AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.219

B10 E39 stannar efter start

ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Hej alla hjälpsamma

Tar upp detta i en separat trád även beskrivit problemet inann.

Bilen har vid ett par gánger stannat direkt efter jag startat den. Tar 2-3 starter innan den gár. Verkar finnas fler med detta problem. Det upstod kanske 1ggn/vecka tidigare. Förutom det snurrar i bland láscylindern till tändningen. Bilen har státt still ca 2 ár innan jag nu hunnit köra 1000 mil pá ca 2 mánader.

Bla finns en trád om detta med byte av bränslefiler och därmed tryckregulator som lösning.

Nu har jag haft bilen inne pá BMW, de har bytt bränslefiltret, luftfiltret, tändstiften, ság dá att de tillsammans med spolarna simmade i olja sá báda vetillockspackningarna byttes. Bränsletrycket har mätts och kamaxelgivarna diagnostiserats, allt är ok. Och jag kan lova, vilken skillnad pá motorgáng efter packningsbytet antar jag. responsen är som det ska vara.

Enda problemet är att det den var inne för....att den stannar, blev värre...
Redan första stoppet efter upphämtning var det samma beteende, och nu är det mer eller mindre varje gáng man startar bilen. Dock máste den gátt ett tag innan, blivit varm.

Lämnat bilen idag igen pá BMW, sáklart gár det aldrig att reproducera fel när man behöver....men de ska köra den under dagen, hoppas det kommer.

Nu kommer min frága....när verka'n skulle prova, snurrade ju láscylindern (de har en ny beställd át mig) men när den greppade startade bilen och gick sá snällt. Nu är hans teori, att det kan inte vara nágot problem med bränsle eller tändning dá allt är bytt utan kanske kontaktfel i tändningsláset. Vad tror panelen om det?!?

Láset máste ändá bytas pga snurr snurr, sá man kan ju hoppas....

/Christian

Länk
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

skit, de kunde inte byta tändningslástet idag. det passade inte, de ringde Alpina för att frága om det var annorlunda för men det skulle det inte vara. Sá det är tillbaka skickat till München för att se om de skickade fel. Ska det finnas olika tändningslás till en E39?

/Christian

Länk
fan va otur du har,
en ren gissning bara kanske olika på facelift o icke facelift.
hoppas det löser sig iaf.
mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Stannar bilen direkt efter start typ 2 sekunder) så är det förmodligen så att startspärren slår ifrån pga den inte känner igen nyckeln, vilket säkert kan ha med tändningslåset att göra eftersom avläsningenav nycklen görs där.
Detta bör man kunna i bilens dator då det loggas en felkod varje gång det uppstår en icke identifierad nyckel eller miss i avläsningen.
När jag kodad in en ny nyckel till Seaten så startade den ca 2 sekunder när de testade nycklen utan att ha kodat in den till startspärren.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Ja det är ungefär sá 2 sek, ibland hinner jag lägga in växel, men det gör man kanske pá 2 sek. Dock har bilen gátt utan problem hela helgen.

Nu tar det en vecka innan de fár göra ett nytt försök med tändningsláset. Samtidigt som de ska skicka intrumentet till nán firma i tyskland för att fixa pixlarna.

/Christian

Länk
un
13
uni-k
518i -90
jag har en bror med en 740 e38 med liknande problem, fast det har blivit bättre på senaste tiden, ibland snurrar nyckeln ett helt varv i tändnings låset, och ibland startar inte bilen( det händer ingenting när man vrider nyckeln, förutom att tänningen slås på)
detta har hänt när man kört bilen ett tag, låter man den sedan vila i kanske 10minuter så startar den som vanligt.

jag vet inte vad det kan vara, och kan tyvärr inte hjälpa dig christian men det kändes som problemen var rätt lika:P
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Nu har jag fátt tändningsláset bytt, även ny nyckel. Oj, vad det kan skapa nybilskänsla med ett nytt lás! Fantastiskt härligt.

Dock löste det inte mitt problem....bilen stannar ändá ibland direkt efter start.

Nu har jag en teori, vet inte om det är samband, men jag tror jag oftast precis har lagt i D. Nu gör jag sá att jag startar bilen, tar sedan pá mig bältet och därefter tänder lyset. Dvs. ger den lite längre tid att "starta". Därefter kör jag iväg. Jag har funderat vad som kan vara skillnad när báde sambon och verkaren pá BMW börjar tro det är skit bakom ratten, dvs jag....Normalfallet är ju, vrid pá nyckel, i med backen och iväg, sen tar vi allt annat skräp som ska göras....

Kanske, kanske är det nágot i datakommunikationen som säger, hej ECU nr X jag háller pá att starta, men säger ECU växelláda, jag har D i. Ok, dá stänger vi ner skiten....?!? Vad tror ni?

Hitills har det funkat, men har bara utövat min teori i 2 dagar sá vi fár se.

