|
|
|
|---|---|
|
Läste just den här artikeln på aftonbladet: Länk Visst, 90% av det som skrivs på aftonbladet är artiklar köpta direkt ifrån "en ding ding värld" (och resten är reklam), men "what if?" Tänk om det nu skulle bli så. Att ta en tur i sin gamla veteranare, eller BMW cab skulle då bli olagligt? Hyra garage utanför stan och ta tunnelbanan ut när man villl ta en biltur. Visst, jag skulle gärna slippa lastbilar inne i stan, men samtidigt tycker jag ju om att ha butiker i stan och dessa två verkar svåra att kombinera. SUV:ar är ju populärt att hacka ned på och även om alla SUV-människor skulle rösta emot förslaget är de i sån minoritet att det sannolikt skulle gå igenom ändå. Trängselskatt och nu detta. Det finns något kvar inne i stan längre förutom bilköerna av miljöbilar som säkert kommer att förbjudas i stan så snart de andra bilarna är borta. | |
|
Edit: Det KOMMER INTE ATT FINNAS något kvar inne i stan längre förutom bilköerna av miljöbilar som säkert kommer att förbjudas i stan så snart de andra bilarna är borta. |
|
|
Tyvärr är det nog så att vi bilentusiaster är (eller tvingas bli) ett utdöende släkte. Man får väl byta ut sitt bilintresse mot att spela Grand Turismo på en PS3 och chatta i mobilen på T-banan i stället....hemska tanke! /L |
|
|
Låter snarlikt det som införts i flertalet tyska städer. Fick fixa märke till min bil i somras när jag skulle köra i Berlin. Länk |
|
|
Är det bara jag som skulle få spunk om jag blev stoppad som misstänkt miljöbov. Visst, okej, om Berlin med flera har blivit medlemmsklubbar kan jag väl köpa ett klistermärke också, men jag får ju ont i huvudet av allt tramsande. Är det ett faktum att man måste googla varje ort man ska besöka för att se om det finns några förberedelser att ta hand om? Okej, eftersom man inte har något alternativ är det inte så mycket att göra. Jag börjar nog bara bli gammal... Eller så är jag på tok för ung för att förstå hur bra alla de här systemen är. |
|
|
Nej det är nog inte bara du :) För att krångla till det ytterligare finns det 3 (tror jag det var) olika nivåer på miljömärkningen i de tyska städerna, och alltså 3 olika gränser för var man får köra beroende på hur ny bilen är och hur mycket avgaser den släpper ut. Jag fattade ingenting men problemet blev inte så stort eftersom min bil var så pass ny att den kvalificerade sig för miljögruppen som fick köra var som helst. |
|
|
Med tanke på att både bensin samt diesel innehåller cancerogena ämnen och nyttjande utav detta i befolkningskoncentrationer såsom städer med barn bland annat så blir det väl enkel patos som miljöchefen vågar stå för. Nackdelen med alla datorer maskiner mm äro att människan verkar ha en förmåga att sluta tänka kanhända? Gärna en rejäl V12, då främst på landsbygden där människorna äro få och träden(naturens egen långsamtverkande katalysator) tar hand om ämnena. Mvh Asken |
|
|
Modera lastbilar skitar inte ner mer än nåt annat! Faktum är att luften är skitigare när den sugs in i motorn än när den kommer ut i göteborg. |
|
|
Vilka bilar skulle detta i praktiken vara som inte får köra där ? Bilar utan katalysator ? Eller äldre än en viss årgång ? /Peder |
|
|
Ett utmärkt förslag. Det innebär att man slipper vistas i Göteborg. Därför kan det kallas miljövänligt. Kan man sedan hitta ett system som förbjuder politiker från Göteborg att köra bil i resten av landet har vi kommit en bit på väg. Lycka är 363 hkr, sportläge och kickdown! |
|
|
Ja, det är rent löjeväckande resonemang från politikerhåll men alltid blir det individen som pungslås, om det är så lite olja kvar kan jag väl få lite blyat till min gamla trotjänare? The way we see the problem is the problem. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.