AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.256

Byte till sportluftfilter?

sm
11
smiithy
330i - 01
Har nyligen köpt en 330i e46 och gick i tankarna att byta till ett sportluftfilter.

När jag öppnade motorhuven för att kika så ser jag att det redan sitter ett sportluftfilter monterat, dock ej avskärmat som jag läst i div trådar att det ska vara.

Kan det skada motorn av att inte ha det avskärmat samt vad gör det för skillnad i effekt?
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Har du aldrig öppnat huven på bilen? :)

Skämtåsido, det ger nog ingen effekt att ha ett s.k. öppet filter oavskärmat. Men det som kan ge liiite effekt är väl ett insatsfilter och då gärna med en rensad luftburk om det nu går att göra något åt den på en 330i E46.

Sedan finns det färdiga kit från t.ex. K&N med avskärmning, slangar, filter etc. som även de bör ge "liiite" effekt.

Min bil
Länk
sm
11
smiithy
330i - 01
Okej så för att få någon skillnad i effekt bör jag köpa ett kit från tex K&N?
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Själ monterade jag en bmc cda-box när jag kompressormatade min 325:a och tog syret från kofångaren.
Gav några extra kusar och ett fränare insugsljud.

//Stefan
sm
11
smiithy
330i - 01
Hehe okej, nu har jag inte tänkt att montera någon kompressor på bilen utan ville bara ha ett lite skönare ljud samt eventuellt några hk extra, om de nu blir de av ett sportluftfilter.

Har även en annan fråga som blir lite offtopic men har läst om tickande ljud från ventilerna, lyssnade på bilen på tomgång och de lät som något liknande ljud. Är detta något jag bör åtgärda?

Mvh Emil
ti
229
timur
520xd F10 -16
Beror på om du vill leva med tickandet, motorn tar inte skada utav det iaf.
Visa användare
30
Kocke
525d E61 -08
Jag hade samma tickande på min BMW 323 e36 -95. Bilen är inlämnad på service för tillfället, och jag nämnde det tickande ljudet. De sa att det beror på motoroljan, det skulle vara nån speciell olja som tydligen skulle vara bättre för ventilerna, eller så var oljan bara gammal. Jag har inte fått tillbaka bilen än, så jag vet inte om tickandet är borta, men det är ju värt att byta oljan tycker jag.. =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.