|
|
|
|---|---|
|
Jag har problem med att farthållaren stänger av sig. Det som händer är att lampan som visar om farthållaren är på eller inte släcks och går inte att tända igen tills bilen har startats om. Att tillägga är att lampan kan vara tänd hur länge som helst så länge jag inte har satt hastigheten men så fort jag sätter hastigheten släcks lampan. Problemet uppstod i början när jag körde med släp och slog på farthållaren. Nu händer det nästan alltid när jag slår på den. För en månad sen körde jag från stockholm till malmö. Farthållaren fungerade då hela vägen från jönköping fram tills glumslövsmacken. När jag skulle fortsätta slogs den av direkt. Jag hade nu bilen inlämnad på verkstad och de hade sett ett fel på kamaxelgivare. Den är nu utbytt men felet kvarstår. | |
|
Hej Laskers! Väcker den här tråden igen för att höra om du löste problemet med din trasslande farthållare? Jag har fått exakt samma fel på min bil nu och även det är en 528 -96 fast manuell. På de andra trådarna jag läst om fel på farthållaren så pratas det mycket om en multikontakt vid pedalerna som kan vara felande, men den borde inte skulle stänga ner farthållaren helt utan bara göra så inte bilen gasar själv (vad jag kan förstå). |
|
| Se mitt mek. tips | |
|
Var inte uppdaterad på mektipsen. Bra bilder! Plockade isär min enhet men där fanns ingen kallödning. De var så fina mina lödningar men jag lödde om dem trots allt ändå. Det gick föresten fint att göra utan att plocka isär vajern. Tog med lödpennan ut till bilen istället. Var gjort på ca 10 minuter. Vid provkörningen efteråt så fungerade farthållaren som den skulle men jag är inte så säker ändå eftersom den kunde fungera ibland tidigare med. Håller tummarna för att det blev bra men skulle Laskers läsa det här så vore det intressant att få veta hur han löste det. |
|
| Samma hände med min 528-00, efter ett tag så började det strula med abs samt antispinn, det visade sig vara styrenheten som börjat att ge upp, skruvade loss enheten och skickade den på lagning för 2500 spänn och nu funkar det utmärkt igen | |
| Aha! Det låter som en trovärdig anledning. När jag kollar felkoder i bilen så får jag CAN ERROR på ABS, men eftersom jag inte fattar vad det betyder så kör jag bara på. Det skulle i så fall kunna betyda att farthållaren påverkas och blir ledsen och stänger ner. Nu svamlar jag kanske men tiden får väl utvisa om det blir mer fel på min ABS. | |
| Mest troligt styrenheten, firman jag skickade enheten till ligger i jämtland och det kostar mellan 1500-2500 att laga beroende på vilken styrenhet du har, skickar med adress till deras hemsida, lycka till// jöjje www.innosund.com | |
| Ska bara tillägga att dom lämnar garanti på jobbet och att en ny enhet går loss på ca 8500kr | |
| Tack för tipset!! En liten följdfråga bara eftersom du varit med; är det ett enkelt jobb att plocka bort en styrenhet? | |
| Ja det är mycket enkelt, tror det va 4st skruvar, gjort på 5min men planera in det hela då bilen ej är körbar utan enhet, glöm ej att lossa på batterikablarna innan, bara för säkerhets skull // Jöjje | |
|
Man får tacka för all info! Ska hålla koll på hur den sköter sig framöver och fortsätter den strula så kommer jag att skicka iväg styrenheten jag med. Tack för hjälpen Jöjje! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.