AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.616

40 mm sänkning = snedslitna däck

yttryck
hej !
efter att ha sänkt bilen ifjol med en 40 mm sänkning
så gjorde jag en 4 hjulsinställning. skanstulls bildäck i hägersten gjorde inställningen.
de menade att det finns en gräns på hur mycket man kan justera (camber tror jag att det var) oavsett sänkningsgrad, d.v. sänker man för mycket så kan man inte justera framvagnen och då blir det snedsliage på däcken.
För några dagar sen så kollade skicket på framdäcken och då fick jag hicka,, dom var helt slut på insidan, utsidan och mitten har ett jämnt slitage..
OBS ! jag har inte justerat framvagnen sedan dess, men
nu till frågan,, bör jag höja bilen så att jag kan justera framvagnen så att inte mina vinterdäck slits fel eller går det att justera framvagn med 40 mm säkning,.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Okej, pga upphägningens konstruktion så får du ökad camber vid sänkning. (Detta för att cambern skall öka när hjulet belastas vid kurvtagning för bättre angreppsvinkel åt ytterhjulen, och sen har vi positiv camber som är sjysst för innerhjulsgrepp.

Helt korrekt så är det väldigt begränsat med camberjusteringen på våra E36or. För att råda bot på snedslitningen så kan du köra konstant aggresivt i kurvor så att däcken oftare ligger plant mot marken, du kan höja tillbaka bilen...

Eller så kan du köpa camberplattor, dessa används för att få ökade möjligheter för justerbar camber, men används oftast för att få än mer! Desto mer camber du har desto finare bett i kurvorna får du!

Jag har för mig att man kan justera dessa camberplattor åt positiva hållet också, för minskad snedslitning.

yttryck
tack för svaret , det var det jag misstänkte,, det får nog bli en höjning av bilen fram.
är det någon som har sänkfjädrar fram som sänker 20 mm ? typ M-chassiets
sänkjfjädrar
hör av er iså fall..
igor
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Håller inte riktigt med där...
Jag hade mer sänkning än så på min e36:a och hade inga problem med sneslitna däck.
Visst är inställningsmöjligheterna begränsade,men inte så pass begränsade så att de ska slita så pass mycket med den sänkningen.
Bakvagnen är mera begränsad än vad framvagnen är.

Är långt ifrån expert på detta område,men skulle ändå vilja påstå att din framvagn inte är optimalt inställd!
Tar det ifrån att jag ändå hann avvärka ett par 100mil med min ca 55mm sänkning fram och ingen som helst antydan till sneslitning.
yttryck
hmm
Haas det var ett intressant inlägg, ju mer jag tänker på det så verkar det som att min framvagnsinställning behöver ses om,, jag har lånat ut bilen till olika kompisar, så man vet aldrig vad folk som har har gjort med bilen..
jag får helt enkelt gå till en annan däckverkstad och rådfråga med dom och se vad dom kan uträtta.vet ni någon duktig framvagnsställare i stockholms området ?
igor
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Jaja framvagnsinställning är prio nummer ett, speciellt efter sänkning. Trodde du hade utfört en i samband med denna =). Åk till närmaste Vianor så grejar dem det!

Jag har kört med ca 35mm sänkning på de två E36 jag har haft, och jag hade inte problem men snedslitning fram på någon av dem. Däremot slet den första lite snett bak, men det berodde på att fyrhjulsinställaren var för lat för att ställa in rätt camber bak.

Inställningsmöjligheterna är mer begränsade fam, man kan bara ställa toe. Bak kan man ställa toe och camber. Många får problem med snedslitning vid större sänkning än ca 40mm. Möjligen kan man få ett jämnare slitage genom att kompensera för den felaktiga cambern med mer toe, men då får man ett snabbare slitage över hela, inte långsammare slitage på insidan. :-)
yttryck
jo jag gjorde en framvagnsintällning i samband med sänkningen ifjol, men jag har inte ställt framvagnen sedan dess,,
jag ska kontakta Vianor företaget och boka tid, finns det på fler ställen i stan?
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Euromaster kör hjulinställning också väl? Inte alla verkstäder både vad det gäller Euromaster och Vianor kan fixa det åt dig.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bytte stötdämpare fram förra helgen på min E39:a. I papperen som följde dämparna föreslogs en framvagnsinställning. Jag konstaterade att toe-vinkeln var det enda justerbara. Camber och Caster är helt fasta värden med orginaldelarna. Kanske lika på E36 med, eller finns det några ovala hål i tornet t.ex?
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Samma på E36, man får skaffa camberplattor som sitter vid tornet om man vill kunna justera. Dock har jag ändrat min caster genom att byta till excentriska M3-bussningar vid länkarmarna fram.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.