AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.022

Dr Shrick Kammar på M3 3.0

pg_ice
är det värt pengarna?
får man "mer" effekt eller flyttas bara effekten uppåt i registret?

jag har redan kolfiberinsug/chip/fullflödes system/alu svänghjul
så andra kammar är det enda som återstår på sugtrimmet
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Schrick kammar? Schrick har många olika till S50. Vore inte så bra om man bara flyttade upp effekten i registret?!? men förstår vad du menar, så med vassare kammar så tappar man i regel i botten men man vinner effekt i det högre registret mao högre toppeffekt, du får alltså bättre fyllnadsgrad på höga varv och sämre på låga. Om man ska ha en hårig sugmaskin så är det klart man ska byta kammar med och det ger en hel del och du har ju redan börjat snyggt med kolfiberboxen som ger en del på S50. Jag skulle stoppa i så vassa kammar det går utan att stumma vanosen. Tror Schricks 296 gradare fungerar, dbilas har också mkt fina kammar till bättre pris. Tänk på att du måste ha anpassat chip eller mappa om och att du inte kommer igenom besiktningen pga avgasvärdena om du inte pytsar i lite sprit.
pg_ice
284 graders kammar gäller det väl
pg_ice
vad jag har fattat så påverkas inte avgasvärderna på tomgång då vanosen ställer tillbaka kammarna.
eller hur ligger det till?
har fan ingen lust att börja byta kammar inför varje besiktning ;),det räcker att man får byta tillbaka till katten.

tack för infon ändå
mer riv på höga varv är ju det man är ute efter
vridet är ju så pass bra redan så där kan man offra lite
pg_ice
blir det nya kammar så blir det chip från RnB
kör med RnB chip nu och är grymt nöjd.

bra jobbat Rafko! :)
efter 100st tester av olika chip/borttagen LMM så visade sig att RnB chip och LMM var det som tog hem det.
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
vad kostar dessa kammar? antar att man även måste byta fjädrar?

/Jonas
pg_ice
runt 8k på Motornord
men det skulle inte förvåna mig om dom finns på ebay för halva priset
har inte kollat upp det än.
pg_ice: Ska jag leta upp billigare till dig igen som med svänghjulet =)

Förresten, Dr Schrick kostar 5875 st (284 grader) och 6190 st (296 grader) På Ebay kan du köpa 2 st 296 graders för 959 euro Länk

pg_ice
tackar men det blir nog inte föräns nästa år.
284 graders blir det då dom verkar vanligast.

så ingen som vet exakt hur effekten ser ut med kammar monterade?
nån måste väl ha bänkpapper?
Visa användare
202
Torbjörn
328 Touring -96(S50 B30/32 TURBO)

M3 E46 2006 Imolaröd Competition Package
"så ingen som vet exakt hur effekten ser ut med kammar monterade?
nån måste väl ha bänkpapper?"

Tyvärr Nej Just nu men snart!! :)

Har samma setup som du plus lite till. Borrat block till 87 mm M3 3,2 kolvar, 284 graders shrickkammar, hårdare ventilfjädrar och retainers, kolfiberinsug med luftmängdmätare, hemmapulat avgassystem med metallkattar med en ferrita slutburk, lättat svänghjul och bytt till elfläkt. Skall bromsa bilen snart med ett chip från RnB racing men kanske blir en mappning om inte AFR/lambda och avgastemp(blir det för varmt smälter kolvarna) ser bra ut. Jag återkommer med resultat! Gissar att bilen åtminstone trillar en bra bit över 300 hk. Men jag vill inte spekulera får då blir jag väl bara ledsen när jag bromsat den.

Tobbe
|Oo=00=oO|
Länk
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Hur gick bänkningen Tobbe ?

BMW CS #07491
Visa användare
202
Torbjörn

Hann inte bänka effekten innnan jag sköt motorn igen. Förstörde vevlagerna ännu en gång. Nu har jag skrotat 3,0 blocket och köpte ett 3,2 block istället. Toppen helrenoverad med bl a nya ventiler då de gamla var krökta. Kompskänkt och en liten turbo skall förhoppningsvis ner i bilen nästa vecka.

Tobbe
|Oo=00=oO|
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Fyfan! Var det kammarna som bidrog till att den sköt vevlagrena tro eller vilken modd ställde till det? Ja ska nämligen köpa ett par milda 268 graders shrick till min 320si + mappning, vad tror du? Dåligt för motorn?

BMW CS #07491
Visa användare
202
Torbjörn

Tror att blocket var boven i dramat samt mitt körsätt med mycket höga g-krafter vilket resulterade för mycket olja i toppen och inget i blocket.

Tror inte du skall jämföra S50 motorn med din 320 SI rätt ny motor?

Men visst all typ av trimmning minskar livslängden på motorn. Drivlina tar stryk och bensinförbrukningen ökar :). Min rekomendation är att köp en större motor och byt om du behöver fler hästar eller byt bil det blir billigare.

Tobbe
|Oo=00=oO|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.