AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.131

Hur mäta om lambda sonden funkar.

La
6
Latommy
320 -94
Har problem med avgasvärden och misstänker att lambdasonden är boven.
Vilken av de 4 kablarna är signalkabeln som jag ska mäta på ??

Bilen är en 320 e36-94

\\Tommy

Ps. Ny på detta forum, passar på att säga hej till alla !!!
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Välkommen till forumet!

Ett enkelt test för att se ifall en lambda är sönder är att koppla bort den.Sitter en skruvkoppling brevid katten,skruva isär den och testa ifall det blir någon skillnad på bränsleförbrukning och du får orolig tomgång.
Vad är det för värden du får på avgaserna?
La
6
Latommy
320 -94
Har inte pappret framförmig men Både co och hc var skyhöga.

Min bror hjälpte mig att mäta, då mätte vi på den svarta kabeln, då pendlade den ingenting, enligt han skulle värdet på multimetern motsvara 2 lampor på hans lambda mätare han hade förut.

Men vi är inte säkra att det är den svart man ska mäta på, Koppla ur den skulle jag kunna göra men då får man väll felkoder och tjaffs(om den skulle vara hel.)
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Har du så höga co och hc värden är det nog inte lambdan som som är kass,om du inte har högt lamdavärde också.Felkoder är inget att oroa sig för,dom försvinner och påverkar inget.
La
6
Latommy
320 -94
Kopplade ur lambdan och det blev ingen märkbar skillnad på gången, förbrukningen mätte jag aldrig. Köpte iaf en ny lambda på Biltema och kopplade in den, men efter 1-2 mil började bilen gå konstigt, motorn tvekar som om den får för mycke sås. Tror att lambdan kan vara felkopplad, det skiljde på färgen på kablarna. På org sonden fanns det 1svart 1vit 1gul och 1röd kabel . men på feltema sonden fanns det 1svart 1grå och 2vita,

Kopplade såhär: Svart Vit Röd Gul
I I I I
I I I I
Svart Grå Vit Vit

Överst kablarna från gamla sonden och de undre kommer från nya sonden

Är den felkopplad tro?
Får körförbud på fredag så svar uppskattas varmt :)
32
40
328Rikard
Bmw e36 328i Coupe -97

Bmw e30 m10b18 turbo -88
Katten är slut!
La
6
Latommy
320 -94
Tror jag inte eftersom jag fick igenom den med 0 värden nu, Men den går som ett lass skit innan den är RIKTIGT varm. Kall går den bra, är när den är ljummen det spökar. Tror att felet är att det ska sitta en titanium sond org, den jag bytte till är en vanlig.
E3
1.828
E36
USA bilar
JA! Du ska ha en titaniumsond, det ser du direkt, eftersom du har en röd kabel original,
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Röd kabel=Titaniumsond (står även i Biltemas katalog) :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.