|
|
|
|---|---|
|
Hej. Enligt modellguiden här på forumet så har 323i-96 och 325i-94 samma acc. 0-100km/h. Detta med 23hk mindre. Är det så att 323i är ett snålare, och bättre alternativ? Vad kommer jag märka för skillnad i provkörning? Vi kan inrikta oss på automat först och främst. | |
|
Köp den som är i bäst skick! 325 kanske har en sportigare motorkaraktär men 323 är nog snålare (M52 motor). Båda har 2.5 liters slagvolym. Sen har väl 323 antisladdsystem som standard om du är intresserad av sånt :) |
|
|
323 har ett roligare bottendrag medan 325 är trevligare på toppen. Kör 323 idag och tycker motorn är väldigt trevlig. Johan S www.bimmer.se Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
Okej. Tror nog att sportig karaktär går före trygg och snål. tack för svaren |
|
| 323i E36 ger mer effekt än de utlovade 170 hk som BMW anger. Denna motor har bänkats av TV (med Rototests anläggning) till 166 resp. 169 drivhjulshästar vid de två tillfällen jag känner till. 325i mätte på motsvarande sätt 173 drivhjulshästar. Dessa mätningar tyder på att 325i gav ganska exakt de 192 vevaxelhästar som BMW anger, medan 323i antagligen är minst 15 hk starkare än uppgivet. Skillnaden är med andra ord inte 23 hk annat än i databladet. | |
|
Okej. Intressant. Det ger ju svar på en del. Någon som har koll på antal Nm? |
|
| 323:an har väl 245Nm om jag inte minns helt fel... | |
|
Men 323an har väl inte nåt antispinn-system som standard. Märkte inte av något sådant min min 323 i alla fall. Mvh Johan |
|
|
Jag har haft en E34 525 M50 (utan vanos) 192hk och kör nu en E39 523 170hk. Tycker 525'an var ganska tråkig, den stack iväg lite på toppen men annars var det ingen "sportig" eller rolig motor. 523'an däremot känns betydligt starkare och piggare på något sätt, mycket trevligare karaktär. Skall du dessutom åka automat är 323 mer lämpad, eftersom automatbilar behöver så bra bottendrag som möjligt för att inte kännas så trötta. Och som bonus blir din försäkring billigare om du köper 323. __________ |
|
| Jag tycker nog precis tvärtom. Jag har haft en 325i E36 och den hade utan tvekan den sportigaste och roligaste karaktären av alla BMW-motorer jag haft i min ägo. | |
|
Okej! Här var det olika alternativ och tycken :) jag har kört 525 -93, dvs M50B25 antar jag det är. Den var ju ganska ordinär på något sätt. Hade M20B25 innan med vassare kam, den var myyyycket roligare. Men jag hade nog tänkt handla bil mellan 20-30k, och en 323 blir ingen vidare bil för dom pengarna, om det ens finns någon. Jag får väl helt enkelt ta och provköra lite. Kanske slutar med 328 touring med automat till slut, vet man aldrig :) tack för hjälpen! |
|
|
Köp en 328 om du ändå kikar på 323 :D annars om du är körivägg med 323 och 325 så köp förfan en 325a :P Försök å hitta en 91-92 dessutom :D MVH Rikard |
|
|
Varför en 91 eller 92? bättre att satsa på en 93- då vanos-motorn är trevligare! Sen att hitta en 328 touring för 20-30 tusen blir ju inte heller en helt enkel match...fast det kanske går att göra ett å annat klipp nu i lågkonjukturen :) |
|
|
Ja, undrar också varför man skulle välja en av de första årsmodellerna utan vanos? Tänkte också om man kan göra ett klipp när folk inte får sina bilar sålda! |
|
| 328iAT är ju en ganska trevlig bil som du var inne på ett par inlägg upp. Du kan få provköra min om du bor i närheten av Borås :). | |
|
Det var bara min personliga åsigt om man skulle vilja pigga upp den med turbo. Jag tycker personligen inte att vanos(variabla kamaxlar) gör speciellt mkt. 328Touring kan du ju fynda riktigt billigt nu för tiden. satsa på en manuell då den är mkt roligare. MVH Rikard |
|
|
328Rikard: Aaa, du vill stressa den lite alltså :) Alltså, en 323iAT vore vettigast för plånboken 328CiA är nog vad jag verkligen skulle vilja ha. en 328iAT vore en sjysst kompromiss om jag nu inte får en coupe. Det är just coupe jag är ute efter, från början iaf! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.