|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har en 120d med m-sportpaket. Däckstorlek på sommardäcken är: F: 215/40 18" B: 225/35 18" Frågan är vilka storlekar vinterdäcken bör ha? Jag hade tänkt mig följande: F: 205/50 17" B: 215/45 17" Är detta vettigt? Eller ska man ha samma storlek på alla 4 däcken? Tacksam för svar. | |
|
Jag skulle köra samma bak o fram. Då har du möjlighet att skifta dom i framtiden vilket kan vara bra, eftersom dom bästa alltid ska vara bak. |
|
|
Original vinterdäck är 205/50-17 till min bil. Crosstalk har du inte 245/35 bak på sommardäcken? |
|
|
Hade också valt samma dimension runt om, t ex 205/50-17. ___ //Ulf |
|
|
Snuttis: Jofan det kan nog stämma! |
|
| Ja, vägegenskaperna blir ganska oroliga på vinterväglag med olika dimensioner också. I nysnö vill man inte ha bredare bak då dom kommer bli "halkigare" än fram, inte skitkul när baken släpper utan någon som helst förvarning. | |
| Ah, bra. Tack för alla svar! | |
|
Lyfter tråden. Funderar på en 120d som tjänstebil och tänkte sätta vinterdäck på 17" fälgen till M-sportpaketet. Det verkar dock som att det inte är att rekommendera att köra olika dimensioner fram och bak? Kan man isf ha samma däckdimension fram och bak trots att fälgarna är olika breda? |
|
| Varför inte beställa bilen med 18" fälgar om det nu är det du vill ha och köpa andra fälgar till vinterhjulen. | |
|
Jag gjorde som Gorban skriver. Jag beställde med 18" och köpte 17" till den kalla årstiden. |
|
|
Jag tror jag var lite otydlig. Jag hade gärna beställt med 18" men tyvärr är det ingen nybeställning. :( Tänkte skifta däck på 17" fälgen för att "slippa" åka på 16" på vintern. Någon som åker med olika dimension på vinterdäcken? |
|
| Jag kör med M208 fälgarna på vintern, men med samma däckdimension fram och bak (225). Det funkar problemfritt. Enda nackdelen är som påpekat ovan att man inte kan skifta däck fram/bak utan att ta av dem från fälgarna. | |
Ghost Rider |
jag kör med 205/55-16 funkar klockrent Christer Andreasson BMW 120D |
|
Jag kör också med 205/55-16 Nokian Rsi, fungerar klockrent! Supernöjd! Vinterdäck ska vara smala tycker jag, se bara på rallybilarna! Sen kan man ju ha lite fläskigare sommardäck. =) |
|
| Vinterdäck har man ju 195/65 på såklart... Min morfar i Lappland säger alltid "smalt är bra vid halt" Hehe | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.