|
|
|
|---|---|
|
Jag har automatisk inställning på mina halvljus och har ej orkat att åtgärda detta så nu fick jag en tvåa då jag inte hade åtgärdat 1an jag fick vid förra besiktningen. Nåja. Hittade här en bild på en exakt likadan strålkastare som jag har... Länk Är det de där två svarta rattarna som man vrider på för att ställa in ljuset i höjdled? Obs... Min automatiska inställning fungerar (går upp lite och justerar sig själv men för lågt).... Ska man behöva åka till bmw för att justera det här? | |
|
Ja det är de rattarna. Tror du kan skruva med en insex uppifrån i det lilla vita hjulet. Är det en liten avvikelse är det nog ok att skruva på rattarna. Har själv ställt ner mina något så efter anmärkning. Är det större avvikelser skall man nog kolla givarna fram och bak så att inte motorerna försöker justera över gränsläget för justeringen. Den manuella juseringen kan vem som helst med ljusinställningsinstrument göra. SBP vill ogärna justera på plats på bilar med aut. reglering p.g.a alla olika system och risken att ställa till så att motorerna får jobba ihjäl sig o.s.v. |
|
| Okej testade rattarna nu och det fungerade väl.. Insåg vilket bra ljuse jag har nu:) Får åka till nån verkstad här istan då... skönt, slapp åka till bmw i borås/gbg nu:) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Enda skillnaden på att justera de vanliga halogenljusen och Xenonljusen är att man ska vänta 30sekunder innan man justerar inställningen pga den automatiska ljusviddsregerlingen som är original på Xenonmonterade bilar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det har oftast lagt sig en massa grus o dyl i kuggen mellan den svarta ratten och den vita justerskruven. Om man försiktigt vrider ratten fram o tillbaka samtidigt som man sprutar på t ex 5-56 eller avfettning så lossnar det så småningom. Jag gjorde det för några veckor sedan, tog ca 15 minuter per sida innan de löpte lätt och smidigt. Om man direkt tar en insexnyckel och vrider om är det nog lätt hänt att man knäcker något pga smutsen. ______________________________ Min bil: Länk |
|
|
Din bil med automatisk justering av ljusvidden har fel på ljusvidden... Det är nog inte så enkelt att problemet är löst med att vrida på de mekaniska justeringarna. -Men det är inte så mycket svårare heller: Har du tittat på de små plastpinnarna som sitter på dina bärarmar? De brukar kärva och gå av. Plastpinnarna är kopplade till var sin givare som talar om för datorn vilken vinkel bärarmen har. Denna signal ändrar sedan på ljusvidden så att mötande trafik inte bländas. Tror att det sitter en fram och en bak, minns inte vilken sida. Kostar ca 500 kr/st. |
|
|
Kan ju tipsa om att boka in en gratis förbesiktning på BMW. För det mesta fixar dom småsaker såsom ljusinställning utan någon kostnad. Dessutom får man ju bilen genomgången så det är väldigt osannolikt med oväntat nedslag på besiktningen. |
|
| Min bil har också gått genom besiktningen utan anmärkning vad gäller höjden på halvljuset. Tyckte ändå att de stod lite väl lågt så jag skruvade upp dem ungefär ett halvt varv på skruven. Det blev enorm skillnad på räckvidden (längden) av ljuset och belysningen av hela vägbanan! Ändå utan att blända mötande bilar. | |
| Var på en märkesoberoende-verkstad här i stan igår... Körde in bilen och ställde in allt och herregud vilken räckvidd man har på halvljuset nu:) Nåja nu är allt godkänt iaf. Riktigt så enkelt trodde jag inte att det var... | |
| Mekaniken för att reglera (plastkuggar etc.) pajjade på min bil. En bra BMW verkstad på Lidingö fixade detta, och lagade justeringen för en struntsumma. | |
|
Utan att vilja ösa smolk i glädjebägaren, var ljusen verkligen så lågt ställda att du upplevde en oerhörd skillnad efter verkstadsbesöket så var det knappast bara justering som behövdes. Rörelsen ner/upp vid start görs alltid när man slår på lysena (självtest och kalibrering av läget), men frågan är om regleringen därefter följer givarna på hjulupphängningen, kollade verkstaden detta tro? Det är knappast troligt att den mekaniska regleringen själva har flyttat sig, detta är själva grunden till att man inte skall försöka "skruva" sig ur ett problem som detta, om det inte rör sig om mycket små ändringar, t.ex om strålkastarna varit tillfälligt urplockade osv. Det är av samma anledning som bilprovningen inte gärna skruvar på felställda lampor på bilar som har automatisk reglering, fast de kommer ibland själva på helt andra argument.. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.