|
|
|
|---|---|
|
hejsan alla har lite funderingar angående att sätta i en v8 i min 24 från en e39 eller e38?7serien.komplett med vxl låda samt styrsystem kattar och allt!! går det att regga har någon gjort det innan. då det för min del blir billigare än att krongla med turbo på orginal motorn får ett super pris på motor och låda komplett med allt pga av att jag jobbar på en skrot små pengar faktiskt!!!! har redan m5 e34 bromsar på bilen! så efekten borde inte bli något problem. det jag tänker mest på är om man behöver modda tråget på v8an. elen är inget problem! några råd eller tankar kring detta? det kanske finns någon som gjort det innan?? mvh andreas | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Men effekten blir väl definitivt ett problem? Eftersom BMW inte lämnar ut några uppgifter så blir gränserna lika oavsett om du registrerar den som "ej ombyggd" eller "ombyggd". Gränserna är max 20% effektökning och max 10% vridmomentökning. Låt oss anta du har en 635CSi -89 vilket har 211 hk. Du får inte lov att räkna mot modellseriens starkaste motor (typ M635CSi) utan måste räkna mot originalmotorns specifikationer. Då får du max ha 253 hk vilket är en bra bit under 287 hk som V8:an har. Inte räknat på vridmoment men det kan bli ett problem då du hoppar från 3.4 till 4.0 liter (och kanske har V8:an modernare utformning/motorstyrsystem vilket kan ge högre vridmoment - bara spekulationer - vet ej med säkerhet). Detta är så som jag tolkat reglerna. |
|
Att regga den den lilla V8an kanske gör att det går under effektgränserna (och sen byta till stora). Jag hade nog kollat på motor från en E34 istället, chansen att det är mer likt E24 elsystemet är stor. Både E38 & E39 har ju canbus. E24 med V8 låter som en mycket trevlig kombination för övrigt :) __________ |
|
|
Walle (Anders) här på AP har ju lagt i en motor från 750iL i en 635-83 (gul). Länk Mvh:Jonas B. |
|
|
så som jag tolkar reglerna får jag ha 15kw per 100kg vid ombyggt fordon?på tjänste vikten 1550kg och då borde jag få ha ca 316hkr eller??. och då klarar jag mig med råge! eller tolkar jag reglerna helt fel det blir ju helt ny drivlina inklusive klump!! bromsar från m5 e34 vilken hade ca320hkr och v8an har ju bara 287!! vridet kanske skulle kunna ställa till det ? i övrigt är bilen hyffsad ingen rishög!!med nya fjädrar stötdämpare och även bussningarna kommer att bytas! |
|
|
glömde att nämna att det är en 635csia 84 145kw importerad 890407 från tyskland!! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
mölle-fbg : Helt rätt, du kan utnyttja 15kw/100kg regeln! Glömde faktiskt bort den får erkännas. Den måste då klassas som ombyggt fordon samt att bilen "är konstruktionsmässigt ok" för detta. Jag tolkar regeln att kör du med 15kw/100kg får du ha hur mycket vrid som helst - bara du följer 15kw/100kg regeln. Att få den klassad som ombyggt fordon ska inte vara några problem då du byter motor/växellåda/bakdifferential/bromsar. Avgasreglerna är inga problem heller. För du skrev att du tar motor, kattar och komplett motorstyrning rakt av. Stämmer - får det till 316hk också. Intressant! |
| TACKAR FÖR SVAREN DÅ VERKAR DET SOM OM DETTA ÄR GENOMFÖRBART!! VILL INTE KÖRA OLAGLIGT DÅ FARBBOR BLÅ ÄR LITE PUCKADE I MIN MENING!!INGA ANDRA PROBLEM ELLER MOTSTÅND JAG KAN STÖTA!! PÅ. ÄR BIL MEK SEDAN CA 10ÅR JOBBAR NU PÅ EN STÖRRE BILSKROT MED TILLGÅNG TILL MASSA DELAR ATT PROVA MIG FRAM MED!!! MVH ANDREAS TROR DETTA KAN BLI EN TREVLIG SETTUPP ELLER VAD TROR NI??? KOMENTERA GÄRNA | |
|
ringde till min lokala sfro bes man och han sade att det inte var några problem!! sålänge bilen är ok och dom ville ha krängningshämmare bak (vet inte om det sitter orginal) annars är det väl bara att montera!! hans största bekymmer verkade vara att delarna inte kom från någon slaktad bil?? då jag troligtvis ej har kvitto på sakerna!!och att bilprovningen skulle vilja se papper på att det inte är stulet tex regbevis!! annars såg han inte några problem även om han sa att det är svårt att se om tex klumpen är bytt då i princip alla bmw delar ser lika ut likaså med bromsarna men jag kan ju alltid ta med orginalen och visa!!! verkar genomförbart!!! jippi om jag nu får tummen ur!! |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Sitter krängningshämmare bak på E24:an! Men vill du ha grövre,kan du införskaffa till M5E28:a eller M635. Mvh Patrik |
| här är bilen i fråga föresten!! Länk | |
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Jaha, det är den som är din! Har man ju dregglat en del åt på garaget! =P Mvh Patrik |
Men den skulle bli ännu snyggare med de chromade njurarna i fronten. ;) Mvh Patrik |
|
dom ska inhandlas men nu får nog drivlinan sig en uppgradering först!! njurarna måste ju köpas nya men allt annat går att hitta på jobbet från andra modeller!! motor vxlåda klump mm. skulle behöva nya skärmar fram dom är lite rostiga mitt på antar att det är något fäste på insidan! då dom ser lika ut på båda sidor! +lite i lappning av kanterna bak inget stort men det måste ju göras! har för mig att dom kostade ca 650kr st på bmw nya med lite rabatt!! mvh andreas ps har du din bil på garaget med!! vilken är det i så fall!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.