|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ska så småningom försöka sälja min E39 med tanke på marknaden känns det smartast att sälja privat men har bara sålt en bil tidigare och då en gammal E28. Då vara det ju bara att skriva på ägarbytet på registreringsbeviset och skicka in till VV och få några tusenlappar kontant men hur är lämpligast att göra med en bil för säg 80.000? Frågan kanske är väldigt trivial men med tanke på att en del gör allt för att lura andra nuförtiden kan det ju vara bra att vara väl förberedd. Har läst endel om utländska köparen som mailar och vill köpa bilen för export osv. så det går jag inte på och försäljningsuppdrag osv. Den största osäkerheten är givetvis pengaöverföringen. Kan man anlita en "bankman" som ser till att pengarna kommer in på kontot och registreringsbeviset skrivs under? Hur brukar ni göra? Bör jag som säljare kontrollera köparens identitet mer än körkort? Har jag som säljare något ansvar för bilen efter den är såld? Eller är det bara upp till köparen att undersöka bilen innan köp? Finns det förresten auktionssajter på nätet man som privat säljare kan auktionera ut sin bil på? KVD.se är ju bara för företag. /Samuel | |
|
Jag sålde min V50 för ett par veckor sedan, min första försäljning privat. Annonserade på blocket, laddade hem kontrakt från konsumentverkets hemsida där vi tillsammans noterade brister i form av dörruppslag etc samt skrev att bilen såldes i befintligt skick. Jag hade dessutom samma vecka som den såldes besiktigat bilen vilket gjorde att det mesta kändes okej både för mig att släppa ifrån mig bilen i bra skick och för köparen att veta att allt var genomgånget. Betalningen gjordes med postväxel och när vi varit på banken och fått in pengarna på mitt konto så signerades kontraktet slutgiltigt och registreringsbeviset skickades iväg innan köparen åkte iväg med bilen. Jag tror att vi som inte säljer bil så ofta har en tendens att inbilla oss att det är svårare att sälja en bil rent formellt än vad det egentligen är. När man väl står där och ska slutföra affären går det ganska smidigt att fixa till det, förutsatt att man lyckas hitta en köpare som är lätt att ha att göra med förstås. Kontraktet kan kanske kännas lite väl utförligt men hellre det än att man missar något och åker på problem efteråt. (PDF-fil) Länk |
|
|
Brukar inte va nåra konstigheter att sälja bilar så länge köparna e seriösa. Se till att skriva ett kvitto eller ladda ner ett som "bmw320i" gjort. Skriv inte på ägarbytet förän du fått HELA summan som ni kommit överens om. Jag behåller alltid ägarbytet och postar det själv så ja vet att de blir gjort. Tror det är nya ägaren som ska gjöra det om ja inte minns fel, men ja vill göra det för säkerhetens skull. Smidigaste sättet att få betalt är att föra över pengarna via internetbank, förutsatt att ni har samma bank. Via internet så ser man ju direkt att pengarna kommer in på kontot. Postväxel är oxå att föredra tycker ja, men gå då till banken direkt och kolla så att den har täckning. Kontanter känns inte speciellt tryggt så det försöker ja undvika. Av mina erfarenheter så ser ja det som så att desto seriösare säljare och köpare, desto smidigare affär. |
|
|
Det är säljaren som ska posta ägarbytet. Köparen har det underskrivna kvittot som bevis på att affären är gjord. //Lövet |
|
| lofgren, är nog som du säger. Ja brukar även se till så ja postar de om ja köpt bil oxå för det känns säkrare. Blandade ihop de. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.