AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.168

Nya glas till E39 backspeglar alt M5-speglar?

54
138
540E34
Seat Leon Cupra 5F DSG -14
Hej!

Måste ha nya glas till backspeglarna på vår E39. Speglarna som sitter nu är elektriskt infällbara, automatiskt avbländbara och jäkligt dimmiga.

Nya glas från BMW är inget alternativ då dem vill ha 3000kr/styck!

Alternativen är istället: Nya glas från skroten alt Ebay eller motsvarande
Nya backspeglar som inte är automatiskt avbländbara, men förlorar man då funktionen med att dem vinklas ned när man lägger i backen?
Eller slutligen satsa på M5-speglar som är bra mycket snyggare.. samma sak där, vilka ska man välja kollade lite snabbt på Ebay igår och det finns mängder att välja mellan.
Visa användare
164
flayen
OPEL Omega MV6 -94
Skulle själv byta spegler, tänkte då att man kan ju ta utan avbländning.
Men se de gick inte för sig, tydligen andra spegelglas fästen till icke avbländningsbara. Håller med om priset på nya glas, inte är de billiga samt att de verkar inte palla kyla heller. Mina var fina när jag hämtade bilen i skåne, men efter bara första vinten här i kiruna var de dåliga *suck*
Ta och byt till M5 speglar istället, utan avbländning.
Själv gick jag runt problemet, sålde bilen till finland i våras, med deffekta speglar.

FLAYEN
54
138
540E34
Ajfan...

Hittade dessa nu på Ebay...

Länk

Blev ganska billigt med frakt och allt lite mindre än $300 = 2100kr..
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
har du kollat på ebay.de

frakten från USA kan ta TIIIIIIIIID....

Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kolla som sagt på tyska eBay. Behöver själv en ny till min 530 och kollade där för någon månad sedan och då fanns det en hel del. Två st kunde man köpa direkt för ca. 160€ och sedan fanns det en del som hamnade på under 100€ på budgivning.

___
//Ulf
54
138
540E34
Om man ska söka på tyska ebay, vad ska man då söka efter?

Alltså de tyska fraserna för:
Automatiskt avbländbara backspegel?

Backspegel = auchenspiegel?
54
138
540E34
Ibland önskar man verkligen en editeringsfunktion. Självklart menade jag aussenspiegel. Hittade iaf 1 glas och en komplett backspegel... frågan är om glaset är för vänster eller höger sida.. :S

Länk
Sök på electrochromatic och E39. Glasen är likadana på båda sidor.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag har sökt på "spiegel" AND "E39". Att man får upp några innerspeglar eller ytterspeglar utan avbländning är inte hela världen.

___
//Ulf
54
138
540E34
Hittar elektrochrome glas som både blåa och guldiga, spelar det någon roll om man köper blå istället för guldfärgade som vi har nu?

E38 har väl också samma glas?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har också sett att vissa ser blåaktiga ut och andra mer gulaktiga men trodde det berodde på hur bilden var tagen. Det finns alltså två olika nyanser?

___
//Ulf
Gula glas är väl dåliga glas där det har kommit in fukt? Original är de lite blåaktiga.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jo det är ju sant att när dom börjar bli dåliga så blir vissa partier gulaktiga och lite flammiga men de jag har sett så är hela glaset blankt och skarpt och med en jämn lite gulbrunaktig ton. På andra är det en klar blåaktig ton. Men dom är alla fotograferade i olika vinklar och med olika belysning så det kan ju också påverkar resultatet.

___
//Ulf
54
138
540E34
På förarsidan är vår spegel blank och fin (dock skallarar den, och man ser dubbelt i den, inte 1 bil som kommer utan 2st, en lite ovanpå den andra).

På passagerarsidan ser den immig ut (mjölkig fungerar också).

Har aldrig i ngn vinkel sett dem som blå, ej heller när jag fotat.

Mina avbländande speglar är alltid blåaktiga. oavsett om man tar kort eller kolla direkt på. de fungerar också.
fr
176
frejo
535iA -98
Det finns olika färg på dem. Jag tror till och med det finns tre; gula, blå och klara(?). Men det är även sant att när de börjar bli väl gulaktiga då är de snart körda. När de är mjölkiga är det väl dags att byta.

Ebay verkar ju vara ett alternativ men man kan som alltid undra över varifrån glasen kommer? Hur är det möjligt att sälja något såpass mycket billigre om det är original... Med tanke på att det troligen bara krävs en liten skruvmejsel och tio sekunders tid är det säkerligen ett hett (lätt) byte för mindre nogräknade individer. De håller inte särskilt länge heller så alla kommer nog inte från skroten skulle jag tro.
qu
6
quattro540ia
540iA Touring -98
Vill ni komma billigt undan se länk
ebay england

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.