AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.892

Motortempvarning i E60/E61?

Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
Motortempmätare finns ju inte i e60/e61 så jag undrar hur varningslampan ser ut ifall tempen blir för hög? För den varnar väl fortfarande? =) Har inte sett någon i instruktionsboken när jag skummat igenom den..
pr
259
protos
E60 520I-04
Titta på varvräknaren strax innan röd markering där är en massa streck
kolla med kall motor dessa försvinner gradvis efterhand som bilen blir varm.
Man brukar bara se ett streck när bilen är varm.
Men jag håller med en riktig tempmätare hade varit bra.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Finns en del "dumheter" på iaf faceliftade E60,såsom ingen oljesticka!?,ingen temperaturvisare som sagt.. t.ex...
Två grejor som jag anser vara bortprioriterat helt i "onödan" och feltänkt något så oerhört..

Mvh Janne.
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
I-driven signalerar om alla felindikeringar och det kommer upp i klartext. Även simplare saker som spolarvätskenivå och trasiga lampor kommer upp i klartext. BMW har ju inte tagit bort givarna utan låter felindikeringar från dessa signalera via I-driven i stället för speciella lampor och visare.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

FaF:
Jo,visst finns "kontrollen" kvar...men JAG anser ju att man borde ha kvar ett analogt visarinstrument på temperaturen+att man som bilägare gärna skulle sett att man också hade haft kvar en oljesticka...

Kanske bara jag som tycker det,men JAG anser ju att BMW fortfarande har lite kunder som gärna skulle vilja ha kvar dessa "prylar"....bl.a. för att se vissa "tendenser" på avvikande från normaltillstånd på "analogt vis"..t.ex...

Mvh Janne.
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Vara eller inte ara det är frågan, själv tycker jag det räcker med mätare, hastighet + varvmätare. En omställning som jag inte hade ngr större problem med. Det glada 60-70 talet då ens trimmade SAAB 96 tillfördes alla konstiga mätare som visade allt mellan himmel o jord, den tiden är borta. En vanesak, BMW på deras nya modeller har löst det med annat som nämnts.

NoFear, kör med insidan.`oo00oo´
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Finns det ingen oljesticka på e60????
Men hur vet man om man har tillräckligt med olja????
eller för mycket olja??
Fungerar inte sensorn så är det kört i byx! eller om det skulle varna för låg oljenivå fast det är inte det!!??

MvH Bmw 4-ever
Saknar v8 ljudet
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Nej det finns ingen oljesticka. Nivån kontrolleras via I Driven.

NoFear, kör med insidan.`oo00oo´
pr
259
protos
E60 520I-04
En kollegas dotter körde upp för körkort på ericssons trafikskola (bmw bilar).
Uppkörningsinspektören sa till henne att fickpakera och kolla oljan!!
Hon fann ingen oljesticka, vilket blev en anmärking på upp körningen.
Kollegan blev väldgt upprörd när jag berättade att det inte finns på nya BMW.Rolig historia men tråkigt för dottern,hon har dock körkort nu
Gissa vilken bil hon vill ha ????

Ro
56
Ron523
525DA Lci Touring -07
535DA M-TOURING -11
Jag har en 525d lci 2007 å där står det ständigt 4 sträck innan rödmarkeringen konstant oavsett varm eller kall motor? gäller detta inte dieslar tro? jag har dock klassisk oljesticka och idrive visning:-) Lite märkligt är att motorn verkar bli väldigt snabbt varm vid 15 minusgrader då värmen i kupén kommer efter nån minut! har inte vad jag vet någon extra dieselvärmare! hmm kan det vara el-patron i dessa...
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ron523 - LCI-bilarna har inte denna funktion, så du kan stirra dig blind på strecket, det kommer inte hända något...

----
BMW CS #6212
Ro
56
Ron523
525DA Lci Touring -07
535DA M-TOURING -11
hmm det var ju typiskt*s Någon som har en aning om när luftspjällen bakom njurarna ska öppna? dom verkar jämt vara stängda!
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Hur många streck är normalt att man ser på varvräknaren när motorn är varm? På våran 520d -06 ser man åtta streck, känns lite mycket har för mig att den gick ner lägre för något år sedan. Kanske inbillning från min sida. Har bytt båda termostaterna nyligen utan märkbar skillnad. Kan tempgivaren börjat knasa?

"You can call me Bon"
Ne
292
Neroht
523ia-97
523IM-06
325IA M-sport-08
325ia E93-10 (LCI)
335i F30 2012
428i GC xdrive 2016
430i GC LCI xdrive 2018
M235i xdrive 2020
Har 3 streck vid "full" temp men om strecken blir fler har jag läst mej till att då går den lite varmare, flyttar tillbaka maxvarvet "rödmarkeringen" för att minska värmen///M
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Strecken i varvräknare ger nästintill ingen info.
I min bil så var en eller båda termostaterna dålig. Efter byte av båda så blev det mycket stor skillnad på värme i bilen och hur snabbt den kommer.
Jag är numera väldigt nöjd med detta, det är en mycket tydlig och avgörande skillnad!
Men det är ingen avgörande skillnad på hur strecken i varvräknaren visar före och efter termostatbyten.

En tumregel gällande termostater (om du prioriterar god funktion!) är att de bör bytas ungefär lika ofta som du byter till nya vinterdäck. Om dina vinterdäck räcker i tre vintrar så bör du byta termostat lika ofta (två st termostater i vårt fall...).

Jag skulle absolut önska mig temp-visning, i traditionell form eller t ex i i-driven. (Det är ju möjligt att knappa fram digitalt men alldeles för krångligt och man är tvungen att göra om hela proceduren varje gång man startar bilen.).
Men eftersom jag har en diesel så är jag i vart fall lite lycklig över att ha en gammal hederlig oljesticka!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.