|
|
|
|---|---|
|
Var nyss och köpte mig ett bättre begagnat spolarrör (dvs del man häller ner spolarvätska i + slang till spolartanken som sitter under bilen) från en bildemonteringsfirma efter att ha upptäckt en fattigmanslagning (flexslang + silikon) som såklart gått sönder och börjat läcka. Väl hemma tänkte jag testa att komma åt tanken utan att behöva åka till lyfthall, men det var lättare sagt än gjort. Jag vill ju antingen ha bort stänkskyddet i hjulhuset alternativt stänkskyddet under bilen, men det ena är krångligare än det andra. Skyddet i hjulhuset sitter fast med typ plåtskruv som är lätt att ta bort OCH någon form av popnit? Skyddet undertill sitter med någon plastknopp + plastbricka som verkar gå sönder om man tittar för länge på dem, hur får man bort dessa? Har inte ålat in under bilen helt eftersom den är sänkt och domkraft är jobbigt, men stänkskyddet under bilen verkar gå alldeles för långt in för att man ska kunna lirka utan att demontera. Hur kommer jag lättast åt tanken för att kunna fästa änden på spolarröret (dvs slangen)? | |
|
Önskar också ett svar på detta innan jag själv listar ut hur man gör. Min spolartank läcker vid pumpen. Så j-kla urbota dum placering. Det finns ju hur gott om plats som helst under huven på E39 med sexa. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Både den som ser ut som en popnit och den med en knopp och bricka är expanderande clips. Demontering av "popnitsvarianten": Ta en smal dorn eller annat med samma eller något mindre diameter än den lilla pinnen i centrum och knacka in den tills den försvinner. Plocka sedan ur resten ur hålet. Demontering av "knoppvarianten": Ta en kniv och lirka ur mittenpinnen (knoppen) Då släpper clipset och går att plocka ur. Det kan vara lite svårt att återfinna den lilla pinnvarianten som man behöver för återmontage i och med att man knackar in den. Om man tvivlar på sin "sakletarförmåga" kan man skaffa några nya clips innan man börjar. |
|
|
Länk /Udo Dirkelsniff |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.