AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.593

Ryck vid gassläpp

Ro
8
Roger 318i-03
318i -03
318is -92
Hej, kan någon hjälpa mig med ett irriterande problem ?
Ibland när man släpper gasen så blir det ett ryck, det känns nästan som om det vore glapp i en drivknut. Men jag tror att det är något med insprutningen, för det märks oftast när man har legat på en konstant fart och släpper gasen. Eller när man kör med farthållaren och slår av den, men man upplever det också när man växlar. Jag har märkt att rycket / glappet inte märks om trampar till på gasen precis innan man släpper den. Jag har haft inne bilen på BMW-verkstad men dom sa att det inte var något fel. Men det märks väldigt tydligt när man kör den fattar inte att dom kan säga att den är riktig. Har aldrig haft liknande problem på dom andra bilarna, förutom på en gammal Golf och då var det en drivknut som glappade.

da
527
dallev79
525iM Touring -01
känner igen det
Ro
8
Roger 318i-03
318i -03
318is -92
Har du själv märkt det eller har du hört någon annan som har råkat ut för det?

da
527
dallev79
525iM Touring -01
Märker av det själv ibland. Men om det är ett fel eller inte, svårt att säga.
Ro
8
Roger 318i-03
318i -03
318is -92
Det måste vara något som är galet, jag skrev att det händer ibland men jag skulle nog skrivit så gott som alltid. Det jag upplever är ett hyggligt rejält hugg, när till och med passagerare reagerar så kan det inte stå rätt till tycker jag. Och det märkliga är ju att när man ger lite gas innan man släpper så motorbromsar den hur fint som helst med en gång utan det där frihjuls liknande glappet innan.

da
527
dallev79
525iM Touring -01
Ok, så känns det inte på min bil. Då är det väl inget fel heller då. Hoppas det löser sig.
Har samma problem med min e46a. Alla som jag berättar det för säger att det är jag som hänger upp mig på detaljer typ... :S

En kille som jobbat i minst 20 år på BMW verkstad sa att det inte var något problem med den, bytte bränslefilter, men det hjälpte inte.
Ro
8
Roger 318i-03
318i -03
318is -92
Uteblir ditt "glapp" också om du gasar till lite innan du släpper gasen ?

Ja Roger, precis så brukar det vara. Men om man startar bilen kall, och sedan glider iväg på tomgången hoppar och skuttar den fram med. Känns som om det måste vara glapp någonstans.
Ro
8
Roger 318i-03
318i -03
318is -92
Det är ju märkligt att dom inte reagerar när man har haft inne den på verkstad två gånger och bett dem kolla upp just detta. Jag köpte min bil i Karlskoga och lämnade in den i Varberg eftersom jag bor där, och bad dem kolla upp det och åtgärda problemet innan garantin gick ut, med godkännande av firman som hade sålt den. Men enligt dom så var inget fel, inte kunde dom lokalisera vibrationerna i bakvagnen heller. Har själv varit under och försökt hitta något glapp men utan resultat, så jag tror fortfarande att det är något med insprutet.

Det är fan surt detta. Bilen är inte sig själv. Och en ruggigt kompetent och erfaren mekaniker säger att det inte alls är något som helst fel på bilen...
Nej jag vill ha min gamla sköna BMW tillbaka asap :(
Fick höra om att någon haft liknande problem, och det var nått fel på gasspjället i det fallet.
Kan vara värt att kolla på gasspjället och se om det är här problemet ligger.

Mvh Ryttersson
Ro
8
Roger 318i-03
318i -03
318is -92
Tack för informationen jag skall kolla upp detta så fort jag kan.
Mvh Roger.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.