AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
710

Enkelt byta fjädrar/dämpare på 528 -87?

Har letat mig igenom inläggen en del utan att hitta min fråga:

Har någon en bra beskrivning på hur man byter dämpare/fjädrar på en 528i -87? Alla tips är varmt välkomna.

Då jag tittade igenom Haynes handbok inför handbromswire-byte och upptänkte att inte mycket stämde så hör jag här först, innan jag går och hämtar boken.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Normalt sett inga problem,annat än att bulten på "ovansidan" fjäderbenet brukar sitta utav h-vete.
Jag satte fast fjäderbenet i ett skruvstäd och höll fast i kolvstången med rörtång(inte speciellt bra för stången dock) o sedan med lämplig blocknyckel lossade jag muttern.
Finns oxå något specialverktyg för losstagandet av denna låsmutter.
Hade dock inte jag.

Du måste införskaffa fjäderkomprimmerare"(2st)för att dra åt fjädern så att den lossar sitt grepp och du kan lossa dämparn..

Tänk på att vara försiktig vid borttagandet av givaren till ABS:en på främre fjäderbenet.Brukar vara lite "skör" där har jag för mig.

Skriver inte mera om borttagandet ,men det är inte så svårt om du har skruvat lite förr..Tar dock lite tid om du inte har tillgång till bättre verktyg än vad jag hade :)

Mvh Janne.

Och det var just borttagandet som jag var intresserad av ju. :-)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok!
Jag kan ta mig lite tid till att klargöra.

BAK: Palla upp bilen ordentligt först.Lossa hjulet.Skruva loss de tre skruvarna som finns inne i skuffen.Lossa nedre bulten =fjäderbenet lossat.

2st fjäderkomprimmerare införskaffas och dras åt runt fjäderbenet så att du kan lossa låsbulten uppe på toppen(håll fast kolvstången med lämplig rörtång)..
Tag loss erforderliga detaljer(det ser du när du plockar i delarna)..
Dekomprimera fjäderspännarna och använd sedan dessa när du ska till och montera dina friska prylar.
Montera sedan alltihop i omvänd ordning.

FRAM:Bort med hjulen + oken(häng upp detta på lämpligt ställe i hjulhuset).Ta bort givaren till ABS:en.
Lossa krängningshämmarstaget(det lilla smala som är monterat lodrätt o sitter fast i fjäderbenet på ett ställe).
Lossa det 3 bultar som sitter längst ned i fjäderbenet,sedan tar du och lossar de 3 skruvarna uppe i motorrummet.
Fjäderbenet är nu lossat(förhoppningsvis).

Sedan har du ju läst hur du tar bort de delarna som du ska ha kvar vid byte till ny dämpare o fjäder.
Använd som tidigare skrevs fjäderkomprimmerare först för att kunna lossa låsbulten i toppen på "benet".
Sen ger det sig vilka delar o i vilken ordning du plockar loss prylarna.

Räcker inte detta så har du ju Haynes rep.bok. :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Oj!De blev mycket skruvar i min lilla redogörelse ser jag :)

Muttrar är naturligtvis det rätta :))

Mvh Janne.
Tack! :-)
mag
Måste man plocka bort abs givaren, räcker det inte med att lossa kontakten inne i motorrumet ?

//Magnus som också ska byta fjädrar o dämpare snart.

Komplettering byte bak: De tre muttrarna som sitter inne i skuffen kommer du åt lättast genom att ta bort baksätet och pilla bort ljudämpiningsmaterialet som täcker hålen för att föra igenom hylsnyckel med kort förlängare, 13 mm, alternativt lednyckel. Obs! Det är inte alltid som det följer med ny mutter till stötdämparen så var rädd om den befintliga och kolla dessutom att det är samma typ av gänga på den nya och gamla stötdämparen. Råkade själv ut för gängpaj en gång på grund av att gängan inte var densamma.

Mvh LEF
rsarits
Mer komplettering: På E28 behöver du inte ta den baksätet, det går alldeles utmärkt att komma åt från bagaget, du måste ta den den grå plastburken för bränslereturen på höger bak, den so sitter inne i bagaget. Framdämparen är av insatstyp, du har stor hjälp av en riktigt stor rörtång eller polygrip för att få den det gängade "locket" som håller fast dämparen, det kan gå att knacka runt locket, men det brukar vara ganska rostigt och går lätt sönder med den metoden. Passa på att borra dräneringshål i fjäderkoppen också, om det inte redan finns. På min -83 fanns det inte, men på -87 finns det.

/Micke

Micke
Vill ändå påstå att det är lika bra att ta bort baksätet medans händerna är rena eftersom det är ganska trångt att komma åt muttern som är längst fram på dämparfästet. Omöjligt med hylsa och spärrskaft. Arbetsställningen att stå och luta sej långt in i bagageutrymmet samtidigt som det skall fipplas med muttrar är inte heller lajbans. => Bäddat för strul och kraftuttryck.

Mvh LEF
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag kan bekräfta det där om muttern på toppen av dämparen,kolla noga att det är likadan gänga till den nya stötdämparen...
Fick oxå problem med det,dvs snudd på gängpaj..
M.a.o. se till att du får med en ny låsmutter till nya dämparen när du skall till att montera.

Jag tog inte bort baksätet vid mitt byte,det var dock lite trångt som sagt.
"Plastburken" tog jag oxå loss på högersidan i skuffen när jag "trixade"..

Mvh Janne.

MJ
86
MJ
328i Touring -13
Snabb fråga:
Måste man komprimera fjädern om man bara ska byta dämparen
och inte fjädern?

//M
Ja. Fjädern är längre än stötdämparen obelastad. Komprimerar du inte kommer övre fjäderbensfästet att flyga iväg när du lossat stötdämparens fästmutter. Livsfarligt!!! =:-O Dessutom får du problem med monteringen.

Mvh LEF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.