|
|
|
|---|---|
|
Hej Gott folk! Tänkte bara kolla med er som äger M3, kommer ni att bruka bilen i vinter? Jag kommer definitivt göra det, men vill kolla med er andra för jag har redan sett några som ställt av inför vinter. Skulle även vilja veta hur den är att köra under vinterhalvåret, min förra 330ci var helt ok, vad säger ni? Mvh Jimmy | |
Filip_J |
Ja nog får du allt en rolig vinter =) |
|
Jag tycker det är helrätt!! Förstår inte dom som har en underbar sommarbil och sen kör något gammalt plåtskrot på vintern. Fine om man kör m3 på sommaren och en annan ok kärra på vintern.. Men när skillnaderna blir för stora så tycker iaf jag det känns fel. I grund och botten är det väl en ekonomifråga, ökad värdeminskning, ökad krav på skötsel osv.. /Hampus Länk |
|
|
Hade man kört en ferrari hade femman varit en annan, men nu är det en M3 E46 så nu är det bara gasa på :) Ut på närmaste öppna parkering bara när det fryst på lite =) Mvh Johan |
|
| Jepp jag brukar använda den på vintern. Den går ju bättre än en vanlig 3:a tycker jag tack vare diffen. Att inte använda en bil är ju ren kapitalförstöring. Värdeminskiningen påverkas marginellt av att den står avställd | |
Filip_J |
Men risken för rostangrepp ökar. E46an älskar att samla på sig rost. Jag själv har ingen rost men jag har kompisar som kört sina E46 i ur och skur, vinter som sommar och det har börjat bubbla i l lacken både här och där. Värst har det varit på bakluckan och i skärmkanterna. |
|
343hk är inte roligt när det är halt. Nu vet jag inte vart du jimmye bor.. men här i norrland så kör vi inte M3 på vintern. Halt väglag + gasglad fot = diket. /Jonas |
|
|
Nu har ju M3 E46 ett ganska välutvecklat antispinnsystem så den risken är inte så farlig. Men visst slits en bil mer av att gå på vintern men om du tvättar och underhåller den så ser jag inte problem med vinterkörning. //Lövet |
|
|
Jag bor i Sthlm, så väglaget är väll slask. Självklart blir det tvätt av bilen ca 2ggr i veckan för att hålla den i rätt skick. Samt en polering/vaxning innan. |
|
|
Snön och isen är ju inget problem, men grussprut, dubbskott och salt är rätt tråkigt. Körde min bil från Februari i år, vilket funkade helt ok, men i vinter ställer jag av den ändå. Mest för att spara på milen då jag kör rätt mycket, sen var de inbrott i garaget och de snodde mina vinterfälgar.. |
|
|
Vad trefvligt med unga pigga såsom begriper att bilar skola nyttjas, annars torkar packningar samt slangar med mera ut i förtid. Beträffande korrosion så kan jag rekommendera dels en tunn skyddande hinna utav olivolja för att hindra korrosion samt givetvis bör det bästa lackskyddet nyttjas och det finnes enbart 1 såsom äro testad uav SP. Stänkskydd samt Nokian RSi på fälgarna med minsta möjliga dimension gör vilken BMW som helst till farbar vintertid. Lycka till! Asken |
|
|
Casy Jag har haft m3:an till sälen när det varit rikigt vinterväglag. Klarar man inte av gasfoten är man nog inte mogen för bilen på sommaren heller;-) Jag tycker den gick mycket bättre på vintern än 328i som jag hade tidigare, den var mycket lömskare pga avsaknad diff. |
|
| Kan tillägga att jag har 480hk på hjulen och har inga problem att köra den på vintern. Kör med 225 dubbade hakka4 | |
|
Är det någon som vet om man kan skaffa nån sorts genomskinligt plast framför bakskärmen? Iom det breddar rätt mkt bak, så har jag sett att det blir rätt mkt stenskött just där, finns det kanske nån modellanpassad sådan? Vet att många andra bilar kör med sånt.. MVH |
|
Filip_J |
Istvan: Jajemensan, går att köpa så kallade "clear bras" som är en genomskinlig folie. Länk |
pg_ice |
Filip_J: du har nog fel där M3 E36 är en riktig bläster som soppar runt grus över hela bilen så möjligt att dne gillar att samla på sig grus och skit. rostbehandlingen är det väl inget fel på men kör man hål på den med grus så är det ju klart att det börjar att rosta. gruset är värsta boven inte vatten och salt. |
pg_ice |
M3 E46 ska det vara |
|
jimmye: Det finns en bra folie mot stenskott som Folia Tec har i sitt sortiment. Förutom skärm kanterna la jag även folien under och upp på kanten av bakre kofångaren. Hittade även ett par bra stänkskydd som var snygga och passade bra på M3:an. Ska försöka ge dig tipset när jag hittar dessa. Bättre vinterbil får man dessutom leta efter, rolig till tusen när det är riktigt vinterföre. //Stefan |
|
|
De flesta glasmästerier har stenskotts-skyddsfilm, de kan säkert hjälpa till med tillskärningen också. /Micke Länk |
|
|
klart bilen ska köras på vintern med! funkade klockrent för mig i vintras! man måste ju inte alltid ha tung gas fot... ;) och stenskotten kan man undvika genom att hålla avstånd till bilen framför!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.