AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.975

Mer vibrationer med låga däck?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Får man mer vibrationer och hårdare gång med 235/40-18" däck istället för med 45 profil som är standard om jag inte minns fel?

Med original 16" så går bilen jättefint inga vibrationer men med nybalanserade 18" däck 235/40 kommer det små vibrationer i högre farter över 90 ungefär. Däcken är perfekt balanserade men inte i sån specialmaskin med belastning dock..

Jag får känslan av att det är bilen som är felet inte däck/fälg? Är ju vanligt med vibrationer i Bmw, bussningar och annat som spökar. Bilen har gått snart 20000mil och är helt nybes utan anmärkning vilket ändå får mig att fundera på var felet finns..

Vad ska jag göra, köra på 16" och slippa problemet ? Balansera däcken varsom helst utan att behöva leta efter en hunter 9700 maskin?

Eller räcker det att köra med en högre däckdimension? Kanske 235/5517" har jag sett finns .. Är ju ganska så mycket gummi att studsa på hehe

Är absolut inte buden till någon av fälg storlekarna då jag har både 18" och 16" funder a på om jag skulle skaffa 17" blir kansk en lagom mitt i mellan storlek..
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Rent generellt så ger lägre profil lättare upphov till vibrationer då det är mindre gummi som dämpar.

Nu är väl 235/40-18 inte den korrekta dimensionen till E38 utan det bör väl vara 235/50-18. Går du ner på 17" så är det 235/55-17 som gäller.

___
//Ulf
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Om du är säker på att vibrationerna inte kommer från obalans/orundhet i däck och fälgar så återstår egentligen bara att gå igenom bussningar och stag i hjulupphängningarna.

Är bilen frisk så klarar den att åka med välbalanserade 18-tum helt utan vibrationer , att gå ner till 16-tum kanske löser problemet för stunden men är ju ingen långsiktig lösning om stag och bussningar inte är helt friska.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Bien är genomgången och dessutom nybes och inga fel är funna på bilen..
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Besiktningsgubbarna hittar inte allt på bilen som är dåligt alla gånger...Man måste lyfta upp bilen på lämplig lyft och kontrollera alla stag/leder/bussningar själver...eller låta någon kompetent verkstad göra detta,OM du nu inte har gjort detta,vilket det iofs låter som..

Mvh Janne.
CK
269
CKamondi
740iA -95
Då gäller det bara att balansera däcken i en specialmaskin med tryck :).
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Att bilen är ""genomgången"" betyder inget alls när det gäller stag och bussningar såvida de inte är antingen röntgade eller uppsågade i bandsåg , och sågar man upp dom kan man ju likagärna byta dem innan .....

4-hjulsinställning måste vara gjord i kallibrerad optisk maskin , ingen gammal stålskalerelik som många däckverkstäder fortfarande har.

Nybesiktigad betyder aldrig något alls på en komplex bil , de missar väldigt ofta viktiga saker och att på 15 minuter bedöma en E38 framvagn är helt omöjligt , det kan handla om så lite som en tiondels milimeter det glappar i ett visst läge och det finns det ingen mekaniker i världen som kan hitta mitt i en bilbesiktning.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Med andra ord kan man säga E38 har en pissigt dålig och underdimensionerad framvagn? Ja E39 också för den delen..?
no
88
norranedre
X5 sd -08
Det är fan inte lätt med dessa vibrationer... Har haft det på e38:an sedan jag köpte den och bytta casterstag idag och vips var det borta. Det som är intressant är inte att det försvann för det var jag säker på utan hur jävla fräscha stagen såg ut som jag plockade bort. Det behövs inte mycket för att det ska bli skit med framvagnen då det är MÅNGA stag!
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Någon som har bild att lägga in på de man normalt sett behöver byta? Priser?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Nr 5 brukar kunna vara dålig...OM du nu ska börja byta så byt detta "böjda stag" på båda sidorna...
Kostnad?...Tja,närmare tusenlappen stycket misstänker jag..

Men du bör ju kontrollera alla stagen INNAN du börjar byta ut prylar som är ok..
Man kan i många fall hitta glappet medelst "ryck och slit"(lyft upp bilen helst på en 2-pelarlyft så att allt "går fritt"),men det är som sagt ingen garanti att hitta något för den delen..

Det där med att dessa vagnar har underdimensionerad framvagn håller jag ju inte riktigt med om...Men efter "dryga 10-talet år" så kan det vara dags ändå med "vissa utbyten"..

På min E39 är allt i framvagnen från fabrik(förutom framstötdämparna),nu gått snart 18000mil.
På min E32 är iofs en hel del leder o stag utbytta,men den bilen är ju över tjugo år och gått över 32000mil..

