AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
510

BMW 540 -93 automatlådeproblem

ra
125
rawlaw
BMW 540 -93
Jag var idag idag och tvättade min bil innan besiktning och spolade som vanligt av underredet. När jag backade utur hallen så plingade det plötsligt till och det dyker upp två larm: "programmgetriebe" och "betriebsanletigung" men larmen försvinner snart av sig själva och jag tänker inte mer på det. Väl inne i besiktningshallen när kontrollbesiktaren ska kolla avgaserna har larmen dykt upp igen och bilen går inte att starta! Maximal otur... Ringer BMW service för rådgivning och berättar läget. Vrider man på tändningen så står det att sportläget är i och de tycker det verkar underligt att bilen inte ens går att starta då lådan skall inta ett nödprogram och bli spärrad i 2:an eller 3:an och därmed gå att köra. Jag har lossat de två kontakter som sitter baktill på lådan men inte funnit någon fukt, och jag har kopplat ur batteriet för att se om larmen nollställs, men inget funkar. Ska kolla igen nu när bilen stått ett tag, någon som har någon ide´ annars? Tacksam för all hjälp!...

RAWLAW
Words of wisdom:
*Second place is the first loser!
*Only the one competing can win.
*If you´ve got it but didn´t bring it, you should have stayed at home.
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Var med om liknande efter en motortvätt.Växellådan gick på nödprogrammet och Magnetventilen i dieselpumpen klippte av och till. Dvs växellådan kastade i växeln och motorn hostade och spottade.
Jag löste problemet genom att ta av batterit och koppla ifrån styrboxarna. Sprayade med lite 5-56 och satte ihop det 2 timmar senare (så att den skulle hinna nolla sig och glömma bort sina inbillade fel). Sen har den gått som en klocka.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Man ska vara försiktig överhuvud taget med att högtryckstvätta undersida av motor/växellåda på 540 tydligen. Det är väldigt lätt att få in vatten i vitala eldetaljer, vilket som tydligt är, kan ställa till med bekymmer.

C-YA!
ra
125
rawlaw
BMW 540 -93
Kan nu berätta att batteriet var dåligt! En cell var paj och efter att bilen stått ett par dagar har jag nu bytt och allt funkar perfekt, PUUUUH! Enligt instruktionsboken så kan det dyka upp andra koder när batteriet är dåligt så man blir lite skitnödig, speciellt eftersom de här lådorna dras med lite problem. Gissa om den här killen är lättad!

RAWLAW
Words of wisdom:
*Second place is the first loser!
*Only the one competing can win.
*If you´ve got it but didn´t bring it, you should have stayed at home.
Kan bara grattulera dig och din plånbok.

Nästan allt om touring!
Länk

Mvh.
Micke Olsson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.