Mätartavlan áterfádd frán tyskland utan pixelfel, härligt. Kostade 155 Euro totalt hos BMW med garanti pá jobbet, det var det värt. Nu visar servisindikatorn fullt, och vips fár man upp radiomeddelanden ocksá, nedre raden i instrumentet var helt död.

/Christian

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du kan nog ha helt rätt i din teori, har inte Alpina dessutom en egen programvara för automaten ?? speciellt om du har paddlar på ratten ?

Länk
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Jo, det är i alla fall egen datasats för växelládan pá alpinan, och ja, det är knappar bakom ratten för växlingen. Jag provar ett tag nu sá vi se.

I övrigt gár bilen fantstiskt bra nu efter de ändá smá átgärderna. 17000 mil och väldigt "solid" känsla. Skulle vilja kalla det nästan nybilskänsla och det är stor skillnad frán när jag köpte den, dá behövdes det nästa báda sidor av vägen och sambon anság (med rätta) att hennes 528 gick bättre.

Och V8 ljudet.....mmmm...kört diesel för länge nu känner jag.

Om allt tekniskt nu är ok, blir det att ta itu med det optiska, lite smáparkeringsskador jag fátt ärva, smá repor och tack vara att de joddlar lite för mycket i sina ledehosen här nere lyckats slá i BÀDA backspeglarna, suck...

/Christian

Länk
Jag brukar alltid vrida till tändningen vänta 3 sek, o sen starta.
jag har ju haft samma problem med min, har typ hänt 5 -7 gånger på 1,5 år.
Bytte tändspolarna på 7:ans o 8:ans cylinder idag, ska hämta bilen på måndag får se om det kanske hjälper.
Jag hade samma problem på min B10 E34, problemet var då som skrivits tidigare i tråden att nyckeln inte kändes igen. Det var immobilizern/Carguard som inte riktigt fungerade som det skulle. Lämnade bilen till en billarms firma som gjorde en uppdatering. Har inte lidit av problemet efter det.

München
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Háller lite liv själv i tráden, provade att vänta med att vrida nyckel, sedan att vänta med att lägga i växeln, fungerade i 2 veckor efter det.

Men i lördags mitt Salzburg ville den inte alls, bara stannade, fick putta in den pá parkeringen som jag för slarvigt ställt mig pá och bara skulle korrigera. Dá hade vi ändá korsat snöstorm med bilar liggande pá taket, lastbilshjul som kommer rullande mot en i tunneln, för plogbilen tappade ena bakaxel! I tunneln, och báda däcken vill fortsätta.

Sá nu är den hos BMW igen....MEN denna gáng kunde jag visa att den stannade, dock pá ett nytt sätt. Den startade, och jag gick frán P till D och sen till baka till P, dá stannade den, har den inte gjort innan. Men ny idé, sitter väl nágon typ av kontakt vid växelväljaren, som ger signal och växel, broms i etc. Kan den vara sliten och störa motorkommunikationen? Hur som helst, de har iaf en gáng fátt sett problemet, kanske hjälper det till med felsökningen....

/Christian

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En lika trolig teori bilen ska ju bara starta i P eller ev N läge kan vara olika på olika bilar.
Anslutningskontakterna på lådan kan även vara fuktkänsliga vilket också kan strula till det, men den brukar enbart stoppa start inte när bilen redan är igång, verkar lite knepigt, intressant och se om dom hittar nått fel.

Länk
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Nu blev det tillslut sá att de ändá bytt kamaxelgivaren, det jag mer er hjälp frágade om redan vid första besöket...

Men vid 4:de gángen bilen var inne nu sá ringde de tydligen BMW i Salzburg som tipsade om den....sedan provkörde de bilen dit, 50 mil tor, utan problem. Bra, men vilken provtur!

Nu är det dock bara hoppas att det inte áterkommer. Sköt iaf att de verkligen har hittat nágot och att det är átgärdat. Bilen gár sá gott annars!

Sedan inköp i augusti har följande fel förekommit och átgärdats:

DSC lampan lyser konstant = Positionsgivare i ratten
Bilen ormar sig pá vägen = tvá vertikala stag till undre länkarmarna bak
Tändlás snurrar runt = nytt tändlás (+nyckel)
Avsaknad av respos = tändstift
Vid tändstftsbyte, olja vid spolarna = nya ventilkápspackningar
Pixlar borta = skickat intrumentet till Tyskland för reparation

Utöver detta eftersom bilen státt i minst 1,5 ár:
Alla vätskor páfyllda,
bromsvätska, motorolja bytta.
Bensin och luftfilter bytt
Batteri
Vinterdäck 18" nya
Allmänn översyn av bilen + vintercheck

Totalt ligger jag fortfarande under 18000 kr, men dá átersár batteriet och kamaxelgivaren att betala. Dock är allt utom däcken gjort pá BMW.

nästa steg nu är visuella intrycket. Áterkommer med ev. framsteg eller motgángar i ny trád.

/Christian

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.