Mvh Janne.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
" Med andra ord kan man säga E38 har en pissigt dålig och underdimensionerad framvagn? Ja E39 också för den delen..? "

Näe det kan man inte säga.
Om man tittar på en E38 framvagn och en vanlig framvagn på en enklare personbil från samma årtal ser man att E38 har dubbel så mycket delar i framvagnen - det är en komplex framvagn som levererar komfort och väghållning i världsklass om man ser till de årtalen då E38 existerade som nybil.

Detta har dock ett pris , ett ekonomiskt pris som måste betalas när bilarna börjar bli lite äldre.
E38 har aldrig varit gjord för att vara en ekonomisk bil , är man ute efter bättre ägandekostnader skall man nog inte överväga någon gammal 7-serie.

Att gamla bilar , ofta med "tysk mätarställning" behöver massor med reservdelar och omvårdnad för att hålla ihop är inget unikt för /-serien , det gäller alla bilar och i synnerhet tunga bilar sammansatta av många delar.

Fast upplever du bilen som dålig så sälj och skaffa något bättre.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Upplever inte bilen som dålig men vad gäller Bmw så tycker jag det är rent ut sagt skit med deras vibrationsproblem. Nu kör jag på 16" så jag märker inte av något kom lite lite med 18" på så jag vet ju inet om det är bilen eller däcken.

Jo jag funderar faktisk på en Mercedes E eller C klass helst en 420, någon som vet något om dem? Vet att Mercedes V8or går bra iaf :)
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Testa att byt casterstagen.
Fick lite småvibbar när jag satte på 18" på min, det var casterstagens bakre bussning (nr 6 på RealOEM). Detta löste även vissa små bromsvibrationer.

X5 sd -08
Jag köpte nya casterstag från schmiedmann för 1000 kr styck. Sedan ska jag byta de främfre också. De är dyrar runt 1600 kr styck och det där lilla krängningshämmarstaget för typ 350 kr styck.

Summa: ca: 6000 kr.

Känns ganska ok. Nu har jag fått bort vibrationerna. Lite klonk vid gupp men de andra stagerna byter jag nästa månad.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jag har bytt "allt" i framvagnen, samt balanserat om hjulen. Varje stag gjorde liite lite skillnad, balansering gjorde en hel del, men fortfarande var klonkandet vid "snabba gupp" kvar. Dessa klonk är numera åtgärdat med nya stötdämpare!

Kan ju inte påstå att något ser underdimensionerat ut, det är rejäla stag och bussningar! Allt jag bytt bort var original sen bilen var ny, och bilen har gått ca 24000 mil. Inget var dock speciellt slitet. Vissa grejer har jag säkert bytt helt i onödan i min jakt på felkälla.
Framdämparna kan jag dock säga var rejält glappa!

Har knappt hunnit testa bilen efter att jag bytt samtliga dämpare och fjädrar och allt som hör till, men den lilla sväng jag var ut och körde gav mig ett stort leende! Bilen har helt makalös komfort och utmärkta vägegenskaper nu när hela hjulupphängningen är i nyskick!
Nu måste jag bara montera tillbaks baksäte och övrig inredning. Det var ingen hitt att pressa bilen allt för hårt med halva verktygssamligen och halva inredningen liggandes löst i kupén :)

---
Min bil: Länk
no
88
norranedre
X5 sd -08
Johans_S

Det var som fan! Kanske man ska slå till på nya dämpare fram. En kille på BMW i Gävle sa till mig att en dämpare läckte lite... hm ska nog ta och byta det också.

Är det någon som vet med bakvagnen på e38:an om det är dubbel uppsättnining silentblock på vardere sida? Lite nyfiken bara.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
som du ser så finns det 2st på varje sida nr2,Länk
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag kastar mig också in med mina gamla käpphästar. :)

Har åkt samma 11.96 E38 sedan 2001 och njuter numera av fräsch hjulupphängning, men vägen dit var ganska lång (och tämligen dyr).

Skall väl säga att jag har bestämt mig för att sälja mina 18" fälgar, inte för att de vibrerar utan för att jag tycker bilen är så mycket trevligare på 16" premiumdäck än på aldrig så bra 18"-däck. Men jag har varit där och fått till det på 18".

Stötdämparna är mycket riktigt väldigt viktiga och jag bytte till nya "original" för ganska länge sedan och det ångrade jag. Bytte sedermera till B6/B12 från Bilstein för något år sedan och kunde då konstatera att det skulle jag ha gjort för länge sedan. Jag blev ursprungligen inspirerad att byta till dessa när jag läste Askens bildagbok för hans kompressormatade E39:a för ett bra tag sedan. Allt han sade där om dem stämmer på pricken. Med slitna dämpare vibrerar det mer, plus andra negativa effekter. Vid byte rekommenderar jag byte av de vulkade metall-gummi-detaljerna samt axiallagret, i jämförelse småpengar när man ändå river. En speciell egenhet med Bilstein-dämparna är att de har ganska kraftig fjäderverkan så sänkfjädrar är nödvändiga för att inte höja bilen över normalhöjd.

