AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.031

e34 motor tvätt?

Ke
71
Kendymannen
BMW e46 330ci -03
Nissan Terrano v6 -91
Volvo v70 2.5 GLT -99
Min som många andra e34 525i 24v, tickande ventiler. Hur är det med motor tvätt? Ger det några bra resultat eller är det agresivt mot motorn? Jag irriterar mig mycket på livet under huven, bilen drar ingen olja, oljan är inte jätte smutsig efter 1000mil, varför blir då lyftarna igensatta?

Skulle uppskatta några rader om detta!

Mvh/Kim
Transocean
Länk
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Kendymannen, jag hade nog inte gett mig på några mirakelmedel som ska hällas i motorn. Risken är att du får en olja som inte kan bygga upp en tillräckligt stark oljefilm samtidigt som den ska vara lättflytande/ha tillräckligt låg viskositet.

Om du tror att kanalerna i din motor kan vara igenbäckade beroende på dåliga oljor eller uteblivna oljebyten så kan du hellre byta olja en gång extra innan nästa service.

Tickandet du hör beror knappast på igensatta lyftare. Det är nog snarare så att tryckarna som ska trycka ned ventilerna läcker förbi en aning och oljepumpen har då svårt att bygga upp trycket. Det kan liknas vid ett internt läckage orsakat av slitage. Kan ha blivit påskyndat av dålig olja eller uteblivna servicar.
Om det är så är det förmodligen igen större fara.

Avtar oljudet vid ökat varv? Får du tillräckligt högt tryck? Är oljefiltret ok?
Om ljudet kommer från att oljepumpen inte kan bygga tillräckligt tryck är det lite värre. Att byta lyftare och tryckare är nog inte en svindlande affär, om det skulle behövas.

Det är normalt att det tickar lite extra under de första sekundrarna efter kallstart.

Ljudet kan med stor sannolikhet reduceras. Vi har hällt i Midlans oljor i våra E34or (518i, 520i, 525i och 525TDS) och fått både reducerat ljud och oljeförbrukning. Ska hälla i det fabrikatet i vår E38 imorgon. Det blir i både motor, automatlåda, diff och kylet (men då blir det glykol).

På deras hemsida kan du hitta rekommendationstabell till din bil:
www.midlandoil.se

Mitt tips: Häll inte i konstiga saker i motorn. Byt olja till den som Midland rekommenderar. Byt samtidigt oljefiltret.
Får du ingen skillnad i ljudet; kontrollera oljetrycket. Byt ev. tryckarna.

Lycka till!

//Mikael
Ke
71
Kendymannen
BMW e46 330ci -03
Nissan Terrano v6 -91
Volvo v70 2.5 GLT -99
Tack för svaret!

...nja, från början kom ljudet endast ibland. Nu är det konstant, temperatur och varvta har ingen betydelse. Det har förändrats radikalt de sista 500milen, var av oljebyte för 200milsedan knapt gav någon inverkan.

Vad finns det för sätt att kolla oljetrycket på?
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Det låter ju lite knepigt... Säker på att det är ventilerna? Remmarna, generatorn, kompressorn och diverse tryckrullar till remmarna kan föra en massa egendomliga ljud.
Provat att slå av ACn?

Inte helt säker på hur trycket mäts. Förmodligen tar verkstaden ut oljetryckskontakten och sätter dit en manometer istället. Vet ej vilket tryck du bör ha. Kanske beskrivs det någonstans här på forumet. Heyns röda gör-det-själv handbok beskriver nog det där ganska bra. Den kostar ett par hundralappar och är väldigt informativ.

Oljetryckslampan slocknar direkt som den ska vid start av motorn?
Det är nog läge att lyfta av ventilkåpan och titta efter hur det ser ut.
//Mikael
Ke
71
Kendymannen
BMW e46 330ci -03
Nissan Terrano v6 -91
Volvo v70 2.5 GLT -99
jo, jag är säker på att det är ventilerna. Oljelampan slocknar direkt. Om jag skulle lyfta ventilkåpan, vad finns det att se? Kan jag dra några slutsatser av det?
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Ja, om de mekaniska prylarna ser slitna ut. Har spår i sig etc. Skaffa gärna den röda Heyns handboken, den tar upp det där ganska bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.