AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.191

Färddator vs hastighetsmätare

mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Tjenare. Jag har en e34 540, och har märkt att färddatorn inte visar samma hastighet som mätaren (för test: kör "konstant" hastighet på motorväg, ratta fram medelhast på mätaren och resetta).
Min ligger ca 10 km under när jag kör i 130 (140 på mätaren då) vilket stämmer mycket bättre med GPSen som också visar ca 130.

Är det fler än jag som har märkt detta, och gäller det även nyare bilar? Går det att ställa om mätaren så den visar en mer korrekt hastighet?

/Markus
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Skall prova lite senare ikväll.
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Det är ju helt rimligt att färddatorn går rätt, annars skulle det ju bli väldigt märkligt med förbrukning, ankomsttid... ja nästan allt utom yttertempen.
färddatorns siffror är väldigt exakta om man jämför med dom där skyltarna som vv ställer ut som visar vilken hastighet man håller.
Se
12
Seved
525iA Touring -93
Hehe, ja vv skyltar stämmer ju sällan :)
Såg nå't på tv förut där dom testade ett antal nya och gamla bilars hastighetsmätare. Den som var mest exakt var en urtiders gammal amazon, alla andra visade 5-10 km/h för fort.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nu har jag provat. Lade mig på 100, låste farthållaren och nollade snittfarten. Den började direkt på 93,0 men tickade konstigt nog upp och stannade på 93,7. Samma sak vid 120 på mätaren gav 113 på färddatorn.
Fi
149
FiatluX
530iA Touring -95
Bättre att den visar för mycket än för lite ;)

I luv my Beemer !

Länk
Inget konstigt egentligen, mätaren visar för mycket men färddatorn är exakt för annars skulle förbrukningen vara helt åt skogen :)
Tillägg, även trippmätaren skulle fela om bilen inte vet hur fort det går
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Beror nog på bilmodell. På min E90 visar färdatron lika mycket fel som hastighetsmätaren.
Seved:
Samma med gps:en, eller den kanske också visar fel..?
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jodå, mina färddatorer har samma beteende. Visar mindre än hastighetsmätaren.

///BMW - Was sonst!
Jag har också kollat färdatorns hastighet mot min gps och stämmer nästan identiskt.
Ro
142
Rola
525TDS Touring, 850CSI
Har en teori: Om omkretsen på däcken får avvika +- 5% mot orginal, så måste hastighetsmätaren visa minst 5% för mycket med org. däck, för att inte riskera att visa för lite med andra tillåtna dim.

Kör så det ryker
Så gott som alla hastighetsmätare visar 5-10% för mycket (obs inte samma sak som 5-10km för mycket utom just vid 100). Orsaken är enkel, föraren skall inte riskera att hamna på "minus" om man kör med lite för stora hjul (men fortfarande inom reglerna så klart..)
Däremot brukar digitala displayer i färddatorer osv vara mera exakta men eftersom de fortfarande, liksom den analoga mätaren, tar hastighetspulserna från bilens transmission som i sin tur följer hjuldiametern, så blir det felvisning vid ev. ändrade hjul osv.
GPS jobbar på helt annat vis och är oberoende av bilens utrustning och visar därför korrekt hastighet så snart systemet har signal från ett antal satelliter osv.

FP
Se
12
Seved
525iA Touring -93
Clubsport:
När jag kör i 100 enligt hastighetsmätaren så visar gps:en 94.
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Har kollat upp lite extra nu. När jag kör 110 enl gps går det i 114 enl färddator och 119 enl mätaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.