|
|
|
|---|---|
|
Hej, sökt ang detta men ej hittat någon jämförelse: Funderar över vinterbil, Söker jämförande verkliga förbrukningssiffror för E34 518 M43 (M95-96) jämfört med E34 520 m50 vanos (M93-96). ´Modellguiden säger 0,89 för 520 och 0,82 för 518 blandat, men är verkligen skillnaden så liten i verkligheten, eller är det den försiktiga körcykeln som gynnar 520? Vilka slitdelar är markant billigare för 520 jmf med 518? Bromsar, avgassystem? | |
| sista meningen ska naturligtvis vara "billigare för 518 jmf med 520" | |
| Ingen som har en uppfattning? | |
|
En kvalificerad gissning är att en 518 drar mindre i stan, och att det jämnar ut sig på landsväg. 520 M50 m. vanos borde vara väldigt mycket trevligare att köra än 518 (trots M43 motor). __________ |
|
|
tack för svaret, fler som har erfarenheter? verkar som 518 M43 är realtivt "heta" i dagens läge? om ni hade två identiska exemplar, med samma miltal, skick, pris osv, och där det enda som skiljer är motorn (518 M43 vs. 520 M50 Vanos), vilken hade ni valt om pris och skick var identiskt? |
|
| 520 självklart, alla dagar i veckan!! Om den skulle dra nån deciliter mer per mil så är det värt vartenda öre, för den mjuka lena gångens skull och för den vackra sången! | |
|
Ja, jag vet detta gäller M43, och jag har M40. Men den är likvärdig med M43 i det mesta. Min 518 touring drar 0,75-0.77/mil och det är relativt avstressad landsvägskörning med 14 mil/dag i c:a 90-120km/h. Är du ute efter ekonomi så finns det inget att fundera på. Vill du ha kul och skönt ljud så är nog inte 520 tillräckligt skulle jag vilja säg. Det är bara att välja... Ekonomi eller upplevelse. 518 el. M5 /Stefan OO=00=OO |
|
|
Det blev en 520i Executive -95. När man vred om startnyckeln till den silkeslena 6an försvann alla tvivel. Men den är nog nån dl törstigare jämfört med 518, tog ca 0,85 på väg hem i raskt tempo. Får man väl sätta upp på mys- och nöjeskonton :) Och ja, den är märkbart slöare än min tidigare 525i 24V utan vanos, men å andra sidan är ingen av dem vidare snabba bilar så det funkar rätt bra att mysa runt i lilla sexan. |
|
|
Återkom gärna med lite tankningsstatestik sen när du kört ett tag :) __________ |
|
|
Ska försöka :) Är ju lite svårare eftersom man måste förlita sig på manuell uträkning över fulltankningarna, och inte på färddatorn. |
|
|
Första fulla tanken tömd; ca 60mil motorväg i momsfart + 15mil blandad stadskörning resulterade i 0,90lit/mil. Ungefär vad jag väntade mig. |
|
|
Bra val. Det finns tyvärr en utbredd uppfattning om att om en bil med sexa inte är snabb är den inget att ha, men allt handlar inte om full gas och prestanda. Gångkultur och vibrationsfrihet är ett par områden där sexan excellerar stort. Och faktiskt, ju mindre sexa (i samma block) ju lenare går den. Visst, en fyra kan fås att gå fint på höga varv med hjälp av balansaxlar men på låga varv är det glest mellan tändningarna och det vibrerar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.