AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
587

lite elsystemfrågor?

sc
637
schumi
e30 318is -90
jag sitter och studerar elschemat till min bmw 323i e21 och det är några saker som jag inte vet vad det är.

problemet i min bil är att ingen el funkar just nu och jag tänkte att jag börjar med startmotorn för den är kopplad direkt mot batterits pluspol.

startmotorn är kopplad till något som heter "alternator with regulator"??? vad är det?

startmotorn är även kopplad till något som heter "engine plug"??? vad är det?

den är även kopplad till något som heter "temperature switch" som sedan är vidarekopplat till ett relä som heter "extra fan relay stage 2".
vad gör dessa grejer.
temperature switch hör man typ på namnet vad den gör, men vad switchar den temperaturer för? är det något i stil med att om motorn är för varm så går det inte att starta eller nått sånt?
extra fan relay stage 2 fattar jag inte alls vad den gör. relät är kopplat till en säkring som går till instrumentpanelen.

vad tror ni? kan ni ge lite tips?
sc
637
schumi
e30 318is -90
är det ingen som kan dessa engelska beteckningar?
"alternator with regulator" betyder nåt i stil med "generator med laddningsrelä"

"engine plug" borde ju vara motorelektronikens huvudkontakt,dvs den med många stift.

"temperature switch" har med kallstart att göra eller så e de givaren som ger signal till elkylfläkten att gå på högsta fart(stage2)

sc
637
schumi
e30 318is -90
ja men det är ju för fan underbart Dawwe.

nu förstår jag fan så mycket mer av mitt elschema.

tackar :)
sc
637
schumi
e30 318is -90
oj så lång tid den nya informationen räckte ;)

generatorn har alltså ett inbyggt laddningsrelä?
är det någon som vet hur man kan kolla att generatorn och laddningsrelät funkar?
jag tror att jag kan ha problem med laddningsrelät på min bil för jag tycker inte att batterit laddas upp specielt mycket när jag är ute och kör.
Deliq
Du kanske överladdar batteriet när motorn går för fullvarv för jämnan.. ;-))

M V H // Deliq

*** Tids nog är allt för sent ***
sc
637
schumi
e30 318is -90
ha ha..

jo nog fan går den på fullvarv. 323'an är min "rallybil". den går alltid med ställ och ylande motor.

det ända som är så jäääääääävla tråkigt är att det börjar bli väldigt länge sens 323'an var ute och sladdade nu. trasig hela tiden pågrund av det mögliga elsystemet.
sc
637
schumi
e30 318is -90
i helgen försökte jag med mina nyfunna elkunskaper laga lite i bilen elsystem, men det verkar nästan omöjligt.
omöjligt är det för det är så jäkla mycket som inte stämmer när man tittar på elschemat och sen under motorhuven.
att hitta alla jordpunkter är fan inte lätt. jag kunde bara hitt några stycken.
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Så bilen är billig nu ? =)

Funktion före styling!
sc
637
schumi
e30 318is -90
ha ha.. ja, nu är den billig.

det är fan skitjobbigt det här för jag har ändå lagt ner en del pengar på bilen. den har precis fått lite nya däck och fälgar och sänkfjädrar och dämpare och sportratt och tändkablar....

vill verkligen att den skall gå igång.

braxen när du meckar med dina gamla godingar och kolla på elschemat, hittar du då sakerna du letar efter?

jag kan tex inte hitta någon koppling på min mellan startmotor och generator. den skall finnas på elschemat. jag antar att dom tyska ingenjörerna är skitbra på att gömma sladdarna.
jag hatar verkligen när typ massor med sladdar går ihop men en massa tejp och skit runt sig och sen försvinner denna röra bara in under motorn någonstans och sen har man inte någon aning om vart sakerna tar vägen.

kompisen har precis fått klart sin trimmade 323 och jag vill ut och rejsa med honom nu!!!!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.