur.. Jag hade inte mosat på över 500nm i en 5vxl manuell, det går säkert hur bra som helst men jag föredrar driftsäkerhet. |
|
|
Oups sorry för missvisande svar. Jag tänkte på automaten men det står ju klart och tydligt att det var manuell som efterfrågades. Jag körde min 330xi Aut med kompressor och den gav 400Nm, det fungerade klanderfritt i många tusen mil. Vet inte om det hjälper dig något |
|
|
Om det inte är några problem alls med lådan nu så håller den nog bra om man släpper upp kopplingen helt, gasar med lite urskillning (inga burnförsök vid rödlysena ;)) och byter oljan i lådan innan trimmning (om det inte redan är gjort nyligen). Mvh |
|
|
HFR: Blev lite fundersam över dina värden, för vilken årsmodell gäller dessa värden:diesel 5vxl automat from 07/2000 (A5S 390R): 390nm Min 330 dA -04 har ju 410 Nm original, borde den inte vara märkt med högre värde?? Vet någon om man behöver uppdatera mjukvaran för lådan, vet ej om detta har gjorts, (Importbil). |
|
|
de gäller from sept 2000 till produktionsstopp 2005. E39 530dA och E46 330dA har ju erkänt underdimensionerade automater, brukar fungera ok om man inte mjukvaruoptimerar dock. |
|
|
..det låter ju inte bra...jag som har planer på att sätta in en box, som ger över 500 Nm i vrid. (Chiptuning-direct.de) (Vill ju samtidigt sänka förbrukning lite) Angående detta problem, vet du var man kan läsa mer om detta samt vad kan man göra åt det, Hur har BMW hanterat detta?? Har någon erfarenhet av att problem uppstått med dessa automatlådor ?? Tacksam för tips. |
|
|
HFR: Tackar för de uppgifterna! Har inga problem med lådan nu iallafall, men om man kommer ha 500Nm i vrid så får man ju tänka sig för hur man kör om man inte vill att lådan ska rasa! Sedan bör ju BMW ha lite marginal på det vridmomentsvärdet som de har angivit för lådorna, de tål säkert lite till om man inte misshandlar lådan.. Går det att byta låda till en 6 växlad manuell i min eller skiljer det i infästningar och annat? Någon som bytt lådan från 5 växlad manuell till 6 växlad? |
|
|
Någon som vet? |
|
| Det går garanterat, frågan är hur mycket tid det tar och om det är ekonomiskt försvarbart att köpa en nyrenoverad 6vxl låda för några NM till. 330d är ju ganska kvick redan original. Jag hade inte gett mig på det. | |
| Det känns inte som ett alternativ. Hellre köra original eller trimma men köra med förståndet så håller nog låda! Får se hur jag ska göra! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.