Bussningarna i casterstagen är en ren förslitningsdel, nästan att jämföra med bromsbelägg i mitt tycke. Själva stagen och kulleden längst fram verkar hålla länge om tätningen är hel men det gör inte Bussningarna vid torpedvägen. Med risk för att tjata tycker jag att orginalbussingarna är för mjuka redan som nya och de håller heller inte länge och jag har sedan ett bra tag bussningar i polyuretan på min som är relativt billiga, lätta att montera, håller längre och är lite fastare, allt positivt enligt mig och utan några negativa sidoeffekter alls som högre vägljud t.ex.

Något förvånande har jag gjort av med ett förvånande antal nedre (främre) tvärstag - de i aluminium på min bil - den inre bussningen har givit upp flera gånger med byte av hela staget som följd. Symtomen är att det klapprar och glappar vilket inte casterstagsbussingarna gör enligt min erfarenhet, även om de är slut. Det finns tydligen polyuretanbussingar till dessa stag också men jag tror att de bara passar till stagen i stål i stället för de i aluminium, fast är osäker.

Bromsskivor - de håller ungefär två uppsättningar bromsbelägg enligt min erfarenhet. Kvalitet lönar sig och tyvärr är original inte sådär jättebra. Själv har jag blivit förtjust i EBC's sortiment och kör med deras standarskivor (inga slitsar och hål och sånt, det bara bullrar och är onödigt dyrt) och belägg. Mycket viktigt att skivorna monteras med känsla, renlighet och precision så det har jag skött själv oftast.

Bra, runda, fälgar är en självklarhet men inte alltid fallet. Hissa upp och mät kastet på fälgen i båda dimensionerna medan hjulet roterar, gärna med mätklocka men med ögonmått kommer man långt här. Och självklart premium-däck på en premiumbil...

Krängningshämmarstagen bör bytas vid minsta tveksamhet då de är billiga och enkla att byta och gärna skramlar. Återigen puffar jag för polyuretanbussingar för lagringen av krängningshämmaren. Det fabrikat av plyuretanbussingar jag har provat är PowerFlex och kan rekommendera dem, men det finns självklart andra.

Sist, styrningen - jag hade glapp i inre styrlederna vilket förvärrade de vibrationer som fanns. Relativt billig del och mycket enkel att byta.

Några av de onödiga saker jag har gjort har varit flera hjulinställningar som inte behövts, samt byte av hjälpstyrarmsbussingen.

Instämmer med tidigare om att E38 verkar ha en mycket välkonstruerad framvagn där det även för mig förefaller som prestanda och komfort har prioriterats över ekonomi.

---
Bilblogg: Länk
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Just det där att hålborrade skivor skall låta eller bullra har jag aldrig varit med om och jag har kört olika hålborrade skivor på både E38 och E32 , både till små 4-kolvsok och större 2-kolvare.

Låter absolut inget alls , däremot skall man nog inte köra hålborrade skivor mer än en säsong om man bromsar mycket för det kan snabbt uppstå sprickbildningar som är rentav farligt att åka med , slitsade är egentligen något bättre i detta avseende.

En bra och billig fungerande setup till en 728 är 750ins större 2-kolvsok med tillhörande större hålborrade skivor , dessa passar "bolt-on" på 728 och det ger mer än man tror med större skivor/ok/klossar.

Förslagsvis köper man 750 oken med okhållare på skroten och köper sedan fabriksrenoverade ok på sin reservdelsbutik , dessa kostar bara 25% av nya ok på BMW och håller exakt lika hög kvalitet/finnish , nästan bättre om man ser till att materialet hunnit åldras.
De ok man köpt på skroten är det nämligen pant på , och okhållarna blästrar man av innan lackering ty är ganska dyra som nya.

Till 750/740 får man nog snällt köpa Länk om man verkligen skall bromsa , allt annat är helt enkelt fört klent och flera gånger har det hänt mig att autobahnbromsarna på 750 blir så varma att det slår ut rökpelare rakt ut ur fälgarna , sen är ofta skivan kass och all bromsvätska måste bytas ( luftbubblor i rören ).

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Håller med Balmgren om att man skall byta fjäderbenslagringarna när man ändå håller på. Bytte dämparna i helgen i en lånad bilverkstad och kunde känna att höger lager inte var i topptrim,. Men jag var ju tvungen att plocka ihop bilen.
Visst, det småklapprar fortfarande lite p.g.a lagret. Nu får jag den stora äran att åter ta bort bromsoket, styrleden, krängningshämmarstaget, hasplasten o.s.v ur med fjäderbenet och pressa ihop fjädern och byta lagringen..
Kan bara tala för E39, men jag tror att vibrationskänsligheten vid t.ex lite orunda däck kommer av den låga ofjädrade vikten. Allt är ju fint byggt i aluminium. Länkarmar, styrstag, spindel och dämpare. En lätt och följsam framvagn som kräver lite mer helt enkelt för att fungera perfekt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.