|
|
|
|---|---|
|
Idag när ja skulle fara till jobbet så startade jag bilen so hefter en studn så började naviskärmen flimra och ja tänkte inte mer dpå det,. Men eften en stund så dom stereon helt... stängde då av bilen och startade igen, då funkade ljudet igen.... men gick inte att justera volymen varken på ratten eller på vredet. sen dog den igen efter en stund.... testade sedan att fälla ner rollon men den reagerade inte heller.... suck.. | |
| ursäkta min felstavning det är det här förbannade bärbara datan som har knapparna på fel ställe! =) | |
|
Testa en "norsk" reset - koppla bort batterikablarna från batteriet och sätt ihop eller förena kablarna så att alla strömmar i bilen nollställs. Efter 20 min. så är det färdigt, koppla kablarna till batteriet och ut och kör varierat så att motorstyrningen kan adaptera sig igen. Mvh |
|
|
Kan vara generatorn som börjar bli dålig och skickar ut störningar kanske? typ att en diod i diodbryggan lämnat in. /Mats J |
|
|
Gjorde en reset men det enda som hände var att den tappa minnet klockan språket mm... men felet kvarstår. märkte att airbag lampan lyste med lite osäker sken... flimrade ibland efter att jag resetat. det enda som jag noterat förr är att cd växlaren inte "existerade" ibland men slog man av tändningen och på den igen så funkade den. Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm.. |
|
|
Ctek det har du en vill jag minnas. Hur är skicket på batteriet? Kolla indikatorn. Min granne bytte batteri på sin Audi efter liknande probs.. Asken |
|
|
Ja visst har ja en Ctek laddare...(dock ej monterad i bilen) har inte märkt nått annat fel på batteriet iallafall. den startar då bra. men jag har börjat att använda webaston vissa mornar när det är kallt. Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm.. |
|
|
Testa att ladda batteriet bara för att utesluta låg spänning __________ |
|
|
Ska sätta på laddarn så den får stå över natten. men det lär väl inte va så enkelt... Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm.. |
|
|
jag har haft liknande problem i min bil, då fungerade inte blinkers eller helljus indikatorer heller. men när bilen har stått nån timme så har den själv lagat sig. så de har varit svårt att få reda på vad felet är men jag har läst nånstans att det finns en kabelstam innanför någon av innerskärmarna fram som det är vanligt att det blir kabelbrott och då uppstår felet. |
|
|
Länk om de skulle vara kabelbrott så har du lite hjälp här. |
|
|
Hej Liten uppdatering... Har laddat batteriet fullt med Ctek laddaren men det vart ingen skillnad. Men förut fick ja igång stereon ibland men sen efter en stud dog den. Nu går den inte att få igång alls. samma sak gäller navi/tv/BC ... Men skärmen lyser och man ser menyn som vanligt fast inga knapp tryck reagerar den på. Även regnsensorn och bakrute gardinen är ur funktion det hände samtidigt. Någon som har nån ide om vart ja ska börja felsöka? Gemensam jordpunkt? kontakt som glappar? |
|
|
Kan det ha något med tändlåset att göra? |
|
|
Har du kollat alla säkringar? På E32 så finns de även under baksätet, kanske är likadant på E38? Risig jordpunkt är väl ett vettigt antagande, en stor länksamling för E38 finns här: Länk Mvh |
|
| Du får nog läsa ut felkoder först så kanske det ger en fingervisning... | |
|
tutan och farthållar och hela multiratten är död...hmm.. Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm.. |
|
| Mr_hope, felet du beskriver med halvlysande airbaglampa, utslagna multifunktioner i ratten, död radio, elgardin, "frysta funktioner i TVn, etc. orsakas av en defekt vridkontakt som sitter i tändningslåsets förlängning på rattstången. Det är en helt mekanisk nio-polig strömställare vit med grått lock av fabrikatet valeo. (konstruktionen påminner lite om programverket i en tvättmaskin). Är man händig går den säkert att gångtidsförlänga genom att ta isär och puts upp de brända kontakterna. Mitt råd är dock att lämna in till BMW verkstad och få den bytt.Detta kostar ca 1500:- | |
|
Tack för svaret! Fick dock bukt på problemet i lördags efter lite sökningar här på Forumet! Det stämmer som du beskriver! dock putsade ja upp den brända kontakt ytan med sandpapper och nu funkar det! jag har förståss beställt en ny kontakt och ska byta den endå! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.