|
|
|
|---|---|
|
Jag har vanliga Buisness cd spelaren och högtalarna i min M3a, det låter väl helt okej, men skulle gärna vilja ha ut lite mer ändå, det är väl framförallt basen som inte är de bästa. Så jag undrar om det är någon här som bytt ut original högtalarna? Isåfall, vilken storlek är det på basarna i dörren och i hatthyllan? Finns det några högtalare som passar bolt on? MVH István | |
|
Jag sitter i samma sits som du. Håller på och letar efter en uppgradering. I dörrarna sitter det ett special-element som är 6,25 tum. Dvs ingen standardstorlek. Rainbow audio har en serie som heter IQ-line. Där finns ett kit som är specialtillverkat för att passa i orginalinfästningarna. Den enda återförsäljaren som jag har hittat i sverige av Rainbow audios produkter är MDS, som tyvärr inte har IQ-line i lager, men kan ta hem den på beställning. Det enda frågetecknet nu är om business stereon kan driva högtalarna ordentligt eller om de kräver ett slutsteg för att låta bra. De fyra högtalarna i dörrarna borde kosta kring 2000:- Jag har dock inte fått något kostnadsförslag ifrån MDS ännu. De i hatthyllan har jag lämnat till senare för att se om det här blir bra först. Posta gärna information här om du hittar något spännande. |
|
|
Jag har hittat hela kitt från USA, där man byter alla 10 högtalare. Kostar 599 dollar, är väl inte så blodigt farligt, och de är bolton! Finns till och med installations video på sidan.. Här har du länken.. Länk Men känns som ja bara vill ha basarna, tror iofs man kan köpa de löst. För jag kan inte direkt klaga på ljudet från skrikarna eller mellanregistret, känns som att det är basen som inte hänger med.. De kostar visst 159dollar/paret om man köper de löst. Länk Jaja, jag kanske mailar de och frågar vad frakten skulle kosta! MVH István |
|
|
Har även hittat detta till framhögtalarna, en adapter från 6.25" till en mer normal storlek, 5,25" kanske är nåt, det är litet och kostar bara 19dollar.. Länk Så slipper man konstiga storleken, och kan köpa valfritt märke av högtalare här i sverige.. MVH |
|
|
Du kan läsa mitt andra tråd om Bavarian Soundwerks (Generell fråga samt erfarenhet av Bavarian soundwerks). Jag har redan pratat med dem. Tyvärr passar inte deras system till basic stereon för den europeiska marknaden. Jag antar att du har samma basic-stereo som jag med enbart 6 högtalare. Jag var inne på att precis som du köpa enbart lösa högtalare ifrån dem, men jag tror att de skiljer sig ifrån våra system. De har nämligen tre högtalare i varje dörr, men vi har vad jag vet bara två. Nu till min lösning. Det är nämligen så att de köper sina högtalare ifrån Rainbow Audio i tyskland och sätter dit den tredje högtalaren själva för att de ska passa de amerikanska BMW-bilarna. Vi kan alltså köpa deras högtalare från tillverkaren i tyskland istället. Det är samma "bult-on" lösning som de säljer, men utan den tredje högtalaren. Det står inte så mycket på deras hemsida, men jag tror att det här är det som ingår i deras paket Länk Om man kollar så stämmer produktnumret i allafall med de på Rainbow audios hemsida. Dessa passar alltså direkt i hålen i våra dörrar med fästen anpassade till just E46 coupé/cab |
|
|
Vi har med 3st högtalare i dörren :) Bakom det översta högtalargallret sitter det 2st högtalare, eller det sitter ett litet mellanregister, samt en liten diskant, sen basen nere vid fötterna då! Tror jag iaf, inte tatt isär och kollat iofs.. Ska göra det imorgon tror jag, återkommer då :) För jag har vanliga buisness med, inge H/K eller så. MVH |
|
|
Jag antar att du har hittat BSWs youtube video där de visar hur man gör för att montera av dörrsidan? Länk Den är klart sevärd om du inte har monterat av dörrsidan tidigare. |
|
|
Tjena IstvanC, Har du hittat någonting? Jag har fortfarande inte fått svar från MDS och inte haft tid att titta så mycket på det, men blev tänke att du kanske hade kommit fram till någon bra lösning. Monterade du av dörrsidan föresten? Mvh Mats |
|
|
Hej Mats, Har tyvärr inte haft tid med det än. Men jag monterade däremot in ipod interface, och upplever då att ljudet blev bättre faktiskt. Så jag är nog ganska nöjd ändå för stunden! MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.