AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.408

Vad är atmosfär trycklägesgivare

Ke
42
Kevin A
540 im -00
Bmw 728ia -97
Har ett problem med min 540im -00 som inte verkar ha nån lösning.
Motorlampan började lysa till o från för att sen lysa konstant.
Hade den inne på kneipbadens i Norrköping för diagnos. kostnad ca 800 kronor. Där sa de att det är förmodligen är tjyvluft eller läcka någonstans i systemet. Letade själv utan resultat,
Lämnade sedan in den på Bilteknik i stan där de hittade en brusten slang i vevhusventilationen. Kostnad 1800 kronor....Sedan var jag tvungen o lytfa hela insuget för att komma åt slangen. Packningar kostade ca 1000 kronor.
Trodde att problemet var löst då jag märkte att bilen gick märkbart mycket bättre. Så efter 20 mil lyser motorlampan igen,. lämnade in den på felsökning o igen så visar den atmosfärtryckgivare, men när man tittar vidare så finns det inget som heter atmosfärtryckgivare på 540im -00 eller har jag fel...Tacksam för alla svar som kan leda nånstans, ska också säga att de kört med datorn inkopplad och att avgasvärderna och övrigt ligger rätt....
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Känner du ingen som pular med carsoft?? där skulle du tjäna pengar.
Finns fina trådar om detta. Alla typer av luftläckor på insugsidan kan lätt hittas med hjälp av startgas som man sprayar på lämpliga ställen.(motorn ökar då i varv om läcka finns) Vad beträffar vevhusventilationen kan den ställa till problem om den inte har fri väg(behöver rengöras).Atmosfärtryck är ju 1 bar ata(absolut lufttryck) och 0 bar atö (Övertryck) samma som jord atmosfär(luft trycket runt dig)
Det säger att differens tryck på vevhus och utanför motor blir fel.Trolig vevhus ventilations igensättning. Därav att luftslangar går sönder.

Mvh:Jonas B.
Låter lite som vaccum-givare i mina öron, kanske den de syftar på?
Ke
42
Kevin A
540 im -00
Bmw 728ia -97
Jag är inte så haj på överkurser så det låter inte så bekant..
Men kan jag göra rent vevhusventilationen själv ?
Var sitter vaccumgivaren ??
Den slangen som var sönder var en kort bit som nästintill vilar på blocket så den hade nog mestadels värmen mattat ut.
Det med startgas kan jag i och försej prova..
Tacksam för så mycket tips som möjligt !!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.